Hej
det finns fler trådar i ämnet här på mb, men:
C1 har ju en för mig logisk uppbyggnad, har färgprofiler man kan välja in, har exponeringsprofil för att lyfta skuggor osv.
Har dock inte så stor erfarenhet av Canons program, så jag kan inte ge en rättvisande bild av skillnaderna då Canon nu har förbättrat programmet avsevärt. Får intrycket att de som nu börjar kommer MYCKET långt med Canon program,
jag började med D30, D60 o ny D1 MK2, o då jag började var Canons program inte att tänka på utan BreezeBrowser gällde tills Capture 1 kom, men idag om du inte har vanan inne med tredjepartsprogram, så vet jag inte.
Mitt flöde ser ut i princip så här:
Jag arbetar i princip så här, fotar mest modeller TFP just nu. Då blir det en stor mängd bilder på en dag.
1. Jag konverterar i C1, ställer levels, fixar ev vitbalansfel (vissa studioblixtar e inte rätt färg på), sant grovbeskär
2. Sparar till JPG i max upplösning. Konverterar sen några få bilder till svartvitt o tonad sepia så modellen ser hur det tar sig i dessa moder, detta gör jag i Fred Mirandas plugin för Photoshop
3.Skapar WEB album i BreezeBrowser
4. För sen en dialog med modellen kring detta "råa" album, vi är ju båda amatörer, så vi gör vad vi kan för att välja ut de bilder som verkar bäst
5. Jag slutjusterar de utvalda bilderna i Photoshop med Fred Mirandas actions
6. Bränner CD till modellen
7. Lägger resultatet på min hemsida
Roine