Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 problemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Det verkar som så många har problem med sina D90 att jag är glad att expert hade slut på dessa förra mellandagsrean när jag tänkte slå till. Nu sålde man av dem för knappt 5kkr (om de ens hade några alls) och jag är inte ett dugg sugen.

Frågan är om det skiljer sig mellan de som gått via generalagenten och de som är parallellimporterade?
Det såldes många på t.ex tradera tidigare i år med en viss leveranstid (för att säljaren skulle hinna köpa dem från Asien(?))

Senast ändrad:
En nöjd användare hörs och syns nog mycket mindre än en missnöjd.
Självklart finns det ett antal exemplar av kameran som är problemdrabbade, men slå ut det på hur många som faktiskt köpt den så är det nog inte så farligt.
Kameran får ju överlag grymt bra betyg! :)

Relativt sett verkar det vara få som haft problem med sin D90.
Min tickar och går. Den lär få fortsätta med det länge än.

D3100 med 18-105 mm ca 6000 kr
D90 med 18-105 mm ca 7000 kr

Det är väl inte så svårt att välja mellan de två om man inte ska använda den för att filma med, eller?
Jag har inte haft några som helst problem med min iaf.

Väldigt problemfri kamera i mina ögon iaf. Inte haft några problem alls med min. Inte hört mkt problem heller, oftast handhavande problem snarare. D90 är väl en av de få kamerorna som inte ens uppdaterat sin firmware om jag förstått det rätt. Borde väl säga en heldel. Bara att det verkat komma upp några "problem trådar" nu det sista på fotosidan. Men det ska inte skrämma bort dig. Läs recensioner osv, att den ens stått sig såhär bra och länge på marknaden fastän Canon kom med 3-4 uppföljare under tiden är ju grymt :)

...och var består alla felen på D7000 av???
Jag har snackat med en massa D7000-ägare och ingen verkar ha stött på några fel. I a f inte efter firmware-uppgraderingen.
Det verkar vara mest D90-ägare som hittar fel på D7000.

Vad nu det kan bero på :)

Lite kul att läsa Thom Hogans blogg apropå det här fenomenet::

"-Just for the heck of it I've been doing a little informal study of several Internet forums. According to my latest weekly statistics, the D7000 now overexposes 78% less than it did two months ago, back focuses 70% less, and hot pixels are down an amazing 85%"

Läs mer på http://www.bythom.com

Min gissning när det gäller D90 är att det varit lite för många som varit hos Expert under mellandagarna och köpt sin första systemkamera, utan att sätta sig in i hur något fungerar...

Det verkar som så många har problem med sina D90 att jag är glad att expert hade slut på dessa förra mellandagsrean när jag tänkte slå till. Nu sålde man av dem för knappt 5kkr (om de ens hade några alls) och jag är inte ett dugg sugen.

Frågan är om det skiljer sig mellan de som gått via generalagenten och de som är parallellimporterade?
Det såldes många på t.ex tradera tidigare i år med en viss leveranstid (för att säljaren skulle hinna köpa dem från Asien(?))

kameran är en av de bästa aps kamerorna överhuvudtaget och tillverkas fortfarande , att några har varit behäftade med fel visar bara att Nikon liksom Canon inte har full slutkontroll i sin tillverkning..

Jag har förmedlat ett antal d90 kameror till mina vänner och vänners barn förra julen och även denna jul och inga av dessa har uppvisat några felaktigheter

Säg mig, vilken annat kamerahus för under 5 tusen uppvisar samma bildkvalitet, DR, intern jpg rendering, signal/brus höga iso , blixtmätning, evaluerad mätning - listan kan göras lång över detta lite äldre kamerahus fördelar jmf med andra.

d90 problem

Min gissning när det gäller D90 är att det varit lite för många som varit hos Expert under mellandagarna och köpt sin första systemkamera, utan att sätta sig in i hur något fungerar...

Har skrivit här i forumet tidigare ang. problemen med D90. Det är tydligen så att både Nikon och Nikons verkstäder vet om att modellen har elproblem/kontaktproblem. Min D90 har varit inne på verkstaden en gång och ska in igen. Problemet är att vid byte av objektiv så blir inte bilderna skarpa. Detta är inte min första kamera, varken digitala eller system.

Har plåtat sen slutet av 60-talet och bara med Nikons olika modeller, så jag är "rätt" van vid Nikon.
Vill bara berätta att vi var 3 personer som ungefär samtidigt köpte sin D90 - vi bor på olika ställen i Sverige och vi har alla 3 haft samma fel. Kamerorna är köpta på Expert, Media Markt och hos en privat fotohandlare. Alla 3 kamerorna har varit inlämnade och med det "välkända" felet som D90 har. Jag ångrar verkligen att jag köpte denna, min D50 var bättre på alla sätt.

Jag har flera objektiv, både Nikon, Sigma och Tamron och jag får inte in skärpan ordentligt med något av objektiven, varken med autofokusen eller manuellt. (Plåtar mest med manuella inställningar.)

Efter den andra turen till verkstaden nu i januari, kommer jag att sälja min D90. Kameran är inköpt i december 2009.

/mvh
chi

Så tre personer av hur många då? Jag har iaf aldrig ens hört att det finns såna problem med nån kamera öht. Det du har varit med om Chris är nåt som kallas för "otur". Om du ber om att få en helt ny kamera (varför har du inte gjort det tidigare om du haft problem över ett år?) så bör du få en fullt fungerande kamera.
Fast iofs, hur du misslyckas att få bra fokus när du kör helt manuellt, då tror jag mer att det är dina objektiv det är fel på. Fast det tror jag iofs inte heller, så antagligen så är det en D3x du behöver om du verkligen behöver bättre skärpa i bilderna. :)

Så tre personer av hur många då? Jag har iaf aldrig ens hört att det finns såna problem med nån kamera öht. Det du har varit med om Chris är nåt som kallas för "otur". Om du ber om att få en helt ny kamera (varför har du inte gjort det tidigare om du haft problem över ett år?) så bör du få en fullt fungerande kamera.
Fast iofs, hur du misslyckas att få bra fokus när du kör helt manuellt, då tror jag mer att det är dina objektiv det är fel på. Fast det tror jag iofs inte heller, så antagligen så är det en D3x du behöver om du verkligen behöver bättre skärpa i bilderna. :)

Du verkar inte vara på så gott humör idag, eller?

Att jag inte bett att få byta ut kameran beror på att jag inte orkat dra i dom tåtarna. Jag har haft en D50 som fungerat perfekt och som jag använt i stället och jag visste att jag hade garanti i ett år, så jag sköt på det hela. Ibland finns det viktigare saker att göra, eller?

Jag var dock i kontakt med Expert (i Linköping?) tidigt i höstas och de gav mig helt fel uppgifter om hur jag skulle gå till väga. Det var inget snack om "byte av kamera" från Expert inte, så jag löste det själv- gäller reparationen, dvs åkte iväg med kameran till en auktoriserad Nikon verkstad och hämtade kameran inom samma vecka. Hade jag lämnat den på Expert hade det förmodligen tagit flera veckor. Nu är det åter samma fel på kameran, så den ska in igen.

Felet märkte jag inte till en början eftersom jag bara hade ett objektiv,. Felen upptäckte jag när jag började byta objektiv - Det är som jag skrev " vid byte av objektiv" som det blir knas.

Objektiven fungerar ypperligt på D50 och D50:an med de objektiv jag har,får fram den skärpan jag anser jag behöver, något D90 inte klarat - klarar av. Jag kan nog få den skärpan jag efterlyser även med sämre kameror än D50, så det är inte några överkrav jag ställer på D90 eller på skärpan.

Otur tror jag inte vi tre kompisar haft när det gäller D90. Vi har ju som sagt haft samma fel alla tre + att Nikon själva sagt att det är ett vanligt fel, verkstaden säger samma sak + personer jag känner som jobbar på Nikon. D90 har även, enligt folk som jobbar där, el/kontakt/problem med andra tillbehör till D90.

Hade vi 3 köpt våra kameror på samma ställe hade det kanske kunnat kallas otur, men de är köpta på olika ställen runt om i Sverige.
En D90 ska klara av att ta åtminstone lika skarpa bilder som en D50, vilket den fortfarande inte gör.

Gott nytt år, förresten!

Fast otur är det ju fortfarande. Som sagt så har jag aldrig tidigare hört talas om det felet tidigare, även fast jag hänger runt ganska mycket på diverse fotoforum. Kan ju också tillägga att den D90n jag hade tidigare funkade helt perfekt. Mitt förslag är iaf att försöka få en helt ny kamera om du fortfarande har möjligheten, för jag garanterar att felet inte alls är så pass vanligt att du kommer få en till lika felaktig kamera.
Och jag ber om ursäkt om jag låter grinig, jag har en tendens att göra det ibland även fast jag inte är det. :p
Gott nytt år på dig också!

Fast otur är det ju fortfarande. Som sagt så har jag aldrig tidigare hört talas om det felet tidigare, även fast jag hänger runt ganska mycket på diverse fotoforum. Kan ju också tillägga att den D90n jag hade tidigare funkade helt perfekt. Mitt förslag är iaf att försöka få en helt ny kamera om du fortfarande har möjligheten, för jag garanterar att felet inte alls är så pass vanligt att du kommer få en till lika felaktig kamera.
Och jag ber om ursäkt om jag låter grinig, jag har en tendens att göra det ibland även fast jag inte är det. :p
Gott nytt år på dig också!

:)
Har inte ens haft tanken på att försöka få ett ny kamera, men ska kolla upp det första vardagen nästa vecka.
Tack för tipset. *S*

Har haft min D90 i ett år helt utan problem.
Grym kamera som jag känner att jag kan ha i alla väder och grader i naturen utan att behöva vara orolig :) så glad ägare :)

ANNONS