Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dam på senorn! (D80)

Produkter
(logga in för att koppla)

Alric

Aktiv medlem
nu har jag givetvis fått in en massa dam in i kamera huset vad ska jag göra!? antar att öppna spegeln och blåsa lite inte är en bra lösnig?

HAHA fan vad skoj! jag menar givetvis damm. stavnig var inte mitt favorit ämne iskolan och det får man ju ångra sånna gånger som nu! hehe

Gå till apoteket och be om revaxör gummituta för 29 kronor.
Sätt på sensorrengöring vetefan hur man gör det på nikon krävs säkert timmar av programmering.
När du programmerat klart blås med tutan på sensorn.

Robin Gyllander skrev:
Gå till apoteket och be om revaxör gummituta för 29 kronor.
Sätt på sensorrengöring vetefan hur man gör det på nikon krävs säkert timmar av programmering.
När du programmerat klart blås med tutan på sensorn.
Tur att han inte har något annat märke för då hade det väl tagit år o programera :)

Som sagt tyidigare. Nånstans i en menyerna finns sensorrengöring som gör att spegeln fälls upp och slutaeren öppnas.
Sen använder man en gummiblåsa att blåsa rent med.
Jag har läst på några olika ställen att man ska vara försiktig i valet av blåsa eftersom en del kan släppa partiklar som då fastnar på sensorn och kladdar ner den istället för att blåsa rent.
Man ska inte heller använda tryckluftspray om den inte är avsedd för ändamålet av två anledningar 1. den kan ha för högttryck och dra med fett från mekaniken i kameran till sensorn 2. om den inte är helt ren från drivgas och föroreningar kan dessa hamna på sensorn.

---------------

Sen finns det överkurs med våtrengöring men det avråder de flesta tillverkre helt ifrån dvs om du gör det och sabbar sensorn så gäller inte garantin. Sen kan du med lite sökning hitta de som förspråkar att man gör det själv och de som kan berätta skräckhistorier.

Hej!
Tycker det är hemskt barnsligt med folk som skämtar med en som fått detta problem, som dock är vanligt. Rekomenderar att köpa en Hama blåsbälg som är kraftigare än Apotekets gummituta. (Kostar ca 99 SEK på Cyberphoto).
Håll kameran med objektivfattningen nedåt och blås ett flertal gånger med spegeln uppfälld. Obs att batteriet måste vara fulladdat för att detta skall funka, annars så går det ej av säkerhetsskäl på Nikon D80.

funkar detta ej så kan du antingen själv göra en våtrengöring eller kolla om det finns någon firma i din stad/närhet som utför sensorrengöring. Har en firma som utför detta åt mig för 300 spänn och då får jag garanti på jobbet...ganska skönt då det kan vara svårt att komma åt damm på sensorn om det sitter i hörnen.

Mvh

Magnus

Damm på sensorn skrev:
Blir rätt bra!

Hur ska man göra om man vill att det ska bli perfekt då? Pedant som jag är vad gäller elektronik så kan jag inte acceptera annat än perfekt resultat. Har också noterat någon dammfläck på någon bild och bör väl också fundera på rengöring. Jag litar dock inte på att en verkstad kan göra jobbet bättre än jag själv.

cakon skrev:
Hur ska man göra om man vill att det ska bli perfekt då?

Då återstår inget annat än att bygga ett eget "clean room" och aldrig ta ut kameran därifrån.

Damm förekommer överallt och "rätt bra" kan vara allt mellan uselt och perfekt.
Med blåsbälgar, dammpenslar och våtrengöring och alla tips här i forumet klarar du av att få det så bra som du vill.

;) Kul. Nu var det inte riktig så jag menade. Vad jag menade var att när jag gör själva rengöringen så vill jag ju inte att resultatet ska bli halvbra utan perfekt d.v.s. sensorn bör bli helt ren. Åtminstone när jag rengjort den. Jag vill ju inte köpa rengöringsprylar som lämnar kvar hälften av all skit. Då är det liksom ingen vits. Sedan att det kommer mer damm så småningom är ju tyvärr något vi måste leva med.

Lite 'scary' första gången man blåser rent sensorn men sen får man snits på det!

Ser riktigt känsligt ut när man fällt upp spegeln och det är det säkert också. =)

Har använt Hama blåsbälg jag med och det har fungerat varje gång hittills.

Byter man objektiv ofta så är sannolikheten att man får i damm givetvis större.

harman skrev:
Lite 'scary' första gången man blåser rent sensorn men sen får man snits på det!

Ser riktigt känsligt ut när man fällt upp spegeln och det är det säkert också. =)

Har använt Hama blåsbälg jag med och det har fungerat varje gång hittills.

Byter man objektiv ofta så är sannolikheten att man får i damm givetvis större.
Sensorn är säkert känslig, men det är inte den man gör ren. På samtliga kameror sitter det ett glasfilter framför. Så ytan är inte mer känslig än ditt UV filter på objektivet.

Flash Gordon skrev:
Sensorn är säkert känslig, men det är inte den man gör ren. På samtliga kameror sitter det ett glasfilter framför. Så ytan är inte mer känslig än ditt UV filter på objektivet.

Ahh, ok, inte vågat titta så nära. :)

Om du köpt kameran i Sverige utav en godkänd återförsäljare, så har du gratis rengöring en gång per år från Nikon. Check & Clean kallas det för. Lappen om detta låg i lådan, men du kanske var för sugen att packa upp kameran:)

Hälsningar

Adam

Hmmm, måste jag ha missat. Vem har tid att läsa lappar när man packar upp en ny kamera? ;)

Gäller alla Nikon systemkameror?

Jag köpte min D80 i december förra året och där finns minsann ingen sådan lapp. När började de skicka med dessa lappar?

Rekommenderar oxå Hamas blåsbälg, kostar runt 100 kr.

Själv har jag slutat att vända kameran neråt när jag blåser, pga:
1. Det är svårt att se var jag har pipen på bälgen vilket ökar risken för att den är där den inte ska vara...
2. Enligt MIN åsikt har det noll och ingen betydelse. De små partiklar vi talar om finns överallt i luften och följer med vid minsta luftrörelse. När man blåser in luft med bälgen bildas förhållandevis kraftiga luftströmmar. All luft som blåses ur huset ersätts med annan luft enligt fysikens lagar, och den innehåller...just det..dammpartiklar. Det är ju inte småsten vi har i husen... Därför spelar det ingen roll vilket håll man vänder öppningen som jag ser det. Har provat olika metoder och har inte kunnat märka någon skillnad. Däremot är det bra att ha en rutin att blåsa huset då och då.

Att det sedan kommer nya partiklar direkt, tja det får vi nog leva med och lära oss acceptera.

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto