Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Datum i Lightrooms importdialog

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag har en sak som jag hoppas att någon mycket kunnig kan svara på. Kanske till och med någon som har kontakter på Adobe.

I Lightroom 3 och Lightroom 4 så gör man import via en importdialog. Mycket bra steg framåt för att göra det mer överskådligt osv. Dock har jag ett stort problem med en detalj i dialogen.
Jag sorterar mina bilder i en ordning baserad på datum.
Det gör också att jag förut snabbt och enkelt kunde välja datum i ett visst datumintervall och sedan in i rätt folder.

Min struktur byggs upp påföljande vis [Digitalbilder/2012/8_Augusti]. Så, nu till kärnfrågan.
Varför kan jag inte i Lightroom 3 eller 4 inte få se datumet istället för ett filnamn som inte säger mig ett dugg då det importeras direkt från kameran? Det borde vara en logisk sak eftersom jag kan välja det i gridview normalt sätt. Här finns inte valmöjligheten.

Finns det något sätt att byta ut filnamnet mot capture time?

Se gärna den bifogade filen för att förstå bättre vad jag menar.

Bilagor

• Datumproblem.jpg
    Datumproblem.jpg
    14.3 KB · Visningar: 416
Du kan sortera på Capture Time (längst ned i dialog rutan) och du har också möjlighet visa bilder på olika sätt Alla/Nya/Per destinationsfolder. Det tredje alternativet hjälper inte dig direkt men det skulle kunna göra det om du valde att ha ett mer standardiserat datumformat i namnet på dina mappar som t.ex "augusti 8" eller "08-8" då skulle du dessutom kunna få Lightroom att automatiskt lägga rätt filer i rätt mapp baserat på capture time.

Samtidigt förstår jag om du vill hålla kvar vid det system du byggt upp men jag ville bara påpeka att det finns en alternativ lösning.

Jo det går alldeles ypperligt.
I LRs importdialog finns 4 menyer.
File handling
File Renaming
Apply During import
Destination

Under file renaming kan du själv bygga upp en egen template som är som du vill.
hmmm jag kanske svarar godag yxskaft?

Som Joakim skriver så använder nog de flesta någon av LR's inbyggda datummap-strukturer.

Det finns, vad jag vet, inte något sätt att visa en bilds datum eller tid på nåt "bra" sätt. Om du däremot bara ställer muspekaren över en bild inne i importdialogen så dyker en pop-up-ruta som visar datum och tid. Inte riktigt vad du vill ha, men kanske tillräckligt bra?

Mitt råd är att skaffa Downloader Pro. Det är ett suveränt program som ger dig möjlighet att styra hämtningen från minnesläsare/kamera in i minsta detalj. Du kan ge namnge varje fil med exempelvis ditt namn, datum och klockslag. det tror jag mer än väl löser ditt problem.

http://www.breezesys.com/

Tack för de insatta tipsen.

Dock är jag rädd för att Lightroom helt enkelt har blivit lite sämre på detta område sedan LR2. Jag har kollat och ställt frågan i Adobes forum också och där blev svaret att det inte går att ändra som man kan göra normalt i gridview.

Som en del av er säger så skulle man självklart kunna använda sig av LR:s inbyggda "Import by date" men det finns ett problem med det också.

De har ju mallar för allt i Lightroom, men inte för import till en datumstruktur. Varför inte? Där måste man anpassa sig efter Adobes huvud vilket inte är en bra idé eftersom de inte riktigt tänkt till anser jag. T ex om man vill sortera efter datum så får man rätta sig efter att månaden blir i gemener och osorterat, Augusti kommer nämligen att hamna för Januari såsom Windows är uppbyggt.

Nej, en datumtemplate vore da shit!

Hur många olika sätt att bygga upp en datum template behöver du? Du kan döpa om dina filer antingen direkt i LR eller när du importerar.
.

Bilagor

• temp.jpg
    temp.jpg
    70.9 KB · Visningar: 317
Lars: Sådan nybörjare är jag inte så att jag inte vet att man kan anpassa själva filnamnet. Det känns som rätt basic. Problemet är mappstrukturen som Lightroom skapar om man importerar "by date". Där borde det finnas samma valfrihet som vid filnamn.

Erik: Men om man nu ändå valt det (Adobe tycker tydligen det är en bra idé) så blir det ett problem. Själv har jag valt att döpa månaderna efter det gamla programmeringsknepet 1_[månad]. Då kan jag bestämma själv i vilken ordning jag vill ha dem. Och skulle det finnas möjlighet att anpassa mappstrukturen som jag vill ha det enligt modellen som Lars visar så vore det helt kanon!

Till alla: skilj på omdöpning av filer och omdöpning av mappar, det är två olika saker.

Döpa om filer kan man göra på miljoner olika sätt i LR, både vid import, eller senare när bilder väl är importerade.

Döpa om mappar är däremot svårare, iallafall om man vill ha nån sorts automatik. LR's importdialog kan använda diverse olika datumvarianter. Valen görs i importdialogens högra panel "Destination":

http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/8/22819380625-orig.jpg

Jag använder personligen varianten med ÅÅÅÅ/MM/DD. Att använda månadsnamn tycker jag är dumt eftersom det inte funkar vid sortering.

Dessvärra kan man inte skapa några egna datum-templates, och jag kan hålla med om att det borde vara en funktion som skulle finnas, även om jag själv inte har behov av den.

Jag använder ÅÅÅÅ/MM/DD eftersom det är enkelt, automatiskt och otvetydigt. Här har jag skrivit lite mer om det: http://sprng.me/el6ht

Till alla: skilj på omdöpning av filer och omdöpning av mappar, det är två olika saker.

Döpa om filer kan man göra på miljoner olika sätt i LR, både vid import, eller senare när bilder väl är importerade.

Döpa om mappar är däremot svårare, iallafall om man vill ha nån sorts automatik. LR's importdialog kan använda diverse olika datumvarianter. Valen görs i importdialogens högra panel "Destination":

http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/8/22819380625-orig.jpg

Jag använder personligen varianten med ÅÅÅÅ/MM/DD. Att använda månadsnamn tycker jag är dumt eftersom det inte funkar vid sortering.

Dessvärra kan man inte skapa några egna datum-templates, och jag kan hålla med om att det borde vara en funktion som skulle finnas, även om jag själv inte har behov av den.

Jag använder ÅÅÅÅ/MM/DD eftersom det är enkelt, automatiskt och otvetydigt. Här har jag skrivit lite mer om det: http://sprng.me/el6ht

Tack för det förtydligandet Robert gällande skillnaden mellan mappar och filer. Den här tråden är inte fil-basic.

Jag tycker det var bra att du pekade ut att det är bättre och använda en sifferkombination än bokstäver och skriva ut hela månaden, t ex 2012/08. Det skapar också en bättre funktionallitet än att döpa en separat mapp som heter 08_Augusti. Om den mappen hamnar snett vet man inte vilket år den hör till.

Robert vinner priset för bästa svar. Tack för det.

Om jag nu förstått frågeställningen rätt...

Såhär brukar jag göra för att hålla ordning.
Vid import lägger Lightroom bilderna i en mapp som heter ÅÅÅÅ-MM-DD. Denna mapp ligger i sin tur i en årsmapp.
Manuellt skapar jag sedan i varje årsmapp en månadsmapp för varje månad.
I mappen 2012 finns alltså följande mappar
2012_01_Jan
2012_02_Feb
etc.

Vid import hamnar bilderna automatiskt i rätt årsmapp och sedan lägger jag manuellt in mapparna med bilder för varje dag i rätt månadsmapp.

Fördelen är att jag slipper en lång lista med bara dagsmappar under årsmappen. Jag skapar manuellt en extra nivå som är månadsindelningen.

Det stör inte mig så mycket att jag manuellt måste sortera bilder i rätt månadsmapp men jag har oftast inte så grymt stora mängder av bilder att gå igenom.
Utöver denna organisation så lägger jag också sökord vid varje import så att jag i stora drag täcker innehållet i bilderna.

LR kan ju skapa mappstrukturen ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅ-MM/ÅÅÅÅ-MM-DD automatiskt åt dig, så slipper du ditt manuella flyttande.

En bild från idag hamnar då i 2012/2012-08/2012-08-17

Allt manuellt hanterande riskerar ju att fallera då och då. Därför gillar jag LR's automatik, eftersom jag förstår hur den fungerar, den fungerar bra, och den fungerar på det sätt jag vill.

LR kan ju skapa mappstrukturen ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅ-MM/ÅÅÅÅ-MM-DD automatiskt åt dig, så slipper du ditt manuella flyttande.

En bild från idag hamnar då i 2012/2012-08/2012-08-17

Allt manuellt hanterande riskerar ju att fallera då och då. Därför gillar jag LR's automatik, eftersom jag förstår hur den fungerar, den fungerar bra, och den fungerar på det sätt jag vill.

Lite dum fråga - hur får jag Lightroom att automatiskt skapa även månadsmappar?

ANNONS
Götaplatsens Foto