Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 i handen!

Produkter
(logga in för att koppla)
hahaha! lol.. :)

Det stämmer verkligen att ni är engagerade fotosäljare!

Mao några som gör allt för att få sälja lite produkter, helst till minimala utgifter. (som här)

Nu är jag inte kund till KD eftersom de har så sopigt sortiment(inga minoltor:)) och kan alltså inte svara för deras service.

Men den handlare jag går till skulle aldrig komma på tanken att kränga på mig något jag inte ville ha. Största fördelen med att vara "trogen" kund är att säljaren vet vem jag är och vilka mina behov är. Han kan ge råd inför kommande investeringar och vet vad som är lämpligt att satsa på. Han kan dessutom alltid motivera varför han tycker en viss sak.

Visst det kostar några lappar extra men den service jag får är alla gånger värd dessa. De framkallar och bränner cd på två filmer på två timmar för 160:- om jag ber dem. Jag tror inte det är någon service de ger allmänheten direkt.

Anser man inte att de extra tusenlapparna är värda besväret så har man helt enkelt gått till fel handlare. Rätt handlare skiljer på seriösa hobbyfotografer och allmänna konsumenter, ingen seriös handlare försöker kränga på mig Nikon eller Canon om jag kommer inte med en ryggsäck full av minoltaprylar. Då vänder man ju liksom i dörren på nått sätt.

Mvh
Maverick

NiklasF5 skrev:

Tror väl knappast att det är nåt jag sitter och hittar på va? Skärp dig!

Jag är skärpt. Jag vet inte om du hittar på. Och jag avsåg givetvis frågor ställda till oss och inte till forumets besökare i allmänhet.

Jag hittar också flera besökare i ert forum som inte har fått svar på 2 veckor!!!!!!

Är det servicen man får när man betalar tusenvis av extra kronor??

Här får vi ju svar på 3 minuter?? är det kanske för att det finns kunder som ni har större potential av att tjäna mer pengar på??

Suck!

Som du kanske märker deltar jag i denna diskussion utan kommersiella intressen.

Men eftersom allt vettigt verkar vara sagt så drar jag mig ur nu.

Tack för en uppfriskande diskussion.

Jösses vilken pajkastning det blev av tråden.

Min inställning om företags inblandning i forumet är följande: låt dem förklara missförstånd ang deras verksamhet. KDs verksamhet är att sälja och endast frågor om detta, tex kundbemötanden och prisnivåer, är relevanta. Om Nikon skulle vilja klara ut missförstånd angående deras produkter är de mycket välkomna, och likadant för andra märken.

Har skummat mycket i Photo.net forum och märkt att ibland uppstår det myter och rykten om vissa kameror och objektiv. Det har också Zeiss märkt och när diskussionerna spårar iväg i fantasier kommer Dr Fleischer från Zeiss in och berättar hur saken ligger till, högst välkommet bland alla forumdeltagare.

Men företagsdeltagarna måste iakta särskild etikett genom att endast utreda missförstånd om deras verksamhet. Zeiss tillverkar gluggar, det är deras verksamhet (förutom att sälja dem såklart, men det sköter deras distributörer och återförsäljare).

Jag välkomnar KD i forumet och diskussionerna, och ett råd till *alla* är att veta och förstå när ett extra inlägg inte leder någonstans och/eller inte skapar något mervärde för andra läsare. De sista ca 10 kommentarerna skulle ni kunna ha tagit via mail.

/Erik

PS/redigering: företagsdeltagarna bör även klart skriva ur vilken roll de författar, men det kanske är underförstått.

Fredrik H skrev:

Då kanske vi slipper en del svar av typen

" jag vet inte säkert men jag tror att den kameran är bättre än den, iallafall har jag för mig att jag läste det nånstans "

:)

Vad jag menade med detta är alltså att jag uppskattar att fotohandlarna finns med på forumet så man slipper kommentarer, som den ovan , från folk (icke fotohandlare) som svarar trots att dom inte har en aning om vad dom pratar om.

Detta är inget stort problem för mig men det kan vara enerverande ibland.

Hade alltså inget att göra med fotohandlarnas vilja att sälja olika produkter beroende på lagerstatus.

Till Kanonkanån:

Jag lever i en del av världen där alla fortfarande har rätt att tala/skriva utan förbud och har rätt att försvara sig mot obefogad/befogad kritik.

Det är iallafall en av ingredienserna i min drömvärld.

Kanonkanån skrev:
Jag hittar också flera besökare i ert forum som inte har fått svar på 2 veckor!!!!!!

Är det servicen man får när man betalar tusenvis av extra kronor??

Här får vi ju svar på 3 minuter?? är det kanske för att det finns kunder som ni har större potential av att tjäna mer pengar på??

Suck!

Jag tror nog att de som betalar alla extra tusentalskronor inte riktigt är samma personer som ställer frågor på forumet.

De som handlar hos ex KD, kontaktar nog "sin" säljare om de behöver veta nått, det är ju därför de betalar för servicen.

De som ställer frågorna är nog mera de som senare kommer att beställa hos Scandinavian eller Cyber , och de får väl finna sig i att vänta.

Håkan har ju tidigare skrivit att de har riktat in sig på proffsen, sen om det är av ekonomiska skäl eller inte det bryr jag mig inte om.

Alla företag måste tjäna pengar, det gör man inte som rådgivare åt kunder som sen handlar på nätet.

Mvh Fredrik H
Som inte jobbar på KD men har eget företag.

Gott folk,

jag har helt missat denna tråden. Jag har sett rubriken, men aldrig gått in i tråden eftersom jag trodde att det var en fin liten tråd om hur skön D100 var att hålla i.

Rent allmänt så tycker jag att Sumpens inlägg är precis min inställning:

- det är bra om företag/återförsäljare kan reda ut missförstånd. Det tjänar vi alla på.
- sen är det naturligtvis bra om representanter tydligt anger vem de representerar (ngt som jag sett Håkan göra i vissa inlägg och är helt rätt). Dilemmat blir ju naturligtvis om en representant vill skriva ngt som privatperson, men det borde väl gå att bara ange det isåfall.
- sen vill vi naturligtvis att respresentanten skall hålla sig till reglerna i allra möjligaste mån och undvika reklam för företaget (dock kan det naturligtvis bli svårt för att ett företag att bemöta kritik om de inte får förklara exempelvis hur många säljare de har och vilka utbildningar de gått etc). Jag tror att det är sunt förnuft som gäller här.
- sen tycker jag att det gäller som privatperson (naturligtvis gäller detta för representanter också) att vara nyanserad, saklig och konstruktiv i sin kritik. Det är oehört svårt för en representant att bemöta kritik om inte inläggen håller rätt nivå. Det skall ju inte vara så att vi skrämmer bort representanter från att delta i debatterna.
- sen är det alltid bra att höra av er till [email protected] om ni tycker att någon bryter mot reglerna.

Verkar detta vettigt?

Ett välkommet svar från redaktionen!

Tack Redaktionen för detta klargörande.

Det svåraste när man väl hamnat i någon slags polemik är att veta exakt när det är dags att låta saken bero och lämna ämnet. Jag tycker själv att jag gjorde det aningen för sent i denna diskussion, men tröstar mig med att jag trots allt gjorde det i alla fall.

Det gläder mig att finna att jag, vi och redaktionen ändå ser på principen på exakt samma sätt.

Jag tror, som jag antagligen har skrivit tidigare att det finns en uppgift för oss leverantörer i att besvara frågor som ställs och som vi sitter inne med svar på, och jag tror att de flesta tycker att det blir en vettig balans när vi också kan gå in och förklara sådant som vi tyder som missförstånd och felaktigheter.

I den mån det blir aktuellt i fortsättningen skall vi göra vårt bästa för att göra det i enlighet med den anda och princip som gäller för Fotosidan.

mvh

Jösses!

Det var inte min mening att denna tråd "D100 i handen" skulle bli som den nu har blivit.
Jag har varit borta på jobb ett par dagar och nyss kommit tillbaka.

D100 känns skön, vill jag lova!
Lite liten om man är van vid F5an. Men väldigt lätt. Nästan så det blir obalans om man använder 80-200/2.8
Jag har inte fått högformatsgreppet ännu.
Kameran verkar lättarbetad, men många möjligheter. Det tar mig lite tid att lära mig alla inställningar, menyer mm.
Själv uppskattade jag F4an med sina "rattar & knappar".
Jag har ännu inte satt mig in i Nikon Capture, men ska göra det strax. Bilder ska levereras...

Jag ska komma med bildexempel lite längre fram. De jobb jag gjort nu, är inget jag kan lägga ut för visning. Men jag kan visa er andra bilder (som jag inte tagit ännu) om ni är nyfikna på vad kameran kan prestera.

Och för att återknyta till era frågor.
I normala fall handlar jag hos Molanders/Gbg eller hos scandinavianphoto. Ingen av dem hade D100 inne. (jag stod i kö hos scand.)
Cyperphoto skulle jag har ringt, men KD stod överst på min telefonlista.
De hade kameran inne. Jag beställde.
Saken var den att jobb väntade så jag kunde inte vänta på leverans.
Jag har redan gjort 3 jobb, som jag inte kunnat leverera lika snabbt med min analoga utrustning.
Och jag har fler uppdrag i veckorna som kommer.

Därför var priset inte så viktigt.
Kameradoktorn (där jag inte handlat tidigare) var mycket hjälpsamma och snabba. Dagen efter min beställning hade jag utrustningen i handen.
Det är den servicen är det jag betalar för och det gör jag gärna!

Nu lever jag på mina uppdrag.
Beställaren hade valt någon annan om jag inte kunnat göra jobbet. Jag har inte råd att säga nej.
Nu vet dessa kunder att jag finns. Att jag kan leverera digitalt snabbt.

För mig var det värt de extra slantarna som jag ev. betalade.

Adam

Adam, vad hade du för deadline för leverans av bilderna?

Du skriver att du inte fått jobbet om du inte kunnat leverera så snabbt.
Jag blir då nyfiken på om det rör sig om en tävling där bilderna skall finnas tillgängliga innan deltagarna åker hem, eller produktkatalog som skall tryckas i eftermiddag?

Eller så.

Nja, det fungerar så här i min värld.

Min största kund är Svenska Mässan i Göteborg.
Jag är lite av en husfotograf för dem. De vet att jag kan komma in på kort varsel och är förhållandevis snabb.
Och de flesta bildbeställare jag har haft att göra med är alltid ute i sista sekunden.
(som om jag står längst ner på deras telefon lista. Alla andra frilansare är upptagna - Vi ringer Adam!)
Och på mässor vill de dokumentera händelsen.
De vill ha pressbilder, de vill ha intervjuver med bild på tex. utställare som säger någon + bild.
Sådant ska finnas på Mässans pressavd. så snabbt som möjligt.
Under kommande Bokmässa ska jag fotografera alla viktiga föreläsare, författare mm. På den mässan går det undan!
Mycket folk, många objekt att hitta, fotografera och händelser som ska förevigas.
Det är inte ovanligt att tidningar som inte skickar egna fotografer, beställer bilder från Bok&Bibliotek (Bokmässan) dvs av mig.

Nu kan jag snabbt maila dem bilder. Det kunde jag inte tidigare. Då satt jag nätterna igenom och scannade till dagen efter, men då var det ibland för sent.
Har använt en Nikon Coolpix 950 vid sidan om min F5a. Men den är för långsam.
Eller så är den ett "event" någonstans. De vill ha bilderna på sin hemsida samma dag, så kunderna på festen/eventet kan se hur det var.

Därav krav på snabbhet.
Nu behöver jag kanske inte en 6millepix kamera för detta.
Men jag gör även bilder av annnan karaktär som behöver högre upplösning.
Och många av mina bilder används senare i tryck i broshyrer mm.

Så jag hoppas att D100 är den rätta kameran för mig. En anledning att jag ville ha den tidigt är oxo att jag måste behärska alla funktioner på kameran till Bokmässan. Då har jag inte tid att läsa manualen. Då är det krig som gäller!

Den som först får i väg sin bild till resp. tidning får oxo betalt!

Jo, jag har väl fått lite gråa hår den senaste tiden...
Tack och lov är det bara Bokmässa en gång om året. Men i övrigt är det ca en mässa i månaden.
Så tråkigt nog blir det lite tid över att göra egna bilder. Jag hinner inte riktigt med.

Även om mig hemsida inte har uppdaterats på 2 år, är de flesta bilder där tagna mellan 5 - 10år sedan. Jag saknar den tid då jag provade olika fotoidéer på en nykläckt modell eller kompis.
Nu går all tid åt att dra in pengar i firman för att kunna hålla mig med den utrustning jag har valt.
Ibland tar jag mig vatten över huvudet och köper grejer som jag knappt använder. Tex. Mamiyan. Jag gillar mellanformat, men mina uppdrag klarar sig oftas på småbild.

Ofta funderar jag över hur mycket enklare livet hade varit om jag var anställd någonstans med månadslön. Men hur roligt hade det varit?

ANNONS
Götaplatsens Foto