Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5300 vs 5100 ! Besviken!

Produkter
(logga in för att koppla)
Man måste komma ihåg att olika tillverkare behandlar JPEG olika. T o m stämmer det mellan kameror. Sony lägger på mer konturförstärkning överlag än Nikon som är mer konservativa. Detta gör att Sonybilder i grundinställningarna kan verka "skarpare". Det finns säkert ett förinställt läge som heter "landskap" eller liknande på Nikon på programvalsratten. Vrid till det läget så får bilderna utseende av att vara skarpare direkt ur kameran. Renläriga föredrar i många fall mindre hårt bearbetade bilder dels p g a artefakterna som blir och dels i de fall man själv vill redigera.

Man måste komma ihåg att olika tillverkare behandlar JPEG olika. T o m stämmer det mellan kameror. Sony lägger på mer konturförstärkning överlag än Nikon som är mer konservativa. Detta gör att Sonybilder i grundinställningarna kan verka "skarpare". Det finns säkert ett förinställt läge som heter "landskap" eller liknande på Nikon på programvalsratten. Vrid till det läget så får bilderna utseende av att vara skarpare direkt ur kameran. Renläriga föredrar i många fall mindre hårt bearbetade bilder dels p g a artefakterna som blir och dels i de fall man själv vill redigera.

Om man gräver lite djupare i menyerna på D5300 så hittar man ett reglage för skärpa (ligger under "picture control" har jag för mig). Om man vill så kan man dra upp den ett eller två hack. Högre än så bör man inte dra den eftersom effekten då blir överdriven. Sedan måste man fota i något av lägena P, A, S eller M för att kunna välja "picture control". P är ganska likt auto-läget.

Tack för tipsen.
Tog en del bilder till nu med blixt en "riktig" vändbar blixt.
Åter igen så är det väldigt lite skillnad i bilderna mellan 51 och 53
Men Mycket skönare att kolla på sökaren på 53an, lcd skärmen är större, men på bekostnad av batteriet. Mjukvaran i 5300an i form av menyer är smartare placerade och enklare!
Snabbare fokus är märkbar.. Inte för att 51an är seg, men 3an är snabbare.

Film kvalité är en stor skillnad dock!
5100 är det både sämre bild + skakig.. 53an testade jag skaka på handen, rörligt barn, och även zomma in och ut med linsen utan påverkan av kvalité..
Så detta är ett stort plus för mig.. Fortfarande lite sämre bilder och mörkare än Nex5an .. men Nex 5an vart inte lika stadigt/stabilt.. bägge när ja zoom och när jag rör på mig.

Så antingen blir det en 5300 och bättre linser + sälja 5100. eller behålla 5100 och köpa fler linser.. Testar mera här och läser fler kommentarer från er än så länge :)

Ps. ska testa att leka med inställningarna ni nämnde

Om man gräver lite djupare i menyerna på D5300 så hittar man ett reglage för skärpa (ligger under "picture control" har jag för mig). Om man vill så kan man dra upp den ett eller två hack. Högre än så bör man inte dra den eftersom effekten då blir överdriven. Sedan måste man fota i något av lägena P, A, S eller M för att kunna välja "picture control". P är ganska likt auto-läget.

Skillnaden mellan P och auto är att i auto väljer kameran också bildstil själv (kontrast, skärpning, färgmättnad väljs individuellt för varje bild beroende på hur kameran tolkar motivet).

Har inte använt P eller auto, men är det inte så att i P läge så kan man själv flytta förhållande bländare o tid upp/ner med tumhjulet, men i auto bestämmer kameran vad som är bäst för en, men kan ha helt fel :)

I P läge är de rent analoga funktionerna bestämda av automatiken f u fokuspunkt som någon nämnde. I autoläget bestämms rubbet av automatiken inkl fokuspunkt men även väljs konturförstärkning, kontrast, färgmättnad enl hur kamerans automatik tolkar scenen. Huruvida program-shift är låst (justering av slutare/bländare från förvalt läge) i auto vet jag inte.

TS, här på fotosidan finns en mycket givande fotoskola. Läs den och plugga på lite, det är väldigt roligt om man gillar foto.

Läs även vad lägena A, S & P på din kamera innebär.
Och du undrar sen helt plötsligt, varför du någonsin använt autoläget ;)

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-1.htm

Tack för tipsen. Ska läsa genom detta :)

Ps. Testade hitta skärpan i 51an men lyckades ej.. har inte hunnit testa med 53an...
Finns ju egentligen mycket man kan ändra i menyerna, men för en noob så är det inte alltid lätt!
Dock ska se om de ja hittar några filmer på youtube om tips för 5 serien! Man hittar ju det mesta där nu för tiden

Tack för tipsen. Ska läsa genom detta :)

Ps. Testade hitta skärpan i 51an men lyckades ej.. har inte hunnit testa med 53an...
Finns ju egentligen mycket man kan ändra i menyerna, men för en noob så är det inte alltid lätt!
Dock ska se om de ja hittar några filmer på youtube om tips för 5 serien! Man hittar ju det mesta där nu för tiden

Min känsla säger att du ska strunta i "Filmer på youtube om tips för 5 serien" och istället koncentrera dig på att plugga ren fotoskola.

Då alla kameror fungerar lika.

Läs och plugga på hur bländare, slutartid & ISO påverkar varandra.
Greppar du det, har du kommit en bra bit på vägen.
Jag själv läste nog fotosidans fotoskola typ 25 ggr (vet inte om jag är trögare än andra :) men när väl kr trillade ner så hoppade jag några trappsteg upp på "fotografstegen"

Här kommer några fler länkar som är läsvärda, men börja med fotosidans skola, det är en bra grund.

Davids fotoskola lektion 1

Min blogg om fotografering Del 1

ANNONS
Götaplatsens Foto