Annons

D5000 eller D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamSandin

Aktiv medlem
Hej.
Har haft intresse för kameror ett tag men har blivit mer insatt på senare tid.
Har en Nikon D5000 och är nöjd med den.
Har dock hört mycket bra om D90 och är lite sugen på att byta till den.

Min fråga är om detta är lönt ? vad är skillnaden & är den stor?
Ska jag fortsätta köra med D5000 eller byra till en D90?

Tacksam för alla svar:)

Tack, har kollat lite och det verkar inte vara så stor skillnad. det jag stör mig på är att D5000 inte har någon fokusmotor i huset. därför kan jag inte använda mitt Tokina 116 (11-16) objektiv..
Sen när man har kollat runder på andra foruminlägg rekommenderar många D90. Verkar som det finns fler möjligheter.

D90 har en grymt praktiskt LCD-display på toppen av kameran och fler snabbknappar. Det är tillräckligt för att kameran ska bli mycket mer lättarbetad. Och sen har den ju som sagt autofokusmotorn vilket gör att objektivutbudet blir ganska mycket större.
Så har du pengarna så tycker jag definitivt att du ska uppgradera dig. :)

Fokusmotorn är en jättebra anledning, om man har behov av den. D90 rekommenderas då den är bra och prisvärd för 5675kr, men D5000 för 4250kr är också prisvärd som alternativ till D3100.

D90 ger dig

* större sökare
* bättre skärm
* fler knappar
* fokusmotor
* större kamerahus

Inget av detta ger dig självklart bättre bilder, om det är det du är ute efter.

Per.

om du ändå funderar på att uppgradera så byt upp dig till en D7000. D90 har identisk bildkvaliet med D5000. D5000 är blott en nedbantad D90 med i princip samma funktionalitet. Jag stod länge å vägde mellan dem båda innan jag bestämde mig för att köpa en D90. Skillnaden är ganska liten när det kommer till kritan.

D7000 verkar vara en vettig ide att uppgradera till, det blir nog någon ny iaf.
Det var ju lite pris skillnad och finns ju inte direkt jätte många begagnade D7000. ny känns lite dyrt.

Tack för alla svar är till stor hjälp. fortsätt gärna komma med tips :)

Eftersom D5000 i princip är en D90 med ergonomi som en D3000 (plus bortplockad AF-motor och enklare AF-system) så är enda orsaken att byta till en D90 just att du är missnöjd med ergonomin på D5000, och att du vill ha en AF-motor. Eftersom de har identiska sensorer får du inte bättre bildkvalitet.

Däremot innebär ett byte till D7000 en 2 år nyare sensor, mycket vassare AF-system (inklusive motor), bättre ergonomi och en del mer.

personligen skulle jag aldrig rekommendera ett byte från D5000 till D90, steget är för litet för att motivera kostnaden. Byte till D7000 istället är mycket mer logiskt. Om du anser att kostnaden är för stor så spara pengarna tills du har råd eller köp något annat för pengarna istället, objektiv eller blixt.

D7000 verkar vara en vettig ide att uppgradera till, det blir nog någon ny iaf.
Det var ju lite pris skillnad och finns ju inte direkt jätte många begagnade D7000. ny känns lite dyrt.

Tack för alla svar är till stor hjälp. fortsätt gärna komma med tips :)

Jag skulle ha väntat ½-år till om jag hade möjlighet för att sedan slå till på en D7000 om jag vore du :) Då finns det nog fler begagnade eller kanske nya till bättre pris än idag.

Instämmer, vid nyköp skulle jag välja D90 över D5000 men att sälja för att köpa D90 känns som för mycket apparat och pengar för en liten, men för många väsentlig, skillnad. Byt till D7000 eller kläm till på Japan Photos rea på D300s för 10.995.

Jag skulle ha väntat ½-år till om jag hade möjlighet för att sedan slå till på en D7000 om jag vore du :) Då finns det nog fler begagnade eller kanske nya till bättre pris än idag.

Hade man varit förståndig hade man kanske gjort det, men som vanligt vill man ju ha allting direkt.

Sen om 1/2 år så finns det någon annan ny man vill ha :) haha

Har också en d5000. Kommer byta ut denna så snart som möjligt eftersom d5000 inte har stöd för High Speed Sych, Commander Mode, Flash Value Lock, vilket är tämligen begränsande i en del situationer. D90 har stöd för allt detta varmed denna kommer att funka för mig i alla fall – om jag nu inte skaffar en d7000 istället…

Har också en d5000. Kommer byta ut denna så snart som möjligt eftersom d5000 inte har stöd för High Speed Sych, Commander Mode, Flash Value Lock, vilket är tämligen begränsande i en del situationer. D90 har stöd för allt detta varmed denna kommer att funka för mig i alla fall – om jag nu inte skaffar en d7000 istället…

Vad är allt detta :p ?

om du ändå funderar på att uppgradera så byt upp dig till en D7000. D90 har identisk bildkvaliet med D5000. D5000 är blott en nedbantad D90 med i princip samma funktionalitet. Jag stod länge å vägde mellan dem båda innan jag bestämde mig för att köpa en D90. Skillnaden är ganska liten när det kommer till kritan.

Skillnaden är mindre mellan D90 och D7000 !

Skillnaden är mindre mellan D90 och D7000 !

hur kom du fram till den slutsatsen? Eller tänker du enbart på ergonomin?

D90 och D5000 har samma sensor och bildprocessor, mycket av samma mekanik, samma AF-system förutom motorn som inte finns på D5000.

D7000 har helt ny sensor och processor, med ett eget AF-system och metallchassi. Delar mycket av ergonomin med D90.

Vad är allt detta :p ?

High Speed Sych, gör det möjligt att använda kortare slutartid än blixtsynktid när blixt används (d5000 har blixtsynktid på 1/200s ).

Commander Mode, innebär trådlös CLS blixtstyrning av en eller flera blixtenheter (Commander Mode är möjligt med d5000 ifall SB700, SB800, SB900 eller SU800 används i Commander Mode från kamerans hot shoe).

Flash Value Lock – FVL, gör att det går att låsa blixtexponering efter att TTL blixt avfyrats (för slippa TTL för efterföljande bilder... detta kan bl. a. vara bra om man fotograferar djur eller människor som hinner blinka innan TLL-huvudblixten).

Annan förklaring av Flash Value Lock:
http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/01/4-so-what-is-flash-value-lock.html

Senast ändrad:
hur kom du fram till den slutsatsen? Eller tänker du enbart på ergonomin?

D90 och D5000 har samma sensor och bildprocessor, mycket av samma mekanik, samma AF-system förutom motorn som inte finns på D5000.

D7000 har helt ny sensor och processor, med ett eget AF-system och metallchassi. Delar mycket av ergonomin med D90.

Ta dessa 3 kameror,samma objektiv,samma inställningar och då kommer nog ingen att se några skillnader.Då blir skillnaden mellan D90 och D7000 mindre rent ergonomiskt och handhavandemässigt där D5000 inte är i samma klass,förutom då bildkvalite.

Ta dessa 3 kameror,samma objektiv,samma inställningar och då kommer nog ingen att se några skillnader.Då blir skillnaden mellan D90 och D7000 mindre rent ergonomiskt och handhavandemässigt där D5000 inte är i samma klass,förutom då bildkvalite.

Visst, under normala förhållanden i studiomiljö kommer du endast se skillnad på pixelnivå.. Enda skillnaden där blir den mycket bättre ISO-prestandan hos D7000, men i studio är den försumbar.

MEN, och detta är ett stort men, den stora skillnaden kamerorna emellan ligger i hur de agerar under mindre kontrollerade förhållanden. Tänk dig t.ex att du ska fota skidåkning, där AF-systemet hos D7000 med säkerhet utklassar de andra när det gäller kontinuerlig fokusering, speciellt i djupled. Detsamma gäller exponeringssystemet vid serietagning. Nu har jag i ärlighetens namn inte testat någon av de tre kamerorna mer än korta stunder, men jag har svårt att tro att nikon skulle implementera nytt AF- och exponeringssystem utan att förbättringen skulle vara märkbar.

Vid snabba situationer där du inte hinner ställa varje exponering separat, utan ställer in kameran en gång och sedan får lita till att kameran gör sitt jobb utan fuck-ups, då är tillförlitlighet din bästa vän.

ANNONS
Götaplatsens Foto