Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dakine Reload vs F-stop Tilopa/Loka

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
Jag är i behov av en ny ryggsäck då min Lowepro Naturetrekker inte funkar att vara aktiv med. Jag fotar mycket mountainbike och behöver därför kunna cykla med mycket utrustning ibland.

Därför behöver jag en rygga som sväljer mycket men som ändå är bekväm att köra med. Jag behöver få med mig två hus, telezoom och tre "normalstora" objektiv, minst två blixtar men gärna fyra och minst ett vanligt stativ och två blixtstativ.

Har kollat på de två som nämns i rubriken, men jag kan inte riktigt bestämma mig. F-stopryggorna är svåra att klämma på i sverige då det inte verkar vara någon som tar in dem i butik. Men de verkar vara bra konstruerade och välgenomtänkta. Dakine känns lite som en enkel lösning för att jag kan köpa den på scandinavian, men den verkar inte helt hundra.

Någon som har goda råd?

Jag är i behov av en ny ryggsäck då min Lowepro Naturetrekker inte funkar att vara aktiv med. Jag fotar mycket mountainbike och behöver därför kunna cykla med mycket utrustning ibland.

Därför behöver jag en rygga som sväljer mycket men som ändå är bekväm att köra med. Jag behöver få med mig två hus, telezoom och tre "normalstora" objektiv, minst två blixtar men gärna fyra och minst ett vanligt stativ och två blixtstativ.

Har kollat på de två som nämns i rubriken, men jag kan inte riktigt bestämma mig. F-stopryggorna är svåra att klämma på i sverige då det inte verkar vara någon som tar in dem i butik. Men de verkar vara bra konstruerade och välgenomtänkta. Dakine känns lite som en enkel lösning för att jag kan köpa den på scandinavian, men den verkar inte helt hundra.

Någon som har goda råd?

Hej!
Jag har en Dakine Sequence. Något mindre än Reloadryggan, men tycker den har ett väldigt bra och bekvämt bärsystem som är lätt att tillpassa och den sitter bra när man rör på sig. Har cyklat en hel del med den (främst downhill), och har inget att klaga på där. Använt en Loweprorygga innan som jag tyckte satt betydligt sämre på ryggen när man cyklar.
Möjligen kan vissa detaljlösningar kännas sådär men överlag tycker jag den håller mycket hög kvalitet.
Aldrig känt på säckarna från F-stop, men de ser ju också väldigt gedigna ut!

Hej,
Jag använde tidigare ryggan från dakine men bytte och kör för närvarande med f-stop tilopa. Inget större fel på dakine, men i jämförelse med tilopan känns den sladdrig och inte alls lika stabil.
Jag använder mig inte av riktigt lika mycket utrustning som det du listar, utan typiskt:
En kamera med 70-200
En kamera med 24mm pc-e
14-24mm objektiv
Lite filter, fjärrar och småplock.
Stativ (bak på mitten av ryggan, går o köra på sidorna också)
Ibland en blixt
Sen åker ju alla reservgrejjer med för cyklingen också, samt en camelback.

Jag har aldrig haft något problem med att få plats med utrustningen. Har till och med hojjat med tält och sovsäck surrat på ryggan :)

Kör på f-stop du. Jag kan nästan garantera att du blir nöjd.

Det blev en F-stop Tilopa. Har fått hem ryggan men väntar på ICU'n. Ska bli schysst att testa när alla paket kommit fram.

Har nu fått även ICU'n och flyttat över all utrustning. Tilopan med XL-ICU'n rymmer båda husen, alla objektiv, fyra blixtar, pocketwizards och en massa småpill plus lite extra kläder och en fet lunchmacka. Utanpå går det att spänna fast kamerastativ och ett gäng blixtstativ, säkerligen 4 men garanterat 2. Med all den här lasten sitter den fortfarande bra på ryggen och det går att röra sig ganska obehindrat. Det blir inga heldagsturer i bökig terräng med den lasten men det går.

Sjukt nöjd.

Ja fy f-n vilken bra rygga Tilopan är. Oerhört sällan nu för tiden som jag blir positivt överaskad vad gäller kvaliten på en produkt. Med f-stop känns det nästan som om man är tillbaka på 80-talet (in a good way :) )

ANNONS
Götaplatsens Foto