Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Centralslutare, hur funkar det egentligen...?

Produkter
(logga in för att koppla)

hedefalk

Aktiv medlem
Som jag har förstått det är en centralslutare ungefär som en bländare som öppnar och stänger sig vid exponering? Stämmer detta?

I så fall, var sitter den och hur snabb kan den vara? Sitter den nära bländaren och inte är jättesnabb borde det väl innebära att man egentligen inte exponerar med en given bländare under hela exponeringstiden utan att "medelbländaren" är något mindre?

Sitter den nära filmplanet borde den väl ge vinjettering?

Förklara!

Den sitter i regel precis bakom bländaren. Strängt taget har du väl rätt i att medelbländaren blir lite mindre, men det har knappast någon betydelse i praktiken. Centralslutarobjektiv har sällan riktigt snabba tider.

Jag är ingen expert men på min bladare sitter slutaren precis vid bländaren. Slutaren är snabb jämfört med slutartiderna ( kortaste 1/500s ) så det är inget problem. Men om slutatiderna vore ännu kortare skulle det nog bli problem.

Jim var visst snabbare. ;)

centralslutaren är alltså såpass snabb att vägen till full öppning och tillbaka är försumlig.

okej, jag köper det.

tack för snabba svar!

Centralslutaren ser ut som en bländare utan att vara en bländare. På grund av dess konstruktion kan den inte ha snabbare tider än 1/500, vilket är en nackdel. Men en fördel är att den inte ha begränsad synktid för blixt som en ridåslutare har. Du kan ta blixtbilder med 1/500.

Wolfgang skrev:
Men en fördel är att den inte ha begränsad synktid för blixt som en ridåslutare har. Du kan ta blixtbilder med 1/500.

Du får ursäkta min okunnighet, men när har man nytta av att ta blixtbilder i 1/500? Fryser inte en blixt ganska bra ändå, den är väll bara tänd några tusendelar?

Greve Nickon skrev:
Du får ursäkta min okunnighet, men när har man nytta av att ta blixtbilder i 1/500? Fryser inte en blixt ganska bra ändå, den är väll bara tänd några tusendelar?

När man använder blixt utomhus i starkt solljus för att lätta upp ett mörkt ansikte i en motljusbild behöver man korta slutartider.

Greve Nickon skrev:

om man vill lätta upp befintligt ljus kan det vara bra med kort tid. just eftersom blixten är tänd så kort tid ger den då större del av den totala exponeringen.

Vid upplättningsblixt utomhus så är det bra om man kan använda korta synktider vid behov, detta p.g.a att man då blandar blixt & befintligt ljus. Om det då är hög ljusintensitet samt om du exempelvis vill använda en stor bländare så blir tiderna korta, då är det guld värt att kunna använda snabba synktider!

När vi ändå är inne på blixt & upplättning så har jag en fråga.

Har bara hittills kört TTL vid upplättning men har nu köpt en Hasselbladare & funderar på att köpa mig en Metz stavblixt. När man använder en sådan vid upplättning vad är då lämpligast, att mäta manuellt eller kan man använda automatiken (inbyggda ögat på blixten)?

Går det att lita på att en gammal Metz grejar reflektionen & avläser det på rätt sätt i exempelvis motljus eller är det manuell mätning som gäller?

larsaz skrev:
...Går det att lita på att en gammal Metz grejar reflektionen & avläser det på rätt sätt i exempelvis motljus eller är det manuell mätning som gäller?

För att använda ett gammalt svenskt uttryck ”det går helt okej”.

Men jag använder alltid manuellt vid fotografering av porträtt eller modell.
Automatiken använder jag när jag inte har möjlighet att ta full kontroll som vid pressliknande förhållanden. Mässor och sådant.

En bröllopsfotograf jag jobbade åt använde en H-blad med Metz 45-CT1 och automatik. Fungerade finfint.
Men, jag skulle ändå köra manuellt på både kamera och blixt.
Det är inte särskilt krångligt och tar inte lång tid att mäta upp, man vet ju ungefär vilken bländare/tid samt blixtstyrka som kommer behövas.

Med en manuell kamera har jag mätt bakgrunden
och kört blixten manuellt genom att höja blixtens ASA-tal-inställning med 1 till 2 steg beroende på avstånd till "blixtobjektet". På så sätt stryper Du blixtens ljus, annars blir personerna överexponerade.
Men det var längesedan jag har jobbade så. Nuförtiden kör jag med F100:ans matrixprogram som styr blixten. Det är en säkrare metod.

Senast ändrad:
Greve Nickon skrev:

Jag ser att Du har fått utmärkta svar redan.

Lamellerna i en centralslutare öppnas i form av en "stjärna", för att släppa genom ljuset så jämnt som möjligt när de öppnar och stänger. Här en bild på en tidig Compurslutare.

Bilagor

• slutare.jpg
    slutare.jpg
    24.7 KB · Visningar: 412
För övrigt så finns det elektroniska centralslutare med 1/1000 sec som snabbaste tid. Finns bl.a. vissa Rolleiobjektiv.

J. Patric skrev:
Lamellerna i en centralslutare öppnas i form av en "stjärna", för att släppa genom ljuset så jämnt som möjligt när de öppnar och stänger. Här en bild på en tidig Compurslutare.

aha!

det skulle ju hjälpa en hel del mot den möjliga "bländarförminskningen".

J. Patric skrev:
För övrigt så finns det elektroniska centralslutare med 1/1000 sec som snabbaste tid. Finns bl.a. vissa Rolleiobjektiv.
Contax använder på sin kompaktkamera T3 dubbla centralslutare som öppnas med en liten tidsförskjutning. På så vis har man fått en kortaste slutartid på 1/1200 sec.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto