Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Capture One, förlust av detaljer?

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Jag laddade hem Capture One LE på prov igår och testade lite. Jag använder annars Canon EOS Viewer Utility för RAW-framkallning. Jag upptäckte att jag på någon fil fick förlust av detaljer i JPEG filen jämfört med samma fil framkallad i Eos FVU. Detta även när "noise -recuction" var satt till minimum. Vad har ni för erfarenheter? Gör jag något fel?

Låter konstigt. Bifoga utsnitt som illustrerar det hela här i tråden så får du nog svar.

OK, jag gör ett försök att visa. Jag har tagit crops ur en jpeg från respektive RAW-converter. Efter "standardframkallning" i C1 resp Eos FVU har jag beskurit i Photoshop, samt kört autokontrast för att det skulle bli tydligare. Först kommer EOS FVU

Bilagor

• fvucrop.jpg
    fvucrop.jpg
    38.1 KB · Visningar: 779
Detta ser skrämmande ut!!

Dock har jag inte upplevt något liknande..

Det måste vara någon inställning i ditt C1

/adam

Det första du får försöka reda ut är varför de två bilderna har olika skala.

Sedan håller jag med dig om att det ser ut som kraftig brusreducering - med fulare resultat än jag trodde Capture One släppte ifrån sig, jag har testat C1 PRO, där heter reduceringen fö. "DSLR noise suppression" - vet inte om det är samma funktion som i LE.

var hitta?

Hej Camilla.

Var hittar man provversionen på C1 och vad kostar programmet? (Skulle vilja prova)
Funderade också på om ditt felresultat kan bero på att det är en provversion, men det verkar ju otroligt om de skulle lämna ut en så taskig "reklam". Knappast troligt, eller.

Själv har jag precis börjat nyttja Canon FVU och tycker att det verkar mycket bra. Vad vinner jag på att i stället nyttja C1?

Tack

Det som C1 ger är enklare arbetsflöde vid stor mängd filer, men just nu har de bla problem med EOS 1 Mark II filer.

Roine
-------------------------------------------------

Tack för länken. Förutom enklare arbetsflöde, finns det fler fördelar som du känner till? Jag tänker på om det finns fler funktioner, parametrar osv.

Hej

det finns fler trådar i ämnet här på mb, men:

C1 har ju en för mig logisk uppbyggnad, har färgprofiler man kan välja in, har exponeringsprofil för att lyfta skuggor osv.

Har dock inte så stor erfarenhet av Canons program, så jag kan inte ge en rättvisande bild av skillnaderna då Canon nu har förbättrat programmet avsevärt. Får intrycket att de som nu börjar kommer MYCKET långt med Canon program,

jag började med D30, D60 o ny D1 MK2, o då jag började var Canons program inte att tänka på utan BreezeBrowser gällde tills Capture 1 kom, men idag om du inte har vanan inne med tredjepartsprogram, så vet jag inte.

Mitt flöde ser ut i princip så här:

Jag arbetar i princip så här, fotar mest modeller TFP just nu. Då blir det en stor mängd bilder på en dag.

1. Jag konverterar i C1, ställer levels, fixar ev vitbalansfel (vissa studioblixtar e inte rätt färg på), sant grovbeskär

2. Sparar till JPG i max upplösning. Konverterar sen några få bilder till svartvitt o tonad sepia så modellen ser hur det tar sig i dessa moder, detta gör jag i Fred Mirandas plugin för Photoshop

3.Skapar WEB album i BreezeBrowser

4. För sen en dialog med modellen kring detta "råa" album, vi är ju båda amatörer, så vi gör vad vi kan för att välja ut de bilder som verkar bäst

5. Jag slutjusterar de utvalda bilderna i Photoshop med Fred Mirandas actions

6. Bränner CD till modellen

7. Lägger resultatet på min hemsida

Roine

Tack igen. Ska i alla fall tanka hem och prova. Håller med dig att Canonprogrammet klarar mycket, men vågar man inte vinner man inte...

Jag använder C1 LE och känner att jag har mycket mer kontroll än vad jag har med FVU.

Man har bland annat curves i C1 .. väldigt trevligt efter det att man lärt sig använda det.
Vitbalansen går snabbare att ställa i C1 för flera bilder, samt att man får en direkt respons på ändringen.

Jag sköter all behandling/justering i C1 .. dvs inget Photoshop efteråt .. med FVU så är bilden inte klar och då måste man ändå öppna bilden i Photoshop Elements för slutjustering.

Det känns som att FVU är just som namnet låter: File Viewer Utility... titta på raw bilder.

Senast ändrad:
Camilla.

Jag använder själv Capture One LE och är mycket nöjd med resultatet. Själv har jag Nikon och känner därför inte till Canons RAW converterare så bra.

Jag letade upp en egen bild med ett tak med tegelpannor som jämförelse mot din bild. Som jag hoppas framgår så borde inte detaljerna försvinna så mycket som på din bild.

Mina inställningar i Capture One är DSLR Noise Suppression på lägsta väde samt skärpning med Soft Look.

Thomas F

Bilagor

• tak.jpg
    tak.jpg
    46.5 KB · Visningar: 615
Juhani skrev:
Jag använder C1 LE och känner att jag har mycket mer kontroll än vad jag har med FVU.

Man har bland annat curves i C1 .. väldigt trevligt efter det att man lärt sig använda det.
Vitbalansen går snabbare att ställa i C1 för flera bilder, samt att man får en direkt respons på ändringen.

Jag sköter all behandling/justering i C1 .. dvs inget Photoshop efteråt .. med FVU så är bilden inte klar och då måste man ändå öppna bilden i Photoshop Elements för slutjustering.

Det känns som att FVU är just som namnet låter: File Viewer Utility... titta på raw bilder.

Tack för dina rader, Juhani!

Skulle gärna vilja veta vad "LE" står för.

När det gäller FVU håller jag inte helt med dig om att det skulle vara ett "bildvisningsprogram". Kanske är det så att det finns olika versioner, eller har det att göra med vilka förkunskaper man har och därmed vilka krav som ställs. Som nybörjare tycker jag att FVU har en hel del att erbjuda. Däremot instämmer jag i att det är lite bökigt att behöva öppna ett nytt program efter en konvertering, borde ju finnas smidigare sätt.
Det där med kurvor talar många om, själv har jag nollkoll på det..hmmm...får nog köpa bok.

Arne S skrev:
Tack för dina rader, Juhani!

Skulle gärna vilja veta vad "LE" står för.

När det gäller FVU håller jag inte helt med dig om att det skulle vara ett "bildvisningsprogram". Kanske är det så att det finns olika versioner, eller har det att göra med vilka förkunskaper man har och därmed vilka krav som ställs. Som nybörjare tycker jag att FVU har en hel del att erbjuda. Däremot instämmer jag i att det är lite bökigt att behöva öppna ett nytt program efter en konvertering, borde ju finnas smidigare sätt.
Det där med kurvor talar många om, själv har jag nollkoll på det..hmmm...får nog köpa bok.

LE = Limited Edition
dvs den billiga varianten.

Det jag kan göra i C1 LE är allt jag behöver idagsläget i bildbehandlingsväg.

roinek skrev:
Här kan man ladda ner och även ställa frågor

http://www.pictureflow.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=27

En fråga, hur stora blev resp JPG fil så det e max upplösning på respektive?

Roine

Båda är 3076x2052 pixlar, C1-filen är 3,40MB FVU-filen är 3,47MB. Jag antar att det var de sistnämnda talen du frågade efter?

Att de verkar vara i olika skala beror på att jag har beskurit på "fri hand". Det är dessutom bara en liiten detalj ur hela bilden jag skurit ut.

Ja, C1 är fortfarande lite av ett mysterium för mig. Det har bara blivit några timmars pillande med det. Jag var intresserad av om det tillför så mycket så att det är värt investeringen för mig. Jag har redan köpt både Photoshop CS och Neat Image i år, så det blir nog inget C1 om jag inte kan se att det tillför en hel del. Tunn plånbok har jag också. EOS FVU är förstås inte hälften så finessrikt, men numera hyfsat snabbt och betydligt bättre än den gamla File Viewer Utility.

Jag är ändå väldigt intresserad av alla tips och erfarenheter som ni andra gjort av programmet. Kan någon komma med tips om min detalförlust är det särskilt välkommet!

Gammla? Nya?

Jag vet inte vilken "gammla" version det menas.. men den version jag kör är 1.2.2.17 av File Viewer Utility .. och den är inte särskillt snabb tycker jag.. så om det finns en äldre version som jag inte provat som är ännu slöare så... hehe :)

Och en stor nackdel med FVU är att den inte sparar vilka värden man valt för varje CRW-fil.. så när man återkommer till gammla filer så måste man börja om från början igen...

Re: Gammla? Nya?

Juhani skrev:
Jag vet inte vilken "gammla" version det menas.. men den version jag kör är 1.2.2.17 av File Viewer Utility .. och den är inte särskillt snabb tycker jag.. så om det finns en äldre version som jag inte provat som är ännu slöare så... hehe :)

Och en stor nackdel med FVU är att den inte sparar vilka värden man valt för varje CRW-fil.. så när man återkommer till gammla filer så måste man börja om från början igen...

Jag menar den som heter File Viewer Utility när jag säger den "gamla". Den jag kallar nya är EOS Viewer Utility, som kan laddas ner från Canon och installeras om man har FVU installerad sen tidigare. Den kom i juni om jag minns rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto