Så tre personer av hur många då? Jag har iaf aldrig ens hört att det finns såna problem med nån kamera öht. Det du har varit med om Chris är nåt som kallas för "otur". Om du ber om att få en helt ny kamera (varför har du inte gjort det tidigare om du haft problem över ett år?) så bör du få en fullt fungerande kamera.
Fast iofs, hur du misslyckas att få bra fokus när du kör helt manuellt, då tror jag mer att det är dina objektiv det är fel på. Fast det tror jag iofs inte heller, så antagligen så är det en D3x du behöver om du verkligen behöver bättre skärpa i bilderna.
Du verkar inte vara på så gott humör idag, eller?
Att jag inte bett att få byta ut kameran beror på att jag inte orkat dra i dom tåtarna. Jag har haft en D50 som fungerat perfekt och som jag använt i stället och jag visste att jag hade garanti i ett år, så jag sköt på det hela. Ibland finns det viktigare saker att göra, eller?
Jag var dock i kontakt med Expert (i Linköping?) tidigt i höstas och de gav mig helt fel uppgifter om hur jag skulle gå till väga. Det var inget snack om "byte av kamera" från Expert inte, så jag löste det själv- gäller reparationen, dvs åkte iväg med kameran till en auktoriserad Nikon verkstad och hämtade kameran inom samma vecka. Hade jag lämnat den på Expert hade det förmodligen tagit flera veckor. Nu är det åter samma fel på kameran, så den ska in igen.
Felet märkte jag inte till en början eftersom jag bara hade ett objektiv,. Felen upptäckte jag när jag började byta objektiv - Det är som jag skrev " vid byte av objektiv" som det blir knas.
Objektiven fungerar ypperligt på D50 och D50:an med de objektiv jag har,får fram den skärpan jag anser jag behöver, något D90 inte klarat - klarar av. Jag kan nog få den skärpan jag efterlyser även med sämre kameror än D50, så det är inte några överkrav jag ställer på D90 eller på skärpan.
Otur tror jag inte vi tre kompisar haft när det gäller D90. Vi har ju som sagt haft samma fel alla tre + att Nikon själva sagt att det är ett vanligt fel, verkstaden säger samma sak + personer jag känner som jobbar på Nikon. D90 har även, enligt folk som jobbar där, el/kontakt/problem med andra tillbehör till D90.
Hade vi 3 köpt våra kameror på samma ställe hade det kanske kunnat kallas otur, men de är köpta på olika ställen runt om i Sverige.
En D90 ska klara av att ta åtminstone lika skarpa bilder som en D50, vilket den fortfarande inte gör.
Gott nytt år, förresten!