Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CompactDrive PD70X 20GB

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Vad har Ni för erfarenheter av denna. Funderar på köpa men avvaktar test som Foto kommer att publicera i nr:10

Jag har en fast med 40GB.
Har inte haft några problem med den.
Den lägger varje upp bilderna i nytt bibliotek vid varje uppladdning.

Vanliga batterier är ett stort plus, går att köpa och ladda var man vill.

Jag tycker att den är kalasbra. Enkel att använda, inte en massa onödiga krusiduller. Skall man bara använda den för att mellan lagra bilder är den suverän.

Det fort att föra över kort till den, förutsatt att man har snabbt minneskort och en bra hårddisk. Strömsnål är den också

Jag är toppen nöjd med den - Köp dig en !!!!!

Har en med 40 Gig, är helt supernöjd.
Den är blixt snabb på att kopiera.

Den har enormt bra batterikapacitet ca 50gig per laddning. Den går på vanliga AA batterier samt har en 3 timmars laddare inbygd.

Det är inte mycket att fundera på, köp.
/jonas

Har en som fick följa med på fjällvandring i sommar och det enda negativa jag kan säga om den är att se till att både apparaten och batterierna är "varma" innan du börjar kopiera för annars tar kraften slut innan du ens kopierat ett 1GB's kort. Visserligen får batterierna tillbaka kraften när de värms upp men du kommer att få en massa "halvfyllda" mappar på disken eftersom den skapar en ny mapp varje gång du kopierar ett kort.

Direkt från tältet på sommaren funkar det inte så bra så antingen ner i sovsäcken hela natten eller så kroppsvärme innan man kör den.

Kan varmt rekomendera den köpte en fast 40 Gb varianten då och är kanon nöjd rent ut sagt.

Extremt snabb överföring, bra batterie kapacietet, för mig var det avgörande att kunna använda vanliga AA batterier.
Och billig om man jämnför med många konkurenter dessutom robust i metal och rätt så liten.
En kanon produkt

var?

Var är det bäst att köpa den?
Kanske det lönar sig att be en kompis köpa den i NYC i oktober?

Zebulah skrev:
Har en som fick följa med på fjällvandring i sommar och det enda negativa jag kan säga om den är att se till att både apparaten och batterierna är "varma" innan du börjar kopiera för annars tar kraften slut innan du ens kopierat ett 1GB's kort. Visserligen får batterierna tillbaka kraften när de värms upp men du kommer att få en massa "halvfyllda" mappar på disken eftersom den skapar en ny mapp varje gång du kopierar ett kort.

Direkt från tältet på sommaren funkar det inte så bra så antingen ner i sovsäcken hela natten eller så kroppsvärme innan man kör den.

Märkligt. För min del fungerade föregångaren PD7X alldeles utmärkt under fjällvandringen. Bodde också i tält och apparaten gick inte slut under en enda laddning.Gjorde ett femtiotal.

Tack

Hans,Patrik,Roine, Jonas, Peter,Björn, Mikael, Carl-Johan, Patrik A och Svante.

Visst är det ett underbar forum, Fotosidan.

Det lutar nog åt Compact Drive PD70X 20GB, men jag avvaktar test från tidningen foto nr 10

Trevlig helg

Bengt-Åke

Vilka batterier? Och hur kallt var det?

Zebulah skrev:
Har en som fick följa med på fjällvandring i sommar och det enda negativa jag kan säga om den är att se till att både apparaten och batterierna är "varma" innan du börjar kopiera för annars tar kraften slut innan du ens kopierat ett 1GB's kort.
Hm. Vilken sorts batterier använde du? Och hur kallt var det?

Även jag har en CompactDrive PD70X, i o f s med en 80 GB Hitachi hårddisk.
Köpte manicken i somras och fick för mig att testa hur mänga GB man kunde tanka över med full- och nyladdade LiMH-ackumulatorer - jag lyckades kopiera 80 st 1 GB SanDisk Ultra II CompactFlashkort innan strömmen var slut!

Jag testade i rumstemperatur, dvs + 22-23 grader ungefär och LiMH-ackarna var 4 st Sanyo 2500 mAh i penlightbatteristorlek.

Har också märkt att LiMH-ackarna laddas ur om de får ligga en tid, vilken också anges i manualen.

Jag är jättenöjd med min PD70X, rekommenderas, fotosidans recensioner finns här.

Re: Vilka batterier? Och hur kallt var det?

cowboy skrev:
Hm. Vilken sorts batterier använde du? Och hur kallt var det?

Även jag har en CompactDrive PD70X, i o f s med en 80 GB Hitachi hårddisk.
Köpte manicken i somras och fick för mig att testa hur mänga GB man kunde tanka över med full- och nyladdade LiMH-ackumulatorer - jag lyckades kopiera 80 st 1 GB SanDisk Ultra II CompactFlashkort innan strömmen var slut!

Jag testade i rumstemperatur, dvs + 22-23 grader ungefär och LiMH-ackarna var 4 st Sanyo 2500 mAh i penlightbatteristorlek.

Har också märkt att LiMH-ackarna laddas ur om de får ligga en tid, vilken också anges i manualen.

Jag är jättenöjd med min PD70X, rekommenderas, fotosidans recensioner finns här.

Jag användee Duracell Procell, dvs alkaliska batterier, och temperaturen på nätterna var gissningsvis mellan 0-10 plusgrader. HAde ingen termometer med mig men det var kallare vissa nätter än jag någonsin varit med om mitt i sommaren i fjällen.

Har laddningsbara batterier liggande. både vanross 2300mAh och GP 2500mAh och skall testa hur många GB jag kan överföra både vid rumstemperatur och vid "fjällnatt-temperatur". Sen gissar jag att strömförbrukningen till största delen beror på vilken hårddisk man har i och jag har en Hitachi 40GB och andra hårddiskar kanske klarar sig med mindre effektuttag.

En annan sak som man kanske skall tänka på när det gäller PD70X'n är den plugg som följer med för att kunna ansluta batterieliminatorn till svenska uttag. När man tar loss eliminatorn och lämnar kvar pluggen så har man effektivt satt petskyddet ur funktion och har man småbarn i huset så är det obra. Så ta bort eliminatorn och pluggen alltid när du inte är i närheten.

Re: Re: Vilka batterier? Och hur kallt var det?

Zebulah skrev:
Jag användee Duracell Procell, dvs alkaliska batterier, och temperaturen på nätterna var gissningsvis mellan 0-10 plusgrader. HAde ingen termometer med mig men det var kallare vissa nätter än jag någonsin varit med om mitt i sommaren i fjällen.

Har laddningsbara batterier liggande. både vanross 2300mAh och GP 2500mAh och skall testa hur många GB jag kan överföra både vid rumstemperatur och vid "fjällnatt-temperatur". Sen gissar jag att strömförbrukningen till största delen beror på vilken hårddisk man har i och jag har en Hitachi 40GB och andra hårddiskar kanske klarar sig med mindre effektuttag.

Om du inte kan tanka över ens ett 1GB kort när temperaturen är mellan 0-10 grader så är det fel på batterierna eller något annat.
Jag har både PD7X och PD70X och vid de temperaturerna så kan man tanka över ett 4GB kort några gånger utan problem

Zebulah skrev:
En annan sak som man kanske skall tänka på när det gäller PD70X'n är den plugg som följer med för att kunna ansluta batterieliminatorn till svenska uttag.

Om man köper från EastGear i Singapore levererar de en "AC Adapter" 100-220V > 7V med fast "vanlig svensk" väggplugg där någon separat extraadapter inte behövs.

Dessutom är den i resvänligt kompakt format och märkt med de symboler man är van vid på elektrisk utrustning (CE-, TUV- etc).

Re: Re: Re: Vilka batterier? Och hur kallt var det?

Lars Johnsson skrev:
Om du inte kan tanka över ens ett 1GB kort när temperaturen är mellan 0-10 grader så är det fel på batterierna eller något annat.
Jag har både PD7X och PD70X och vid de temperaturerna så kan man tanka över ett 4GB kort några gånger utan problem

Då måste jag kolla själva apparaten för batterierna tror jag inte att det var fel på för jag använde flera omgångar av batterier innan jag lärde mig att värma allt till kroppstemperatur innan jag började tanka. Sedan använde jag de batterier som inte orkade tanka till min GPS där de hade ungefär lika lång användningstid som batterier jag stoppade i utan att först ah haft dem i PD70X'n.

cowboy skrev:
Om man köper från EastGear i Singapore levererar de en "AC Adapter" 100-220V > 7V med fast "vanlig svensk" väggplugg där någon separat extraadapter inte behövs.

Dessutom är den i resvänligt kompakt format och märkt med de symboler man är van vid på elektrisk utrustning (CE-, TUV- etc).

Borde naturligtvis ha skrivit "om man köper från http://www.powerinnumbers.com.au/" så skall man se upp med adaptern *L*.

ANNONS
Götaplatsens Foto