Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Pixma Pro 9500

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är också intresserad.

Har tittat lite på 9000 och den verkar mycket trevlig men jag måste röja lite på skrivbordet innan det kan bli köp - jämfört med min nuvarande 5200 tar den ju lite plats. :)

Någon som vet hur mycket dyrare 9500 väntas bli än 9000?

Jag gick in på Canons svenska hemsida och jämförde de båda skrivarna och om jag fattat rätt använder de helt olika bläcktyper.

9500 är väsentlgit långsammare än 9000, vad kan det bero på?

Stämmer det att den största fördelen med 9500 är bättre svartvita utskrifter?

Den enklare modellen stöder fler papperstyper. Varför kan ine 9500 använda Photo Paper Pro? Det papperet använder jag mycket till min 5200.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Varför skulle man inte kunna använda det Photo Paper Pro ??
Det kan man säkert göra om man vill det

Inte vet jag men när jag kollade den tekniska specen så var inte Photo Paper Pro listat bland möjliga papper för 9500, däremot för 9000.

Inte heller papper för tryck på t-shirt var med men det hänger ju säkert samman med bläcktypen.

Det är faktiskt ganska många papperstyper som ej listas för 9500 men för 9000.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Inte vet jag men när jag kollade den tekniska specen så var inte Photo Paper Pro listat bland möjliga papper för 9500, däremot för 9000.

Inte heller papper för tryck på t-shirt var med men det hänger ju säkert samman med bläcktypen.

Det är faktiskt ganska många papperstyper som ej listas för 9500 men för 9000.

Mvh
Anders

Canon menar att detta är en skrivare som framförallt lämpar sig för utskrifter på matt papper, eftersom den arbetar med pigmenterat bläck. För bästa resultat på blanka papper föreslår de 9000.

Epson har ju fått kritik för att man tvingas växla mellan bläckpatroner. Verkar ändå enklare (billigare) än att växla mellan två skrivare :)

Stefan

kör du med phatte black till epson så behöver du inte växla patroner om du användet tex epson 7800 skrivare.

Lars Johnsson skrev:
Man kan säkert använda det också. Det är svårt att lista alla papper som fungerar med skrivaren :)

Nu talar vi ju om ett av deras vanligaste kvalitetspapper och eftersom man uppenbarligen listat det på 9000 så betyder det säkert något att det är utelämnat här.

Att det blir något form av bild även på Photo Paper Pro är väl självklart men säkert inget optimalt resultat.

Mvh
Anders

stefohl skrev:
Epson har ju fått kritik för att man tvingas växla mellan bläckpatroner. Verkar ändå enklare (billigare) än att växla mellan två skrivare :)

Stefan

Tack Stefan för svar, det låter ju sannolikt.

Jag srkiver sällan ut i svartvitt. Om mina bilder varar i 50, 100 eller 150 år spelar mindre roll. Jag räknar med att vara väck från denna jord om sisådär 40 år och mina alster lär knappast gå till historien som några fotografiska mästerverk. :)

Alltså verkar 9000 som ett bättre val för mig då den är:

- billigare (antar jag)
- snabbare
- ger mer flixebelt pappersval

Mvh
Anders

Jag var intresserad av den här skrivaren också, men klarar den inte utav blankt papper med bibehållen kvalitet så faller den bort direkt, förstår inte att man kan sälja en sådan skrivare och kalla den "PRO".

Då är HP Photosmart B9180 betydligt intressantare tycker jag då den klarar både svart-vitt och blanka papper.

/kent.

stefohl skrev:
Canon menar att detta är en skrivare som framförallt lämpar sig för utskrifter på matt papper, eftersom den arbetar med pigmenterat bläck. För bästa resultat på blanka papper föreslår de 9000.

Stefan

Nu var det ju just det som ar skillnaden mellan R1800 och R2400...

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Printers/Bubble_Jet/Pixma_Pro9500/index.asp?sp
Här hittade jag tekniska spec. Men visst tar den glossy paper? Har jag inte helt fel för mig så den ena typen av bläck lägger sig ovanpå papperet, den andra går in i papperet, kommer inte ihåg vilket som var vilket, men har för mig att piggmentbaserat går in i papperet. Själv skriver jag nästan aldrig ut på high glossy, men visst tycker man en skrivare i denna klass ska klara detta. Har själv i dag en S 9000 och tänkte byta. Tittat även på Epsons ny A2 skrivare, lockande men hur ofta skriver man ut A2? Kanske billiggare att lämna iväg, denna skrivare kostar ju över 15.000 kr. Ska med en gång skriva till Canons suport och få klarhet i detta. Beträffande Epsons skrivare så går det väl inte att dra ut kantfria utskrifter? Sedan om det är bra eller dåligt med tanke på nersmutsade valsar är ju en helt annan sak.
Hälsar Lasse

fredriklindstrom skrev:
Nu var det ju just det som ar skillnaden mellan R1800 och R2400...

När jag testade R2400 var det inga som helst problem att skriva ut på blanka material. Snarare tvärtom, jämfört med Epson 2100, som gärna gav lite skillnad i glans mellan vita och ljusgrå partier, så blev ytan helt jämn i glans på Epson 2400.

Skillnaden mellan 1800 och 2400 ligger väl främst i den s k Gloss Optimizer som 1800:an använder.

Stefan

Indy skrev:
men har för mig att piggmentbaserat går in i papperet.

Det är nog tvärtom, vilket gör att det lätt uppstår skillnader i glans mellan de partier som får färg och de som inte får någon alls. Pigmentbläckets stora fördel är ju den överlägsna hållbarheten.

Beträffande Epsons skrivare så går det väl inte att dra ut kantfria utskrifter? Sedan om det är bra eller dåligt med tanke på nersmutsade valsar är ju en helt annan sak.
Hälsar Lasse

Vissa storlekar går att skriva ut kantlöst även på Epson, som A4 och A3+.

Stefan

Stefan när vi har dig här på tråden gäller det ju att passa på. Vågar du dig på en rekomendation beträffande skrivare? Nackdelen med Epson 2400 är ju bytet av svarta patroner beroende på papper. Hoppades att få en likvärdig eller bättre skrivare i Canons 9500. Förstod jag dig rätt när du skriver att piggmentbaserat bläck ger bättre utskrifter på samtliga typer av papper? Epson är ju något som de flästa fotografer har anammat men börjar inte de andra tillverkarna hinna fatt?
Hälsar Lasse

Indy skrev:
Förstod jag dig rätt när du skriver att piggmentbaserat bläck ger bättre utskrifter på samtliga typer av papper? Epson är ju något som de flästa fotografer har anammat men börjar inte de andra tillverkarna hinna fatt?
Hälsar Lasse

Pigmentbaserade bläck har ett antal nackdelar, men en stor fördel, dess överlägsna hållbarhet. Nackdelarna är till exempel det mindre färgomfånget och metamerin, men det börjar tilloverkarna bli bra på att hantera.

jag använder själv Epsons K3-skrivare, vars A3-variant heter Espon 2400. Men utan tvekan har HP och Canon närmat sig i kvalitet. HP:s A3+ skrivare får mycket bra omdömen på nätet.

Stefan

Tack Stefan. Jag provar pressa dig lite till,inte varje dag man kan få expertråd.När du menar Hp är det B9180 gp? Kan man inte förmoda att Canons 9500 kommer att vara i klass med Epson 2400? Det jag hänger upp mig på jällande Epson 2400 är att man måste byta färgpatroner vid olika papper. Canons 9500 har tio färger ökar detta inte färgrymden? Hp saknar här rött och grönt, vad har detta för praktisk betydelse för utskriften tror du? Slutligen så är ju Epsons nya A2 skrivare så frestande, men pris kontra användning måste man ju även se till.
Jättebussigt du tar dig tid! Uppskattas!
Hälsningar Lasse

Indy skrev:
Tack Stefan. Jag provar pressa dig lite till,inte varje dag man kan få expertråd.När du menar Hp är det B9180 gp?

Ja, det är den jag avsåg.

Kan man inte förmoda att Canons 9500 kommer att vara i klass med Epson 2400?

Jag vet inte, jag har bara sett några provbilder från Canon, som inte var så lysande. Detta är ju i och för sig inte ett ovanligt problem, både Canon och HP skickar ofta ut provbilder som ser betydligt sämre ut än vad skrivarna sedan kan prestera i händerna på en som kan kan använda dem på rätt sätt.

Men med tanke på att det tagit Epson tre generationer av pigmetbläck att komma till dagens nivå, kan man ju tänka sig att Canon har lite kvar att hämta in. Jag testade deras A2-skrivare, som hade en väldigt bra återgivning av blå färger men vars gula var lite murrig jämfört med Epson. Jag tror att gult är en viktigare färg för de flesta bilder.

Det jag hänger upp mig på jällande Epson 2400 är att man måste byta färgpatroner vid olika papper.

Ja, det är ett urbota dumt system, särskilt med tanke på deras drivrutin, som har svårt att fatta att man bytt patron. I Epson 3800 har man lagt till en bläckposition till, så att man kan ha både foto- och mattsvart bläck laddat samtidigt. Jag hoppas att de snabbt uppdaterar sin 2400-modell också, så att man kan ha alla bläck laddade samtidigt. Men det är inte troligt att så sker ino den snaraste framtiden. Någon gång sent under våren -07 är tidigaste troliga tidpunkten.

Canons 9500 har tio färger ökar detta inte färgrymden? Hp saknar här rött och grönt, vad har detta för praktisk betydelse för utskriften tror du?

Canons extra färger ger ett något större omfång i blått, men för övrigt är skillnaden liten. Jag tror inte man ska överdriva vinsten med att ha flera färger tillgängliga, ofta kan det vara bättre om man har en riktigt bra cyan, magenta och gul färg.

Slutligen så är ju Epsons nya A2 skrivare så frestande, men pris kontra användning måste man ju även se till.

De resultat som jag sett från den skrivaren är riktigt bra på alla olika material. Sedan är den ju förvånansvärt liten för att vara en A2-skrivare. Så för något mer avancerade användare tror jag att Epson har en riktig vinnare här.

Stefan

Just återkommen från bio med sonen. Tack Stefan, myrer har du lyckats sätta i mitt huvud! Får väl ta mig en ordentlig funderare till. Kanske all ide att titta lite extra på HP, där följer ju även med en Grefag Macbeth colirimeter(som de säkert låter en betala på något vis). Har min S 9000 sålänge men här behövs bytas skrivhuvud, vilket kostar ca.1.800 kr(hutlöst för de pengarna får man en bra A4 skrivare med patroner). Bussigt att du tog dig tid, får väl vända och vrida på detta, tur jag inte har förhandbeställt, nu kan man avakta och kanske se på resultat när Canon kommer.Hälsningar Lasse

stefohl skrev:
När jag testade R2400 var det inga som helst problem att skriva ut på blanka material. Snarare tvärtom, jämfört med Epson 2100, som gärna gav lite skillnad i glans mellan vita och ljusgrå partier, så blev ytan helt jämn i glans på Epson 2400.

Skillnaden mellan 1800 och 2400 ligger väl främst i den s k Gloss Optimizer som 1800:an använder.

Stefan

Glossy paper fungerar i 9500, men den ar battre pa svart vitt, pricis some R2400. 9000 ar battre pa glossy, precis som R1800.

Alla prestanda tester av 9500 ar gjorda pa Canon 13" x 19" Photo Paper Plus Semi Gloss, enligt Canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto