Annons

D200 auto-ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
D200 verkar ju ha en vettig auto-ISO funktion där man kan ange vid vilken slutartid ISO ska ändras.

Men, kan man styra detta i kombination med brännvidden också? Jag menar, 1/25 sekund kan ju vara okej vid 18 mm men knappast vid 200 mm. Och om man sen har VR så spelar ju det in också. I synnerhet om man har en zoom så skulle ju en variabel längsta slutartid vara bra vid auto-ISO.

Så, hur funkar det?

erro_67 skrev:
Så, hur funkar det?

Nej, kameran tar inte hänsyn varken till brännvidd eller till VR. Du själv avgör vilka slutartider du tycker är rimliga i varje situation. Man måste ju göra något själv också! ;-)

OK, tack för svaret.

Synd, hade ju varit ett trevligt tillägg till auto-ISO'n annars. Men Nikon borde ju kunna fixa det med en mjukvaruuppgradering om det efterfrågas.

erro_67 skrev:
Synd, hade ju varit ett trevligt tillägg till auto-ISO'n annars. Men Nikon borde ju kunna fixa det med en mjukvaruuppgradering om det efterfrågas.

Der tror jag inte. Olika människor har olika tröskel för vad de tycker är acceptabel rörelseoskärpa. Tröskeln kan också variera mellan olika fotosituationer. I vissa fall föredrar man lite oskarpa men brusfria bilder i andra är det tvärt om. Kameran kan ju inte veta det.

Visst, men det borde rent teoretisk kunna gå att lägga in en funktion säger att jag accepterar slutartider ner till 1/brännvidden och om det är VR-optik så klarar jag 3 steg till. För någon annan kanske det går bra med 1/brännvidden gånger 2 samt att VR ger 5 stegs förbättring. En formel-baserad auto-ISO så att säga.

ANNONS
Götaplatsens Foto