Annons

Datorn hittar inte kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Jag försöker att reda ut ett problem som svärfar har på sin dator.

Får att hämta ut bilder från sin "gamla" kamera så har han bara kopplat kameran till sin dator med USB kabel och på så vis fått upp kameran som en egen enhet i utforskaren.

För en tid sedan så fick han en ny kameran (Canon IXUS65, tror jag att det var)... Jag visade han hur han skulle göra för att få ut dessa bilder genom att återigen bara koppla kameran till datorn via USB.

När man satte på kamera så startades ett överföringsprogram automatiskt på datorn där man kunde välja vilka bilder man vill överföra samt bildernas destination. Dessutom så dök kameran upp som en egen enhet i utforskaren. Detta gick hur bra som helst utan att jag installerade några drivrutiner.

För ungefär en månad sedan så slutade kameran att komma upp som en egen enhet och bildöverföringsprogramet slutade att automatiskt starta. Jag provade att installera om drivrutinerna utan resultat.

En kort tid efter detta så slutade även den gamla kameran att dyka upp som en egen enhet.

Varför?
Är det något jag har missat?

På en del kameror kan man välja vilket protokoll de använder för att kommunicera. PTP (Photo Transfer Protocol) och M (Mass storage) är väl de två vanligaste. Windows XP ser kameran på olika sätt beroende på vilket protokoll man har valt.

Kanske har kameran råkat ut för något som har ställt om valet av protokoll? Det kanske räcker med att plocka ur kamerans batteri tillräckligt lång tid?

Jag kan inte hitta något ställe i kameran där man kan ändra....
Så du menar att jag ska plocka ut batteriet på kameran? Märkligt att man ska behöva göra det.

Nej, tyvärr. Jag vet inte vad som har gått snett och jag vet inte hur man skall rätta till det. Du får hålla tillgodo med en gissning...

Det låter som windows i ett nötskal. Kolla usb-portarna under enhetshanteraren. Testa uppdatera usb-drivisarna. Avinstallera Canon-programvaran och installera om den på nytt. Det är mina omedelbara tips.

Jag har haft liknande problem tidigare. Då har det visat sig bero på att kontakterna i kabeln blivit smutsiga efter en långre tids användning. Det har löst sig med en rengöring.

David:
Tidigare så har allt fungerat torts att jag inte har installerat några drivrutiner. När det började strula så installerade jag Canons programvara men helt resultatlöst.
Ska kolla i enhets hanteraren och se vad där står... ska även kolla i loggfilerna.

Sven:
Bra förslag.. ska prova med en annan kabel.

Om ingen annan har bra tips & förslag så återkommer jag om jag löser problemet.

Som sagt.. kommer ni på nått så posta gärna förslagen!

Det går ju även att testa återställa datorn till en tidigare systemåterställningspunkt då det fungerade. Det känns spontant som att det är nåt med windows.

Jag har råkat ut för liknande problem flera gånger.

Ibland har det räckt med att koppla in sig på ett annat USB-uttag då det gamla vanliga av någon anledning plötsligt inte vill vara med längre.

Ibland är det som du säger Canon programvaran som inte startar automatiskt och då har jag startat CameraWindow (som finns under Canon Utilities) manuellt och då har det fungerat.

Har ni testat med en kortläsare. Det tycker jag har fungerat bättre än om jag kopplat in kameran direkt. Drar mindre batteri på det sättet också.

inze skrev:
Jag har råkat ut för liknande problem flera gånger.

Ibland har det räckt med att koppla in sig på ett annat USB-uttag då det gamla vanliga av någon anledning plötsligt inte vill vara med längre.

Har jag provat med.

Ibland är det som du säger Canon programvaran som inte startar automatiskt och då har jag startat CameraWindow (som finns under Canon Utilities) manuellt och då har det fungerat.

Har ni testat med en kortläsare. Det tycker jag har fungerat bättre än om jag kopplat in kameran direkt. Drar mindre batteri på det sättet också.

Frågan handlade inte om en extern kortläsare.

Jag själv har en kortläsare... men för svärfar som blir det bara ytterligare en märklig apparat. Han är inte någon mästare på det här med datorer

ANNONS
Götaplatsens Foto