Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damproblem i systemkakeran, kanske ett tips från mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Som ni vet så brukar jag ju oftast prata illa om min D100.
Men när det gäller dam har jag inte haft så mycket problem faktiskt.

Har aldrig rengjort kameran.
Byter ofta objektiv.
Visst finns lite prickar som behöver klonas bort, men inte många.

Kanske beror det på mitt leverne.
Inte att jag själv är speciellt renlig men...

Möjliga tipset.
Kanske för att jag bara fotar utomhus.
Bara byter objektiv utomhus.
Och därmed slipper dam.
Kan det vara så. Jag tror det.
Så nu är det bara för alla att springa ut varje gång man byter objektiv.:) Åtminstone om ni bor i Lappland.
Mvh/-Anders

Alla damer har nog flyttat hit till Fjollträsk. Annars tror jag nog att renlighet och sunt leverne snarare attraherar än stöter bort dem.

(sorry, jag kunde bara inte låta bli. Hoppas du inte tar illa upp)

Ser inte heller dammproblemet som så stort. Ok, har inte haft kameran så himla länge men dock snart ett halvår. Vad jag menar är att jag vet vissa som fått rejäla dammproblem redan efter några månader & jag funderar på hur mycket det har med statisk elektricitet att göra, att vissa kanske är mer förskonade än andra?

Jag byter objektiv mycket ofta & p.g.a. att jag varit sjuk en tid så har det blivit mycket inomhusfoto. Kollade dammsituationen för nån vecka sen & tyckte att det var försumbart.

Helt klart så har vissa mer problem än andra, beror det på möjligtvis på statisk elektricitet? Jag är själv inte speciellt petig när jag byter optik utan gör som jag är van på analoga kameror.

Sen så var det en annan sak att vissa blir galna bara dom ser en liten prick i 100%förstoring men det var som sagt en annan sak...

//Larsa

Testa att fota något ljust (himlen) med minsta möjliga bländare så kommer du troligen att se lite mer damm i din kamera. Om inte så är det bara att grattulera. Själv får jag rengöra min minst en gång i halvåret , trots att jag aldrig byter objektiv på den. Fotar dock oftast med väldigt liten bländare mot ljusa bakgrunder.

Här kommer ett litet smakprov på hur det har sett ut i min kamera. Det här är bara en liten del, (ca: 1/20 del av bilden som jag sedan förminskat från 100% till 40%), det ser ut likadant över resten av bilden.

Bilagor

• damm.jpg
    damm.jpg
    3.2 KB · Visningar: 419
Senast ändrad:
Dam eller dammproblemet borde naturligtvis kunna åtgärdas på något sätt tycker man.
Och det kommer nog. För det är ju ett problem oavsett hur lite som kommer in.
-Anders

BeJi skrev:
Testa att fota något ljust (himlen) med minsta möjliga bländare så kommer du troligen att se lite mer damm i din kamera.

Det är så jag gjort & jo, det finns lite småkrafs där men det bekommer mig inte.

BeJi skrev:
Här kommer ett litet smakprov på hur det har sett ut i min kamera. Det här är bara en liten del, (ca: 1/20 del av bilden som jag sedan förminskat från 100% till 40%), det ser ut likadant över resten av bilden.

Lite beroende på hur lång tid det tagit för dig att få din sensor så skitig så verkar det som att du är en sådan som har större problem.

Jag har en kompis vars Pentax ISD är uppemot tre år gammal & han har inte rengjort sensorn en gång. Vi kollade den i somras & ok, den behöver en rengöring men är inte så skitig som det du visar.

Jag funderar fortfarande på om det kan påverka om man exempelvis har problem med statisk elektricitet i hemmet, att man då får större problem med damm på sensorn? Detta då + frekventa objektivbyten i dammiga miljöer förstås.

Bara en teori då jag ser såna enorma skillnader där vissa har enorma problem medan andra nästan inga. & Jag själv då som byter optik ofta & som jag alltid gjort med ASLR...

//Larsa

BeJi skrev:
TSjälv får jag rengöra min minst en gång i halvåret , trots att jag aldrig byter objektiv på den. Fotar dock oftast med väldigt liten bländare mot ljusa bakgrunder.

Himla konstigt att kameran ska vara så otät? Någon enstaka prick kan jag förstå att man råkar ut för men så mycket?

ROFL! Det lät riktigt roligt med felskrivningarna:

Men när det gäller dam har jag inte haft så mycket problem faktiskt.

Har aldrig rengjort kameran.
Byter ofta objektiv.
Visst finns lite prickar som behöver klonas bort, men inte många.

Kanske beror det på mitt leverne.
Inte att jag själv är speciellt renlig men...

Du bör nog rengöra "kameran" lite oftare, damerna tycker inte om att den är smutsig. Visst, det är bra om du byter "objektiv" ofta, men det där med prickar lät lite mysko. Har du låtit någon läkare titta på det?

Det du säger i slutet, att det kanske beror på ditt leverne. Och att du inte är särskilt renlig av dig. Jag skulle vilja säga att damerna påverkas högst anmärkningsvärt mycket av just sådana faktorer. Med renlighet och god leverne borde risken vara väsentligen mindre att drabbas av "damproblem i systemkakeran". [kakera], är det någon lokal dialektord för...

;)

Ta inte illa upp, mitt inlägg var välmenat.

Får rengöra alldes för ofta ...

Hejsan!

Jag har både en 20D och 5D, nu använder jag ju givetvis 5D´n oftare än den andra kameran, men vad jag märkt är att 5D har betydligt lättare att dra in dammet än 20D´n, om det beror på att det är en fullsensor eller vad det kan bero på vet jag inte?

Jag fotograferar mestadels i studiomiljö, får rengöra den dagligen om jag byter optik, kör jag samma optik så är det lugnt.
Men dammet syns ju klart bättre i studiobilderna än utomhus även mot en himmel.

Får väl tacka för tipset Anders och springa ut om jag vill byta optik !

Mvh Ricke

Re: Re: Damproblem i systemkakeran, kanske ett tips från mig.

Eeros skrev:
ROFL! Det lät riktigt roligt med felskrivningarna:

Du bör nog rengöra "kameran" lite oftare, damerna tycker inte om att den är smutsig. Visst, det är bra om du byter "objektiv" ofta, men det där med prickar lät lite mysko. Har du låtit någon läkare titta på det?

Det du säger i slutet, att det kanske beror på ditt leverne. Och att du inte är särskilt renlig av dig. Jag skulle vilja säga att damerna påverkas högst anmärkningsvärt mycket av just sådana faktorer. Med renlighet och god leverne borde risken vara väsentligen mindre att drabbas av "damproblem i systemkakeran". [kakera], är det någon lokal dialektord för...

;)

Ta inte illa upp, mitt inlägg var välmenat.
Ärligt så skrev jag för att tilltala. Öppna ögonen o s v. En del fatar/fattar eller/eler inte.
Mvh/-Anders

Re: Får rengöra alldes för ofta ...

RickE.nu skrev:
Hejsan!

Jag har både en 20D och 5D, nu använder jag ju givetvis 5D´n oftare än den andra kameran, men vad jag märkt är att 5D har betydligt lättare att dra in dammet än 20D´n, om det beror på att det är en fullsensor eller vad det kan bero på vet jag inte?

Jag fotograferar mestadels i studiomiljö, får rengöra den dagligen om jag byter optik, kör jag samma optik så är det lugnt.
Men dammet syns ju klart bättre i studiobilderna än utomhus även mot en himmel.

Får väl tacka för tipset Anders och springa ut om jag vill byta optik !

Mvh Ricke

En luftfuktare i studion kanske för att få bukt med statisk elektricitet? Det tror jag på...

//Larsa

Re: Re: Får rengöra alldes för ofta ...

.Z. skrev:
En luftfuktare i studion kanske för att få bukt med statisk elektricitet? Det tror jag på...

//Larsa

Tack för tipset Larsa! ska testa det, för man blir ju lite less på att rengöra kameran oftare än man byter batteri

/Ricke

ANNONS
Götaplatsens Foto