Annons

Canon Powershot Pro70, bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gumba

Medlem
Hej!

Har fått ett erbjudande om att köpa en helt ny Powershot Pro70 som legat på hyllan i butik i 3 år för 1500:- .

Har lånat hem den över helgen för att ta lite kort med den. Men det känns som att det inte är kameran för mig. Har ingen erfarenhet av fotografering innan så hur är den som första kamera?

Mina direkta tanke var att den har ingen blixt så det måste jag köpa en. Och då kändes det inte lika billigt längre.

Hur ska jag göra?

Mvh / Fredrik

Gumba skrev:
Hej!

Har fått ett erbjudande om att köpa en helt ny Powershot Pro70 som legat på hyllan i butik i 3 år för 1500:- .

Pro70 är fortfarande en bra kamera, förnämlig optik, ljusstark och med en utvinklingsbar skärm. Jag har tagit massor av produktbilder med den som sen tryckts i bland annat Foto, Fotografisk Tidskrift och Macworld.Publicerade en test av den och några andra kameror på DP Review just när Phil Askey startade sajten från sitt dåvarande hem i Singapore. Kolla om den finns kvar.

Men, 1,6 miljoner pixlar är inte mycket mätt mot dagens kameror. Och även om man med en stadig hand kan fotografera i mycket svagt ljus med Pro70 så behöver den en blixt för att vara riktigt användbar.

Den är heller inte så portabel som modernare kameror med samma bildupplösning, kräver utrymme nästan i klass med en digital spegelreflexkamera.

Dock, om du kan hitta en begagnad Speedlight 380EX blixt till ett hyfsat pris så är kombinationen Pro70 för dygt 1 000 kronor och den ett bra val,

OK kamera

Jag har själv en gammal Pro 70 som jag tänkt sälja. Jag tror inte jag får ut 1500 för den... Men man bör förstås skaffa en extern blixt till den. De enda två som fungerar till den är 220EX (endast blixt framåt) och 380EX (vinklingsbar blixt).
Bilderna blir dock hyfsat bra. Kameran kostade ändå 15.000 som ny! De sista 12 bilderna bland mina kritikbilder är tagna med Pro70.
Jag har en hel del bilder på väggen som jag tagit med Pro70 och sedan skickat till Fotolabo för utskrift i 13x19. Helt OK!
Numera använder jag dock Canon Digital Ixus 400 (makalös manick).

Alltså - pruta ner den till en tusenlapp och försök hitta en 380EX för en tusenlapp så har du en mycket användbar kombination!

Har nu använt kameran hela helgen och tagit ungefär 70 kort. Jag saknar att det inte finns blixt på den så att det kommer nog inte bli ett köp, men den var trevlig att prova.

Ska iväg och kolla på lite andra kameror imorrn när jag ska lämna tillbaka Pro70. Bla. Ixus 400, mju 400 och en Minolta vars modell jag ej minns.

ANNONS
Götaplatsens Foto