Annons

CS, Storlek på arbetsyta

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Ibland när jag väljer "ändra storlek på arbetsyta" i PhotoShop CS får jag inte upp valet att välja färg.
Tex om jag väljer ny bild, 100*100 pixlar, bkgrundsinnehåll, "genomskinligt" och sedan går in i "ändra storlek på arbetsyta" och väljer att lägga till 4 pixlar vitt.
Vad gör jag för fel?

Du har säkert inget bakgrundslager. Någonstans i menyerna finns det ett val där du kan göra om ett vanligt lager till ett bakgrundlager.

Det hann komma ett svar medans jag skrev och tack vare det förstår jag nu vad du menar.

Med ett bakgrundslager blir den tillagda ytan färgad som vald bakgrundsfärg, och utan bakgrundslager blir ytan genomskinlig.
Tror inte du kan välja färg vid något tillfälle, om jag minns rätt.

Senast ändrad:
jimh skrev:
Du har säkert inget bakgrundslager. Någonstans i menyerna finns det ett val där du kan göra om ett vanligt lager till ett bakgrundlager.
Men då blir lagret svart. Jag vill bygga en ram runt ingenting (genomskinligt) och sedan slänga in min bild under ramen. Någon som hajar? :)

Utöka arbetsytan utan att ha ett bakgrundslager och kör en Stroke då (blir väl Kantlinje i svensk PS tror jag).

En stroke??
Jag får snart en om du inte förklarar bättre :)
Jag har ju gjort detta förut.

edit. Ok, kantlinje, ska leta, tack!
Provar ramlinje, återkommer.

Senast ändrad:
Finns i redigeramenyn och kräver att du har en markering för att vara valbar.

Har du gjort den tillräckligt tjock för att den skall synas i det inzoomninsläge du befinner dig? Har du placerat linjen på insidan av markeringen?

Vad är förhandsgranskning? Den dialogen har ingen sån.

MWPhoto skrev:
Men då blir lagret svart. Jag vill bygga en ram runt ingenting (genomskinligt) och sedan slänga in min bild under ramen. Någon som hajar? :)

Lagret blir den färg som din valda bakgrundsfärg (vänstra paletten, för och bakgrundsfärg)

För att skapa en enkel ram använd markeringsverktyget rektangel (högst upp till vänster i vänstra paletten).
Dra upp en fyrkant lika stor som du vill ha ramen, använd kortkommandot "Ctrl-Shift-I" för att markera ytterområdet i stället.
Använd sen färghinken för att fylla med valfri färg.

Fick till det den långa vägen till slut.
Valde först ny bild i rätt storlek.
La till 4 pixlar i x och y. (2 på varje sida)
Markerade allt.
Redigera / ramlinje, 2 pix. Placering insida. (fick det inte att funka att välja utsida)

Sedan fortsatt jag eftersom jag ville ha en ram med några pix vitt, några pix svart, många pix vitt och till slut ytterst några pix svart.

Ja, man får tacka för all hjälp.
PS. Jim, det finns även en "ramlinje" under Lager / Lagerstil också. Vete katten vad den är till.

ANNONS
Götaplatsens Foto