Annons

Copyright - kan man på något sätt skydda sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

anlin

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon vet hur man på ett enkelt sätt skyddar sina bilder? Vad jag är ute efter är någon slags stämpel som man kan lägga över bilderna så att de inte kan användas av vem som helst på nätet.
Behöver man något speciellt program? Eller kan man helt enkelt skriva in en 3-Dtext på bilden med hjälp av ett fotoredigeringsprogram? Jag använder idag Picasa och Photostudio 5.5

Mvh

Annica

Hej Annica

Vet inte om/hur det funkar i Picasa eller Photostudio 5.5
I t.ex. Photoshop har jag skapat ett funktionsmakro som utför "märkningen" enligt exemplet nedan. Det går också att skapa en egen pensel med samma info men mig veterligen då inte med transparant text som i exemplet nedan.
Kanske går det att skapa en egen pensel (med din "märkning" logotype) i Picasa eller Photostudio.

Finns mycket kunnigt folk på Fs, någon borde kunna hjälpa dig!

Mvh/Peter

Bilagor

• mt9k1872-copyrighted.jpg
    mt9k1872-copyrighted.jpg
    10 KB · Visningar: 1,236
Tack

för tipset! Det är precis en sådan märkning jag är ute efter. Jag är tyvärr inte så kunnig vad gäller användning av penslar osv, men jag ska prova i de program jag har.

Mvh

Annica

PeBro skrev:
Hej Annica

Vet inte om/hur det funkar i Picasa eller Photostudio 5.5
I t.ex. Photoshop har jag skapat ett funktionsmakro som utför "märkningen" enligt exemplet nedan. Det går också att skapa en egen pensel med samma info men mig veterligen då inte med transparant text som i exemplet nedan.
Kanske går det att skapa en egen pensel (med din "märkning" logotype) i Picasa eller Photostudio.

Finns mycket kunnigt folk på Fs, någon borde kunna hjälpa dig!

Mvh/Peter

Hur gör man en sån där stämpel som du har på bilden ovan med måsen?

Finns någon tutorial på nätet?

Tack för ditt svar Peter. Jag har försökt måla med pensel i både picasa och ArcSoft, men det är inte lätt och resultatet blir rätt oproffesionellt... Inte så bra när man vill ha en copyright på sina foton!

Mvh

Annica

ANNONS
Götaplatsens Foto