Annons

Dator för foto; Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa Kavat

Medlem
Hej!
Jag skulle behöva ha råd vad jag ska köpa för dator för att kunna bearbeta foton på ett bra sätt. Arbetar mest i RAW. Har funderat på en Mac och en stationär, men vilken?
Tacksam för all hjälp!
Mvh Kajsa
 
Hej!
Jag skulle behöva ha råd vad jag ska köpa för dator för att kunna bearbeta foton på ett bra sätt. Arbetar mest i RAW. Har funderat på en Mac och en stationär, men vilken?
Tacksam för all hjälp!
Mvh Kajsa
iMac är trevliga. Det första du ska bestämma dig för är om du vill ha en 21,5" eller 27". Sedan kan man utgå från det och bestämma hur mycket minne man vill ha, vilka hårddiskar och så vidare.
Jag köpte min för tre år sedan, det blev 27" och idag skulle jag inte vilja ha mindre.

Har du inte panik skulle jag vänta lite, nuvarande iMac har funnits ett tag så de kommer säkert ganska snart uppdateras. Så säger man visserligen ofta; att man ska vänta tills en nyare variant kommer, men just i det här läget tror jag det är en bra idé.


Här är en ganska lämplig guide vad gäller Mac-uppdateringar.
http://buyersguide.macrumors.com
 
Ett sätt kan vara att helt enkelt köpa till en bra skärm och koppla till den bärbara. MacBook Pro är ganska snabb att redigera bilder med och då har du bara en dator att använda. Det är alltid lite extra jobb med att hålla två datorer uppdaterade. För priset av en iMac så kan du få också en riktigt bra skärm.
 
Hej!
Jag skulle behöva ha råd vad jag ska köpa för dator för att kunna bearbeta foton på ett bra sätt. Arbetar mest i RAW. Har funderat på en Mac och en stationär, men vilken?
Tacksam för all hjälp!
Mvh Kajsa

Kommer själv att köpa en iMac 27" så fort nästa generation kommer vilket borde bli under hösten/ vintern.
Om det inte blir stora designförändringar så är det smart att beställa den disk man behöver men uppgradera minnet själv.
( minnet är lätt att uppgradera men disk betydligt knöligare, båda tar Apple duktigt betalt för )
 
Vad du än gör, köp bara med standar-RAM och uppgradera själv.... att gå från 4GB till 16GB kostade mig 800kr att göra själv, men Apple ville ha 2500:- för samma...

och ja. 27" iMac är riktigt trevligt att redigera bilder på....
 
En dator med OSX (en Mac) eller en dator med Windows spelar ingen direkt roll.
Ta det som passar dig bäst. Det som skiljer i användandet är alltså operativsystemet, OSX eller Windows.

Bildbehandling går lika bra på båda, det är som sagt vilket operativsystem som passar dig bäst.

Sedan beror det också på vad du vill göra mer på datorn. Vill du spela så väljer du med fördel en dator med Windows på.

Du får även som regel en bättre dator prestandamässigt om du köper en icke-Mac då dessa kostar hutlöst mycket om man ser till vad som sitter i. Men du får en dator med OSX i.
Det finns sätt att installera OSX i en vanlig dator också men detta är lite krångligt och bryter mot Apples användaravtal.


Men summa kardemumma, välj det operativsystem som du trivs bäst i, båda fungerar exakt lika bra till bildbehandling.

Och som någon sa tidigare, sköt uppgraderingarna själv i den mån det går, Apple tar ut helt sjuka summor för att sätta i marginellt bättre komponenter i datorn åt dig.
 
En dator med OSX (en Mac) eller en dator med Windows spelar ingen direkt roll.
Ta det som passar dig bäst. Det som skiljer i användandet är alltså operativsystemet, OSX eller Windows.

Bildbehandling går lika bra på båda, det är som sagt vilket operativsystem som passar dig bäst.

Sedan beror det också på vad du vill göra mer på datorn. Vill du spela så väljer du med fördel en dator med Windows på.

Du får även som regel en bättre dator prestandamässigt om du köper en icke-Mac då dessa kostar hutlöst mycket om man ser till vad som sitter i. Men du får en dator med OSX i.
Det finns sätt att installera OSX i en vanlig dator också men detta är lite krångligt och bryter mot Apples användaravtal.


Men summa kardemumma, välj det operativsystem som du trivs bäst i, båda fungerar exakt lika bra till bildbehandling.

Och som någon sa tidigare, sköt uppgraderingarna själv i den mån det går, Apple tar ut helt sjuka summor för att sätta i marginellt bättre komponenter i datorn åt dig.

Inte för att jag vill starta något pc vs. mac krig här men priserna på Apple har jämförts med andra tillverkare mååååånga gånger. Skillnaden är inte så stor som många vill tro.
 
Inte för att jag vill starta något pc vs. mac krig här men priserna på Apple har jämförts med andra tillverkare mååååånga gånger. Skillnaden är inte så stor som många vill tro.

Det beror på när i Apples produktcykel man handlar. När produkterna är nya är dom helt ok prissatta, men sedan ändras inte priserna under livscykeln och på slutet är dom fruktansvärt dyra.

/Karl
 
Det beror på när i Apples produktcykel man handlar. När produkterna är nya är dom helt ok prissatta, men sedan ändras inte priserna under livscykeln och på slutet är dom fruktansvärt dyra.

/Karl

Priset är sämre ju senare i livscykeln produkten är, helt rätt. När den lanseras kan priset rent av vara bra jämfört men konkurrenterna.

Det beror så klart på vilka konkurrenter och vilka produkter man jämför.

Det går ju köpa PPC750 baserade datorer för hundratusentals kronor fortfarande eller 50 spänn på blocket :)
 
Så kan det nog vara.
Det enda jag vill få fram är att man i regel får mindre prestanda för pengarna med Apples datorer. Men med det inte sagt att du får en mindre bra arbetsupplevelse för pengarna.

Om du har någon vän som kan bygga en dator kan detta oftast vara ett mycket bra och billigt alternativ. Då får du maximalt mycket dator för pengarna. Här gäller det dock att man får bruka annat operativsystem än OSX (Mac).

Bor du nära här(Borlänge) så skulle jag kunna hjälpa till.
 
Fixt och färdigt

Tack för alla svar!
Jag kan inget om att bygga datorer, jag vet faktiskt inte vad jag vill och bör ha, utan behöver råd.

Idag har jag bärbar PC samt en stor skärm som jag jobbar vid, men eftersom det är en arbetsdator kan jag inte ladda ned alla program jag vill ha (tex Photoshop. Lightroom osv).

Jag är alltså inbiten PC-användare i mitt jobb, men när det gäller foto funderar jag ändå på Mac. Men jag vill ha en "färdig" dator. Jag kan helt enkelt inte uppgradera själv.

Är det någon mer som har någon klok åsikt i detta, får du gärna höra av dig.

Mvh Kajsa
 
Om du idag är van med Windows (PC) så kan ju detta kanske vara det enklaste valet. Då blir det ingen ny inlärningskurva för ett nytt operativsystem.

Om du ändå är intresserad av att börja arbeta på en Mac så försök att få tillfälle att sitta vid en sådan och arbeta lite och se hur du känner. Det är ju det som ska avgöra i slutändan, vilket operativsystem du trivs som bäst med .
 
Tack för alla svar!
Jag kan inget om att bygga datorer, jag vet faktiskt inte vad jag vill och bör ha, utan behöver råd.

Idag har jag bärbar PC samt en stor skärm som jag jobbar vid, men eftersom det är en arbetsdator kan jag inte ladda ned alla program jag vill ha (tex Photoshop. Lightroom osv).

Jag är alltså inbiten PC-användare i mitt jobb, men när det gäller foto funderar jag ändå på Mac. Men jag vill ha en "färdig" dator. Jag kan helt enkelt inte uppgradera själv.

Är det någon mer som har någon klok åsikt i detta, får du gärna höra av dig.

Mvh Kajsa

Apple gav mig ett problemfritt datorägande. Det känns som jag använder datorn mer och konfigurerar den mindre. Som min fru kommenterade "du är inte lika arg längre när du sitter vid datorn" Adobes verktyg är ju de samma så någon större omställning tyckte jag faktiskt inte det var. ( Office är också samma. )

Vill du inte pilla och mecka är nog Apple ett av de bästa val du kan göra.
Billigast är det inte, Apple är inte inriktade mot lågprissegmentet.
 
Om du idag är van med Windows (PC) så kan ju detta kanske vara det enklaste valet. Då blir det ingen ny inlärningskurva för ett nytt operativsystem.

Om du ändå är intresserad av att börja arbeta på en Mac så försök att få tillfälle att sitta vid en sådan och arbeta lite och se hur du känner. Det är ju det som ska avgöra i slutändan, vilket operativsystem du trivs som bäst med .

Man ska absolut testa lite innan man byter, man kan ju tillhöra gruppen som retar ihjäl sig på de skillnader som finns. Alla gillar ju inte äpplen, ibland passar ett päron bättre :)
 
Jag köpte en iMac 27" av några enkla anledningar:
Minska antalet komponenter och kablar
Jag har mindre möjlighet att skruva i datorn själv (min första som jag inte byggt upp från grunden, va less på att skruva)
Slippa virusprogg (Körde inte de på egna PC heller, men när andra har tillgång till den är det nästan ett måste)

Och nu över tre år senare kunde jag inte varit mer nöjd, formaterade den, mest för skojs skull, första gången häromveckan. Nån prestandaförändring hade jag inte märkt av, men gjorde de i samma veva som jag köpte extern disk och säkerhetskopierade viktiga filer.
 
Kolla även Mac mini, bytte min mac pro från 2008 mot en mac mini i7 2012. Mycket nöjd, plus att man har möjlighet att välja en bra skärm lämpad för bildbehandling.
Själv köpte jag den maxad förutom hårddisk som jag själv bytte mot en SSD.
Senaste Mac Mini stödjer SATA3 så köper du en SSD med samma stöd får du rejäl skjuts i burken runt 500mb/sek vilket underlättar när man jobbar med större filer.
 
Detta med att en Mac skulle innebära mindre problem har jag dock ej märkt av. Anledningen är att jag inte tycker att det finns särskilt många problem i Windows heller. Inte som jag då märker av. De enda komplikationerna som dyker upp i mitt användande är när jag gör något i Windows som det inte finns ordentligt stöd för. De sakerna skulle jag nog inte få tanken på att pröva på macen här hemma.

Men gör som det sagts här i tråden, pröva på att sitta vid en Mac och jobba lite. Trivs du och tycker att det känns bra, köp en sådan. Märker du ingen skillnad eller tycker PC är bättre, kör på det.

Angående SSD, gör dessa så fruktansvärt stor skillnad när photoshop väl är startat? Här styr väl ramminnet det mesta?
Och alla sina RAW-filer ligger nog hos de flesta inte på SSD'n p.g.a det dyra priset/GB.
Dock är en SSD att rekommendera hur som då datorn i överlag får sig en rejäl skjuts!
 
. Jag kan helt enkelt inte uppgradera själv.

För det första, jo det kan du även om du inte vet det än :) Att byta ramminne i en mac är så enkelt att en dresserad apa klarar det!

För det andra, vill du ändå inte göra det själv, få någon annan att göra det eftersom Apple tar minst 1500 kr för fem minuters jobb när du köper en dator med större minne från dem. Köper du t.ex. på Mediamarkt eller någon annanstans kan du säkert förhandla dig till att de monterar minnet gratis, det gick iallafall för mig.

För det tredje, köp en mac så är du inte längre inbiten windowsanvändare, det kan jag garantera ;-)
 
Att byta ramminne är enkelt. Det är lika enkelt som att stoppa i en kontakt i väggen i princip.
Det enda som kan vara lite krångligt är att komma fram till kontakterna i datorn. Huruvida dem sitter på en speciell modell får någon annan svara på, men troligtvis handlar det bara om att skruva bort ett plastlock och så sitter de där innanför och du kan bara "klicka i" minnena och sedan är det klart.
 
ANNONS