Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 nu, eller vänta på nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
Tjenare.. har fått lite mer pengar än väntat och funderingarna har nu övergått från att köpa en D80 till att kanske hoppa hela vägen upp till D200?

frågan är juh, hur snart kommer Nikon att göra en D200s eller en helt ny kamera i den klassen?

ja gillar inte CF kort nämligen.. och funderar kring att D200 har varit med ett tag. känns onödigt att springa ut å köpa den NU om det utannonseras att D300 släpps om 3 månader..

va tror ni nikon har för planer kring en Ny kamera att ersätta D200an?

så sant..

så vad skulle du rekommendera? D80 eller 200?

tanken är att fixa ett batterigräpp.

tar lite olika typer av bilder.. just nu är det änd fotojobb ja gör att ta foto på folk på clubbar och krogar.

men hududsyftet med kameran är juh att utveckla migsjälv och kunna arbeta så mångsidigt som möjligt..

Glöm inte bort objektiven bara! Lätt att stå där med ett superhus och inte ha några objektiv som matchar annars! Behöver du vädertätning, ja då är ju D200 ett givet val.. men annars blir det nog säkert lika bra bilder med en D80.

njää det har du juh förvisso rätt i.

ja har ett Tamron SP 28-75 2,8 som alltid sitter på huset.

sedan även en Nikkor AF-D 75-300mm 4-5,6 av den gammla sorten i metall och skjutzoom.

tanken är juh att införskaffa ett 50mm 1,8 också. men där tar det nog ganska mycket stop.

Köp en D200 nu - den är omodern i vilket fall när efterföljaren kommer, om den så dyker upp timmen efter ditt inköp.

Själv skulle nog jag köpa ett billigare hus och bättre tillbehör.
Nytt hus kommer du ju i vilket fall snart att behöva, medan du kommer ha tillbehören betydligt längre.

Det lär väl komma en D200s före en D300, och den tror jag faktiskt inte är långt borta, lite korrigering av sensorn ala' D80 för bättre brusprestanda samt lite annat smått och gott, kanske fler korsformade fokuspunkter.

/kent

Å andra sidan.. ska det var värt att vänta på? när det inte äns är utannonserat av Nikon att göra en D200s än..

Kristjan skrev:
Är sensorn i D80 annorlunda än den i D200? Är det inte bara efterbehandlingen till JPEG som skiljer?
http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm
Där står det som så...

"OK, it's the Sony ICX493AQA sensor, which is a two-channel version of the four-channel Sony ICX483AQA used in the D200. The difference is one has more pins so it can read out data quickly enough for the D200's 5FPS, otherwise it's the same data and image quality."

njä det var en trammsgrejj från min sida.. när jag insåg att även CF var snabba bra kort så försvann alla sånna ideer, nu har ja bestämt mig för en D200 =)

Förstår inte varför det skulle vara något att tveka på. Har du behov av en kamera, köp en. Har du inte det, låt bli. Den lär ju funka alldeles utmärkt även om det finns något som är något lite bättre.

mjo förvisso, men o man betänker att jag är snart 24 och utan en massiv ekonomi, sedan betänk att ja inte arbetar med foto riktigt än. och att ja kommer inte kunna köpa en kamera varannat år, är det då så att en ny version kommer om någon månad kan det kanske vara värt att klara mig med D50 tills dess..

men nu är det bestämt och ska beställas

Aha, ja, har du en kamera som funkar är det ju en annan sak. Jo, jag minns själv vilken hemsk känsla det var att punga ut med en massa pengar för den kameran. Hu. Men nu har jag kommit över det, och trivs med åbäket.

Efram skrev:
Tjenare.. har fått lite mer pengar än väntat och funderingarna har nu övergått från att köpa en D80 till att kanske hoppa hela vägen upp till D200?

frågan är juh, hur snart kommer Nikon att göra en D200s eller en helt ny kamera i den klassen?

ja gillar inte CF kort nämligen.. och funderar kring att D200 har varit med ett tag. känns onödigt att springa ut å köpa den NU om det utannonseras att D300 släpps om 3 månader..

va tror ni nikon har för planer kring en Ny kamera att ersätta D200an?

tvivlar på att nikon kommer men nån ersättare till D200 under 2007,
däremot kommer en FF-kamera, med 24x36 sensor, men den lär bli dyr(are).

haha jo fullformatare lär juh inte hamna i samma prisklass å är helt klart lite annerlunda att arbeta med.. ja som snart ska börja frilansa lär juh inte behöva en FF på ett bra tag iaf :p

Efram skrev:
ja kommer inte kunna köpa en kamera varannat år, är det då så att en ny version kommer om någon månad kan det kanske vara värt att klara mig med D50 tills dess..

Tänker du likadant med allting som finns runt omkring dig? Byter TV när det kommer nytt, bilen är ju uppgraderad varje år, byter du den med? För att inte tala om mobiltelefoner, där får man ju byta varje månad! Nej, man måste bestämma sig vad man har för behov och handla därefter. Stänker dina motiv champagne omkring sig behöver du givetvis ett tätt hus, annars låter det som du skulle klara alla upptänkliga fotobehov med D80 och lägga resten av pengarna på riktigt bra optik.

det är klart att ja inte gör.. andra tekniska prylar som datorer osv försöker ja köpa det bästa innom den priklassen ja har satt upp.

jag resonerar som så att kameran ska klara det mesta, ja kommer foto en hel del krog/clubb bilder så där kan det mycket väl bli en del stänk. men ännuviktigare är att den ligger bra.. å har lite mer tyngd, ja har varit nere å klämt på båda kamerorna och titta över dom.. funktioner, hastigheter i bild serie, snabbare möjlighet att kontrollera skärpa i displayen, bättre stöd för helmanuella luggar. osv, och därmed kommit fram till att ta en D200. Den kommer duga ett bra tag för mig.. (iaf en 2-3 år eller så skulle ja tro, beroende på hur mina inkomst och eventuella fotojobb ändras)

det har aldrig handlat om att vänta i evigheter på nästa stora grejj.. tanken var som sakt, om något nytt som ska ersätta eller en S version av D200 kommer innom någon månad 1-2 så är det juh lätt värt att vänta, då ja redan har min D50 så det är inte så att jag är utan en kamera, och eftersom jag ändå ska köpa den i Pålen och det först om 2 månader, så kan det juh vara vettigt och kolla med dom som kan lite mer om just upkommande förändringar..

ANNONS
Götaplatsens Foto