Annons

Datorkrångel!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Då min dator börjat bli lite seg (kanske pga alla bildfiler som jag lagt in och flyttat mellan olika ställen) skulle jag köra scandisk och defrag.
Jag har stängt av alla program som jag kan se är igång men det funkar inte! Jag får felmeddelande efter någon timme "scandisk har startats om 10 gånger pga att något program skriver till...."

Vad är felet? Kan något program vara igång som jag inte ser? fattar nada! Vad göra?

Tack på förhand

Du har väl inte igång bägge programmen samtidigt?
Stäng av allt som går att stängas av innan du startar scandisk.

Hursomhelst får du inte snabbare dator av att köra scandisk. Räcker med defrag.

/Henri

När jag kör defrag så tar jag bort skärmsläckaren, kopplar ur kabelmodemet till internet och bockar ur "Sök efter nya meddelanden..." i outlook.
Då körs defrag utan störningar.

...om det blir så här, så startar du datorn i felsäkert läge, och provar igen. Brukar fungera...

Det är också väldigt bra att köra Scandisk ibland (precis som du redan har gjort), eftersom att det kan finnas fel som slöar ner datorn också. Har man tur kan dessa rättas till av Scandisk.

:) Håkan

Senast ändrad:
Du använder Win9x låter det som. Stäng av skärmsläckaren och antivirusprogrammet så går det bättre.

Scandisk börjar loopa om något annat program råkar gå igång under tiden man kör det.

mohei skrev:
När jag kör defrag så tar jag bort skärmsläckaren, kopplar ur kabelmodemet till internet och bockar ur "Sök efter nya meddelanden..." i outlook.
Då körs defrag utan störningar.

Defrag är robust, man behöver inte ta hänsyn till det men kör det på natten så slipper man en slö dator under tiden.

ska prova

Jag är tvungen att köra scandisc efterssom defrag inte funkar då det hittats ett fel någonstans på disken. Får meddelande "Kör scandisk först" Alla program är urkopplade inkl virusprogram. Ska prova att stänga av skärmsläckaren (hade den på) och köra i felsäkert läge.

Återkommer om det inte funkar, annars tackar jag för tipsen!

tryck F8 vid starten och välj felsäkert med kommandoprompt.
Sedan kan du helt enkelt bara skriva "scandisk c:" så startar den scandisk. (alt. "scandisk c: /autofix")

"chkdsk c: /f" för den som använder NT/XP osv..

lycka till!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto