Annons

D700 bätte än D800?

Produkter
(logga in för att koppla)
DXO skalar ner till 8MP (har jag för mig) när dom jämför utskrift, anledningen är nog att det är betydligt lättare att mäta digitala bilder än utskrifter.
Jag ser inget fel med det, det är ju enbart på väldigt stora utskrifter eller speciella digitala användningsområden då man drar nytta av 36MP upplösningen. För det mesta så skalas bilderna ner till ca 1-8MP för presentation på bildskärm eller mindre utskrifter. Om då den 2MP stora bilden blir bättre om den var 36MP från början istället för 12MP så vet jag vad jag väljer.

/Karl

Ja som sagt, för att jämföra så måste den ena skalas om till den andra, men jag skulle inte säga att en bild blir bättre för att den skalas ner egentligen.

Ja som sagt, för att jämföra så måste den ena skalas om till den andra, men jag skulle inte säga att en bild blir bättre för att den skalas ner egentligen.

Fast i DXOs om en D600 och en D800 jämförs så skalas bägge ner till 8MP (eller om det nu var 6MP) och jämförs sedan.
Pixelnivå blir aldrig riktigt bra enligt mig förmodligen lite beroende på AA-filter och Bayer-uppbygnaden som gör att en ljusdetektor på sensorn hamnar i minst 3st pixlar i slutänden.

/Karl

Ett mycket generöst medgivande av dig. Jag ska vara lika generös och medge att jag bara återger vad andra säger. Inte bara Ken Rockwell utan även David Pouge med flera.

När flera olika "experter" säger emot varandra får man undersöka närmare vad de säger och hur väl deras påståenden stämmer överens med grundläggande fysik.

Det finns nog inte många som motsäger att fler pixlar innebär en teknisk högre kvalitet på bilden. Det som däremot förs fram är att det är mycket annat som spelar roll för bildens slutresultat.

När flera olika "experter" säger emot varandra får man undersöka närmare vad de säger och hur väl deras påståenden stämmer överens med grundläggande fysik.

Det finns nog inte många som motsäger att fler pixlar innebär en teknisk högre kvalitet på bilden. Det som däremot förs fram är att det är mycket annat som spelar roll för bildens slutresultat.

Det är däremot svårt att blanda in allt annat som spelar roll när man jämför två kameror. Motiven blir sällan vackrare bara pga en speciell kamera.

/Karl

Fler pixlar ger inte bättre bildkvalitét. Upp till en viss gräns gör den det, men den gränsen är passerad för många år sedan. Tvärt om så avslöjar högre upplösning fel och misstag som annars inte hade gått att se. Det fler pixlar ger är större frihet att beskära och skala ner samt möjlighet att skriva ut bilden i riktigt stort format (hur många gör det?)
...

Jag gillar exempel så här kommer ett citerat:

"Consider, for example, a 10 MP sensor (A) and a 40 MP sensor (B) of the same size and efficiency. If we displayed the photos large enough, or viewed them closely enough, that we could resolve the individual pixels, then the 40 MP photo would appear more noisy, but also be more detailed. In other words, the more detailed image will have more noise at higher spatial frequencies because it can resolve it. A good way to think of this is that the noise from the scene already exists, and the closer you look, the more clearly you see it:

A sensor with more pixels will more clearly resolve the noise that already exists, whereas a sensor with fewer pixels will simply blur the existing noise.

...

Let's work an example with two hypothetical sensors with the same size and efficiency (and, for the sake of simplicity, assume a quantum efficiency (QE) = 100% for each), but the pixels for Sensor B are half the size (1/4 the area) as the pixels of Sensor A. Without any loss in generality, let us simplify the comparison to consider 1 pixel from Sensor A and 4 pixels from Sensor B, since they will each cover the same area of the sensor (and resulting image). Let's say the FWC for the pixels in sensor A is 80000 electrons. Then the FWC for the pixels of Sensor B will be 1/4 as much, since they have 1/4 the area -- 20000 electrons. Likewise, if the read noise for Sensor A is 8 electrons, then the read noise for Sensor B will be 2 electrons. The LMS for a pixel on Sensor A will be [1 + sqrt (1 + 4·8²) ] / 2 ~ 8.5 electrons, and the LMS for a pixel on Sensor B will be [1 + sqrt (1 + 4·2²) ] / 2 ~ 2.6 electrons. Thus, the dynamic range (DR) for Sensor A will be log2 (80000 / 8.5) ~ 13.2 stops and the DR for Sensor B will be log2 (20000 / 2.6) ~ 12.9 stops -- virtually identical.

If we assume, then, that a pixel on Sensor A receives a signal of 64 photons, then, also assuming relatively uniform illumination, each pixel of Sensor B will receive a signal of 16 photons (1/4 as much). This will result in a photon noise of sqrt 64 = 8 electrons for Sensor A and sqrt 16 = 4 electrons for Sensor B. Thus, the total noise for a pixel of Sensor A will be sqrt (8² + 8²) ~ 11.3 electrons, and the total noise for a pixel of Sensor B will be sqrt (4² + 2²) ~ 4.5 electrons. This will result in an apparent noise of 11.3 / 64 ~ 18% for each pixel on Sensor A and 4.5 / 16 ~ 28% for each pixel on Sensor B. Thus, the price for the increased detail on Sensor B is more apparent noise. In other words, if we displayed the image from Sensor B with double the dimensions as the image from Sensor A, and viewed from the same distance, it would appear to have up to double the linear detail (depending on the performance of the lens and the effects of diffraction softening), and 56% more apparent noise.

If, however, we instead downsized the image from Sensor B to the same output dimensions as Sensor A, then the effect would be the same as if we binned the pixels together. Thus, the signal for four binned pixels would the same as one pixel from Sensor A, and the noise for a "binned pixel" on Sensor A would be sqrt (4.5² + 4.5² + 4.5² + 4.5²) ~ 9 electrons. This gives us an apparent noise of 9 / 64 ~ 14% which is actually lower than the apparent noise of a pixel from Sensor A! However, even more effective would be to instead apply NR (noise reduction) to the more detailed image, as this process is more efficient than binning in trading detail for a cleaner image. Regardless, we need to keep in mind that more pixels do not result in more noise, but rather show the noise more clearly along with the extra detail."

http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/
http://www.luminous-landscape.com/essays/dxomark_sensor_for_benchmarking_cameras2.shtml

Exakt! Antalet megapixlar är ett mått på datamängd, inget annat. Ju mer data man lyckas få ur sin kamera för varje exponering, desto större möjligheter har man att göra något vettigt av bilden. Men, det förutsätter att det data som man får ut faktiskt innehåller tillräckligt mycket information. Om något annat moment av fotograferingen eller någon annan komponents kvalitet gör att kameran inte lyckas producera lika hög upplösning som sensorn klarar av att registrera, då har antalet megapixlar inte längre någon inverkan på kvaliteten. Om en bild i 24MP till exempel har blivit oskarp på grund av diffraktion så förlorar man varken upplösning eller kvalitet på att skala ner den till 12MP. På samma sätt tillför man varken upplösning eller kvalitet till en bild genom att förstora den från 12MP till 24MP.

Exakt! Antalet megapixlar är ett mått på datamängd, inget annat. Ju mer data man lyckas få ur sin kamera för varje exponering, desto större möjligheter har man att göra något vettigt av bilden. Men, det förutsätter att det data som man får ut faktiskt innehåller tillräckligt mycket information. Om något annat moment av fotograferingen eller någon annan komponents kvalitet gör att kameran inte lyckas producera lika hög upplösning som sensorn klarar av att registrera, då har antalet megapixlar inte längre någon inverkan på kvaliteten. Om en bild i 24MP till exempel har blivit oskarp på grund av diffraktion så förlorar man varken upplösning eller kvalitet på att skala ner den till 12MP. På samma sätt tillför man varken upplösning eller kvalitet till en bild genom att förstora den från 12MP till 24MP.

Ditt resonemang stämmer inte.

Säg att du har ett objektiv som är så dåligt att det bara klarar 12MP. En 36MP-bild nerskalad till 12MP kommer då ändå vara bättre (framför allt mindre brusig) än en bild från en 12MP-kamera. Om du läser inlägget ovan från Boldten får du teorin bakom.

Ifallet om objektivet bara klarar 12MP så försvinner självklart många andra fördelar med att ha många pixlar i kameran.

/Karl

Ditt resonemang stämmer inte.

Säg att du har ett objektiv som är så dåligt att det bara klarar 12MP. En 36MP-bild nerskalad till 12MP kommer då ändå vara bättre (framför allt mindre brusig) än en bild från en 12MP-kamera. Om du läser inlägget ovan från Boldten får du teorin bakom.

Ifallet om objektivet bara klarar 12MP så försvinner självklart många andra fördelar med att ha många pixlar i kameran.

/Karl

Fast mindre brusig kommer den väl inte vara (om sensorerna är lika effektiva)? Snarare exakt lika brusiga, men den nerskalade 36mpix-bilden kommer slippa pajjas av AA och bayer-filter o därför vara lite skarpare pga det.

En annan liten tankeställare som har väsentlighet för mig åtminstone.

Det största jag hade var ca 12MP på DX och gick till 36MP i FX, vilket med allt det innebär avslöjar mina tekniska misstag som fotograf både pga skärpedjup och upplösningen. Minsta rörelseoskärpa, minsta felfokus osv blir direkt störande i 100%.
Man ser snabbt dock att man kommer undan med dessa misstag, betydligt längre än jag insåg när du interpolerar nedåt. Redan ned till 12 MP (vilket fortfarande är en stor bild på skärmen) så försvinner väldigt mycket av misstagen. Ned till webbstorlek så kommer du undan med en ganska kraftig felfokusering på ganska stor bländare.

Vad detta innebär rent praktiskt är att du får chansen att utvärdera och justera hur du fotar, om det är viktigt för dig att ha det bästa möjliga bildresultatet.

Att sen interpolera nedåt till 12 MP med ändringarna du gjort som fotograf ger garanterat tekniskt bättre bilder, oavsett om man tror att skillnaden mellan nedsamplad 36MP-bild är bättre än en 12MP-bild.

Att skala ned en bild - tex från 36 MP till 12 MP - ger bättre bildkvalitet genom att digitala artefakter reduceras. Att beskära kraftigt eller skala upp en bild gör istället artefakterna tydligare. Detsamma gäller givetvis vid utskrift: ju mindre utskrift desto färre defekter i bildkvaliteten kommer att synas.

Tänk även på detta:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1850447&postcount=4649

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1839557&postcount=4171

Att skala ned en bild - tex från 36 MP till 12 MP - ger bättre bildkvalitet genom att digitala artefakter reduceras. Att beskära kraftigt eller skala upp en bild gör istället artefakterna tydligare. Detsamma gäller givetvis vid utskrift: ju mindre utskrift desto färre defekter i bildkvaliteten kommer att synas.

Tänk även på detta:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1850447&postcount=4649

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1839557&postcount=4171

Fast digitala artefakter råkar man väl ändå bara ut för i JPG-"träsket"?

/Karl

Hej!

Jag har både D700 och D800E.
På Julafton när jag plåtade med D800E 50mm 1,4 AF-S så tyckte jag den var påtagligt segare i AF än D700...
Jag lånade en 5D Mark III några dagar senare med 50mm 1,4 USM för att testa de tre...

Jag testade enbart centerpunkten och singelshot. På kvällen i dålig belysning (läs, en fönsterlampa)

Det jag kom fram till var att D800E och 5D III var ung lika sega på att sätta fokus! D700 satte fokus märkbart snabbare...

Någon som har samma möjlighet att testa?

Så för mig är D800E bättre på allt (tror jag) utom just den punkten.

Skillnaden i AF-hastighet är minimal: 0,197 s för D700 och 0,209 s för D800.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D700/D700A6.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-d800/nikon-d800A6.HTM

Fast digitala artefakter råkar man väl ändå bara ut för i JPG-"träsket"?

/Karl

Lloyd Chambers tror stenhårt på nyttan av många MP:

"DIGLLOYD: High megapixel counts are about total image quality, making all sorts of “digitalness” go away, and when that is coupled to increased resolution (even if not the theoretical potential gains due to lens limitations and focus), the benefits are legion. This is why I wrote about a 58-megapixel Nikon D4x; it is my firm belief that the higher the resolution, the better the image, assuming mediocre sensor technology is not rushed to market. I fully expect to see 100+ megapixel full-frame DSLRs within a few years. And I don’t expect Canon to sit around playing 2nd fiddle on resolution in a full-frame DSLR."

http://diglloyd.com/blog/2012/20120602_1-NikonD800E-Canon5DM3-LeicaM9.html

"DIGLLOYD:New possibilities accrue with 36 megapixels. While 36 megapixels are not needed for many things, there are benefits to be had beyond the resolution.

36MP Nikon D800

A sensor with 36 megapixels can be thought of as just a higher sampling density, suitable for down-sampling to 12 or 16 or 18 or 24MP to reduce digital artifacts, or for cropping.

So even if technique and lenses are not scaled up to match the higher pixel density requirements of a 36MP sensor, the lens still delivers the same image to the sensor— so the higher pixel count can be used to produce a higher quality 24MP (or 18MP or 12MP) finished image from a 36MP sensor (higher quality per pixel). This technique is covered in DAP. It works very well to eliminate digital artifacts on the finest of details. And when good technique is used, the extremely fine detail opens new creative avenues without the bulk of medium format."

http://diglloyd.com/blog/2012/20120208_2-ReaderComments-Canon-vs-Nikon.html

Lloyd Chambers tror stenhårt på nyttan av många MP:

"DIGLLOYD: High megapixel counts are about total image quality, making all sorts of “digitalness” go away, and when that is coupled to increased resolution (even if not the theoretical potential gains due to lens limitations and focus), the benefits are legion. This is why I wrote about a 58-megapixel Nikon D4x; it is my firm belief that the higher the resolution, the better the image, assuming mediocre sensor technology is not rushed to market. I fully expect to see 100+ megapixel full-frame DSLRs within a few years. And I don’t expect Canon to sit around playing 2nd fiddle on resolution in a full-frame DSLR."

http://diglloyd.com/blog/2012/20120602_1-NikonD800E-Canon5DM3-LeicaM9.html

"DIGLLOYD:New possibilities accrue with 36 megapixels. While 36 megapixels are not needed for many things, there are benefits to be had beyond the resolution.

36MP Nikon D800

A sensor with 36 megapixels can be thought of as just a higher sampling density, suitable for down-sampling to 12 or 16 or 18 or 24MP to reduce digital artifacts, or for cropping.

So even if technique and lenses are not scaled up to match the higher pixel density requirements of a 36MP sensor, the lens still delivers the same image to the sensor— so the higher pixel count can be used to produce a higher quality 24MP (or 18MP or 12MP) finished image from a 36MP sensor (higher quality per pixel). This technique is covered in DAP. It works very well to eliminate digital artifacts on the finest of details. And when good technique is used, the extremely fine detail opens new creative avenues without the bulk of medium format."

http://diglloyd.com/blog/2012/20120208_2-ReaderComments-Canon-vs-Nikon.html

Om du läser denna tråden kan du ju se hur illa jag tycker om många pixlar. Det har dock ganska lite med digitala artefakter att göra.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto