Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Delvis färg, delvis svart/vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilinn

Medlem
Hej hej!
Jag är på jakt efter ett billigt/gratis och framförallt enkelt program att arbeta med.
Den funktionen jag är ute efter är att kunna göra delar av en bild i färg (t.ex. en specifik blomma i en rabatt) och andra delar av bilden i svart/vitt.

Jag har ett program som heter Picasa 2 men där kan man endast göra ett specifikt område i färg om det har en rund form eftersom den "mallen" som programet använder är rund.

Tacksam om någon har något tips!

gimp är väl ganska kraftfullt, ungefär som Photoshop antar jag, helt gratis ärdet också. Hur man gör delar svartvita vet jag däremot inte i Gimp, att det går är jag övertygad om eftersom gimp använder lagerprincipen, men funktionen är inte helt logisk om man kommer från Phptoshop, inte för mig ialla fall.

BengtJohnsson skrev:
Ett av de kraftfullaste gratisprogrammen är [..

Gratis för privat bruk bör man väl förtydliga för säkerhets skull? (Jodå, en del håller koll på varifrån programvaran ladas ner och skickar en räkning om det är ett företag..)

Annars klarar väl vilket program som helst som har stöd för lager eller frihandsmarkeringar av det som efterfrågas.

/ Janne

Gimp anses ofta krångligt att lära sig, men vi som tycker det är nog bara vana vid att arbeta med andra program. Skall man ändå lära från början kan man nog lika gärna lära sig Gimp, för det är ett mycket kraftfullt program och dessutom fritt. ("Fritt" betyder bland annat att det inte kostar pengar)

...och då har man råd att köpa en bok, t.ex. "Beginning GIMP, From Novice to Professional" av Akkana Peck.
...eller läsa http://gimp-savvy.com/BOOK/index.html

Själv anser jag dock att jag arbetar enklare och snabbare i andra program.

Jan: Jo, privat bruk. Just det.

ANNONS
Götaplatsens Foto