Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"dela" en bild ta bort text osv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag har en bild som en kompis förstört med att lägga in en ful ram och text, läste någonstans i en tidning tror jag att man in ett program kunde ta bort detta igen. Vore mycket tacksam för hjälp med detta

tack robin

dock var det inte det jag behövde veta, klona kan jag på mina 5 fingrar, frågan är hur jag omvänder en bild eller hur jag ska förklara så att den blir till lager igen eller hur man tar bort en ram
Mvh Jonny

Om du vill ta bort en ram så beskär du bort den.
Vilket fårmat är bilden i?

hej igen

beskär jag så försvinner för mkt av bilden, ramen ligger för tajt mot motivet "ansikte" och texten är över hela bilden
Mvh Jonny

Kan du lägga upp den.
Om den är i PSD så kan du ju bara ta bort detlagret med ram och text.

missade skriva att det är en jpg bild, jo lager har jag arbetat en hel del med åt kunder o kompisar men är det helkört när de lagt ihop den till en jpg bild? hade det varit psd hade det inte varit några problem

hej igen

läste en gång i en tidning att det skulle gå att göra som med en psd film, att programmet delar bilden och man kan göra precis som med en psd fil att du bara kan ta bort det lagret som du inte vill ha, men kan inte hitta vart jag läst detta någonstans, håller på lusläser alla mina tidningar nu
Mvh Jonny

Du kan ju omöjligt få informationen som är bakom ramen i jpeg bild.

hej oscar

nä folket säger det, måste väl drömt att jag läst det, tycker att det låter lite avancerat men det var värt ett försök i alla fall

Hej, Jonny!

Jag vet inte vad det är för film du har sett, men bara för att klargöra, fastän Robin redan har slagit fast det, i en jpg-bild finns inga olika lager. Det du ser är det som finns. Om du inte vill beskära bilden innanför ramen måste du använda befintlig bildinformation från bilden eller från en annan bild att måla över ramen med. Detsamma gäller naturligtvis text på bilden.

Beroende på motivet är det olika svårt att klona över exempelvis text. Själv har jag ibland, enligt eget tycke, lyckats ganska bra med att petklona bort störande text på bilder av personer, men en hel del jobb är det.
Ett tips är att ha bilden öppen i två fönster samtidigt. Ett med bilden som helhet och ett där du kan zooma in så mycket du behöver för att klona bland små detaljer. Då ser du direkt hur resultatet blir på bilden i helhet medan du klonar bland detaljerna. Enligt min erfarenhet är det lätt att tro att resultatet blir bra medan bilden är kraftigt inzoomad, men när jag sedan tittat på bilden i normal storlek och ser helheten ser det inte bra ut ändå.

Mvh.
Lasse C

I .psd-läge är det enkelt, då är lagren separerade och man kan ta bort de lager som innehåller text och ram. Samma sak går att göra i .jpg-läge, men är lite svårare och i en del fall omöjligt.

På den dator som redigerat bilden, satt text, sjort ramen, slagit samman lagren och sparat bilden, går det att komma tillbaka, men endast under följande förutsättningar;

Bilden aldrig stängts ( då förloras "history"-infon )
Text och ram gjorts så sent i tidsföljden att de är egna lager.

I alla andra lägen är det enligt min uppfattning kört - tyvärr. Av detta följer att bilder ska sparas i sitt originalformat och alla arbeten ska ske på kopior.

tannler skrev:
Av detta följer att bilder ska sparas i sitt originalformat och alla arbeten ska ske på kopior.
Jag håller fullständigt med om det här. Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att inte skriva över originalbilderna med redigerade versioner, hur nöjd man än blev med dem. En vacker dag kan man behöva originalen igen, ibland av skäl man aldrig hade kunnat ana. Hur risig originalbilden än ser ut sparar jag alltid ett originalexemplar av den.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto