Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Frekeman

Aktiv medlem
Hej alla ni som skriver ut era fotografier!

Jag har nyligen börjat att skriva ut på ett mer seriöst sätt en tidigare då jag sparkade igång min Canon imagePROGRAF Pro-300. Det är en bläckstråleskrivare med 10 st pigmentbaserade färger som kan skriva ut med bra kvalitet, både i färg och svartvitt, utskrifter som också ska ha en hyfsat hållbarhet. Hittills har det gått bra men ibland blir det mer komplicerat än vad man hoppas och ofta har det att göra med vilket papper man väljer och hur skrivaren hanterar papperet.

Efter att ha haft ett givande utbyte med Conny Wickström om just val och erfarenheter av papper i kommentarsfältet till ett av mina blogginlägg häromveckan så tänkte jag att det vore värdefullt för andra att ta del av meningsutbytet på en mer allmän plats än i kommentarsfältet till ett snart bortglömt blogginlägg. Det är därför jag startar denna tråd som jag hoppas kommer att ha ett långt liv!

Det är så klart fritt fram för alla märken av skrivare, papperstillverkare och datorplattformar. Tänkte dock att fokus skulle ligga på erfarenheter av fotopapper och frågeställningar däromkring. Exempel skulle kunna vara:
- Är barytabestruket papper värt eventuella problem?
- Varför väljer man ett matt papper framför en blankare variant?
- Är Hahnemühles papper alltid bäst?
- Dyrbara som billiga erfarenheter att dela med sig av

Jag börjar med en fråga som handlar om att jag inte kan skriva ut på A5-papper (med rundade hörn – det är inte problemet) av märket Hahnemühle Photo Rag Baryta eftersom man på min Pro-300 inte kan välja A5 när man skriver ut på barytapapper som bestämt måste matas från det manuella pappersmatningen. Har rådfrågat ChatGPT om att skapa egna mediatyper med Canons Media Configuration tool, att printa direkt från Lightroom eller göra vissa inställningar i Canons utskriftsprogram men inget fungerar än så länge. Kommer inte att ge mig men det vore intressant att höra om andra har haft liknande problem och funnit en lösning.

Jag har aldrig haft några särskilda problem med barytpapper med ImagePrograf Pro-1000 eller 1100 (den senare har jag bara haft några veckor). Då har jag använt Hahnemühle, Canson och Red River Big Bend and Palo Duro Baryta (misstänker att Red River bara finns att köpa här i staterna). Big Bend känns en aning ömtåligt och är lite för blankt för min smak.

Däremot har jag haft trassel med ett matt Red River-papper. Skrivaren fick ofta för sig att den antingen inte var laddad med papper, eller att det var papperstrassel. Kanske var det att det var en custom-storlek som ställde till det, 7x10 tum.

Om Hahnemühle är bäst vet jag inte. Jag tycker det är fint, men föredrar Canson, och ännu mer Red River Palo Duro som tyvärr tagits ur produktion...Det hade en aning mer gräng och kändes därför inte så blank, men hade svärtan i ett blankt papper.

Matt papper använder jag väldigt sällan. Känns sällan som att man får till riktigt bra svärta (men har några undantag som blivit fina).

Kul att höra om dina erfarenheter, Mattias. Jag gillar definitivt Canons papper men de har ett papper, Baryta Prestige 340, som min Canon har problem med. I mörka partier så så blir som svaga vita partikelstreck (svårt att förklara) som inte syns på andra papper. Dock, efter ett par dagar så mildras problemen så att det nästan försvinner! Verkar som om bläcket behöver tid för att riktigt tränga in. Men, eftersom jag tycker att andra barytapapper från Canson och andra ser lika fina ut (och funkar bättre) så jag kommer nog att undvika Prestige i framtiden. (Jag har gjort en längre utläggning om mina Prestige-problem i nämnda blogginlägg).

Vissa foton känns som de fungerar bättre på matt papper. Svårt att sätta fingret på men det kommer nog med erfarenhet. Men, i praktiken, så blir det nog 80% glossy/semi-glossy och 20% matt framledes gissar jag.

Canson Arches 88 papper använde jag till min utställning förra året och blev jättenöjd, speciellt med svartvita prints på matt papper. Hahnemühle Photorag bright white är en annan favorit för större prints.

Canson Arches 88 papper använde jag till min utställning förra året och blev jättenöjd, speciellt med svartvita prints på matt papper. Hahnemühle Photorag bright white är en annan favorit för större prints.
Bägge de papper du nämner verkar vara väldigt bra – jag har testark av båda men ingen utskrift än. Du verkar vara ett fan av matta papper? Blir det då mestadels matt papper du skriver ut på? Och hur går resonemanget ditt när du väljer typ av papper? Det vore intressant att höra om.

En liten uppdatering kring mina problem med Canson Infinity Baryta Prestige 2. De vita "strecken" har mer eller mindre försvunnit på alla utom en av utskrifterna vad jag kan se. Frågade ChatGPT om vad som har hänt och det är tydligen så att pigmentfläck tar sin tid ibland att riktigt "sätta sig" på vissa barytapapper. Och det står tydligen i manualen från Canon att min skrivares bläck ibland kan ta 24-72 timmar på sig att komma sin till rätt.

Så, jag behöver nog inte vara så orolig för att mina kvarvarande Prestige-papper kommer att kännas oanvändbara. Möjligen kommer jag undvika att skriva ut bilder där det finns stora områden som är mörka.

Senast ändrad:
Bägge de papper du nämner verkar vara väldigt bra – jag har testark av båda men ingen utskrift än. Du verkar vara ett fan av matta papper? Blir det då mestadels matt papper du skriver ut på? Och hur går resonemanget ditt när du väljer typ av papper? Det vore intressant att höra om.
Matt papper ger mindre blänk vilket jag föredrar. Lättare för ögonen att vila på. Foton får mer skärpa och kontrast på glansigt papper så det föredrar jag för mindre prints (A4 och neråt).

Ungefär såhär brukar jag tänka. Oftast bestämmer jag mig för vilket papper jag siktar på redan när jag tar bilden men ingen regel utan undantag och ibland inser man att man valt fel :)

Matt papper:
Passar bäst för bilder med mindre kontrast och kanske inte så mycket ytte-pytte-detaljer.
Känsligt för mekanisk åverkan (repor).
Inga reflexer/blänk.

Halvblankt papper:
Funkar till de flesta motiv, både med mycket och lite detaljer samt hög/låg kontrast.
Inte särskilt känsligt för mekanisk åverkan.
Blir en del reflexer/blänk.

Högblankt papper:
Kan ge hög kontrast och funkar bäst till motiv som föreställer blanka saker/ytor tycker jag, då förstärks motivets blanka egenskaper.
Inte särskilt känsligt för mekanisk åverkan.
Blir mycket reflexer/blänk.

Metallic papper:
Jättehäftigt för vissa motiv, särskilt med stora och långa färgövergångar. Kan även förstärka glittriga motiv mm. För många motiv helt bortkastat. Svindyrt.

Ungefär såhär brukar jag tänka. Oftast bestämmer jag mig för vilket papper jag siktar på redan när jag tar bilden men ingen regel utan undantag och ibland inser man att man valt fel :)

Matt papper:
Passar bäst för bilder med mindre kontrast och kanske inte så mycket ytte-pytte-detaljer.
Känsligt för mekanisk åverkan (repor).
Inga reflexer/blänk.

Jag fotar mest kontrastrika svartvita bilder och tycker matt papper fångar känslan på ett mer organiskt och välkommande sätt med matt fineart papper. Blankt ger det mer punsh och detaljer men jag tröttnar också efter ett tag på printet när det hängt på väggen ett tag, vilket jag inte gör med matt papper. Jag använder såklart blankt papper för vissa projekt men 75% är matt. Huvudsaken är att man printar sina alster :)
Mer print åt folket!

Micke_O: Tack för din redogörelse kring hur du tänker. Apropå Metallic så insåg jag inte att det var dyrare än andra papper men du har ju helt rätt. Får lov att tänka till ordentligt innan jag använder de två testark jag har från Hahnemühle. 🤔

Jag kan tillägga, som tips till er som har Epson P900 (och troligen även P700) att när man skriver ut på Hahnemühle Photo Rag Metallic så bör man nog använda den raka pappersbanan rakt igenom skrivaren pga mediats tjocklek.

Jag har dock lyckats bra med att köra ett ark åt gången i vanliga pappersmagasinet genom att ställa in den på "tjockt papper" och lägga en ca 5mm tjock katalog i utmatningsfacket. Sistnämnda verkar ändra vinkeln på papperet på ett fördelaktigt sätt, utan den får jag head strikes precis sista svepen som skrivhuvudet gör på arket.

Jag kan tillägga, som tips till er som har Epson P900 (och troligen även P700) att när man skriver ut på Hahnemühle Photo Rag Metallic så bör man nog använda den raka pappersbanan rakt igenom skrivaren pga mediats tjocklek.
Bra tips för de som kör med Epson eftersom man inte gärna vill slösa bort dyra metallic-papper.

En undran dock kring det där med att vilja använda sig av det "vanliga pappersmagasinet. På min Canon som finns det toppmatning (det vanliga) och manuell matning (från baksidan). Keith Cooper, printertestaren i England, brukar säga att många papper går att köra genom toppmatningen ändå på min Canon. När jag väl fick min skrivare så ser jag inget problem med att använda den manuella matningen (jag trodde att skulle vara krångligare på nåt sätt). Är det jobbigt på en Epson att använda den raka pappersbanan? Bara lite nyfiken.

Senast ändrad:
Jag minns att du gjort en del inlägg där du haft svårt att bestämma om egna utskrifter är värt besväret. Kul att du kommit igång och sett till mängden papper du redan köpt så är det en hyfsat seriös satsning vad jag kan förstå.

Det är nog bara en tidsfråga innan du satsar fullt ut och även får mer kontroll via hårdvarukalibrering. Då blir det lättare att lära kring vad som blir bäst i pappersväg. Med det sagt så är det klurigt ändå för även om utskriften blir jättefin och liknar det du ser på skärmen så blir det svårt att veta vad strukturen i pappret tillför. Kanske skulle den blivit ännu bättre på ett annat papper😅.
.
Jag har tidigare hoppats på en diskussion och utbyte av tankar kring olika papper men tyvärr har ämnet verkat lite för subjektiv så det har snabbt dött ut. Även fast jag har rätt många olika papper så är det svårt att delge något som jag tror du har nytta av. Det hindrar ju inte att jag kan försöka iallafall.

Jag har främst testat Hahnemühle och Epsonpapper. Jag skulle inte säga att Hahnemühle är bäst utan det beror på. Det finns framförallt ett papper från Epson som jag har svårt att ersätta. Det är klassikern ”Traditional photopaper” som jag verkligen gillar, faktiskt så mycket att jag köpt en låda A2 till svettigt pris. Det är blankt och med alla fördelar gällande hög d-max och nyansåtergivning. Även färgerna blir mer punchiga än på matt papper. Samtidigt har ytan lite struktur som påminner om läder. Kombinationen tycker jag blir oslagbar just för svartvita foton med mycket detaljer.
Jag vet att Hahnemülhle har barytapapper som påminner men jag har fastnat för detta.
Jag använder sällan helblanka papper utan traditional photopaper åker fram i dessa lägen.

Favoriter inom Hahnemühle gällande matta släta papper är photoRag Ultra smooth och Bright White. Jag tycker att många motiv fungerar på dessa papper. Dom känns allround när jag absolut inte vill ha blänk från pappret men i övrigt behöver egenskaperna från ett blankt vitt papper. I vissa ljusmiljöer är det hopplöst med blanka papper.
Även PhotoRag duo fungerar fint och inte minst eftersom jag kan misslyckas på ena sidan först😅.

Sen är jag lite svag för papper med mycket struktur. Epsons Cold press bright gillade jag som nu fått en efterföljare som jag dock inte köpt. Däremot använder jag numera gärna Hemp och Agave från Hahnemühles Natural Line samt några av matt fineart textured som Museum etching rag och William Turner. De olika egenskaperna får avgöra.
Jag tycker många skogsmotiv gör sig på papper med mycket struktur. Löven på träden blir tex lite tredimensionella av att strukturen kommer fram. Ibland kan blanka stora ytor i vissa motiv bli störande och vinna på att få något som händer i ytan osv. Bilderna blir lite mer som målade tavlor när ljus faller in från sidan över printen, vilket är snyggt och kan ge mer liv åt motivet.

Jag har nog lite svårt för blanka papper generellt så förutom mitt Epson traditional så blir det mest matta papper när jag vill satsa ordentligt på en utskrift. Däremot tycker jag vanliga halvblanka papper som inte är FineArt fungerar bra också i många fall. Speciellt för att testa lite motiv och se hur de gör sig på papper. Bakom ram med glas går det sällan att se vad som är vad. På senare år så har jag inget skyddande glas framför och då framkommer papprets egenskaper mer.

Jonas, jag minns inte att jag har skrivit inlägg om det är värt att skriva ut men så kan vara fallet. Jag får lita på dig helt enkelt. 😃 Det är onekligen så att jag har kommit till slutsatsen att det definitivt är värdefullt att skriva ut – mina inköp av skrivare och papper vittnar ju om det!

Ditt inlägg är ännu ett av den kalibern som jag hade hoppats på att se i den här tråden. Tack för att du delar med dig av dina tankar.

Just nu känner jag att jag inte vill ha för mycket gräng (finare ord för ytstruktur när det gäller papper, va? – man lär sig!) i mina papper – från sidan så ser man strukturen väldigt tydligt under vissa förhållanden och det känns som att fotot då visar upp saker som inte finns. Men, viss struktur är välkommen. För tillfället tycker jag att Hahnemühle Photo Rag Baryta blir fint men jag är också väldigt svag för Canson Infinity Photographique Baryta 2 och särskilt Canson Infinity Platine Fibre Rag. Den sistnämnda har en fin balans gammalt och nytt fotopapper om du förstår hur jag menar.

Jag fotograferar sällan natur och landskap men kan tänka mig att sådana gör sig väl på matt papper med viss struktur.

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar de testpack som finns från olika leverantörer. Man får snabbt en uppfattning om hur olika papper ser ut och fungerar. Engelsmannen Keith Cooper är inte ett fan av dessa men jag tycker att han har fel. I alla fall för mig och min situation!

Förhoppningsvis så kommer fler som skriver ut att kommentera i denna tråd. Vi får se.

Bra tips för de som kör med Epson eftersom man inte gärna vill slösa bort dyra metallic-papper.

En undran dock kring det där med att vilja använda sig av det "vanliga pappersmagasinet. På min Canon som finns det toppmatning (det vanliga) och manuell matning (från baksidan). Keith Cooper, printertestaren i England, brukar säga att många papper går att köra genom toppmatningen ändå på min Canon. När jag väl fick min skrivare så ser jag inget problem med att använda den manuella matningen (jag trodde att skulle vara krångligare på nåt sätt). Är det jobbigt på en Epson att använda den raka pappersbanan? Bara lite nyfiken.

Jag har faktiskt aldrig använt den raka pappersbanan men jag har svårt att tro att det skulle vara svårare än toppmatningen eller vad vi ska kalla "den vanliga". I mitt fall är det pga att skrivaren står med ryggen mot en vägg så isf måste jag stänga av den och flytta på den för att komma åt att använda den raka banan och eftersom den väger 18kg eller nått så slipper jag helst springa omkring med den :cool:

I mitt fall är det pga att skrivaren står med ryggen mot en vägg så isf måste jag stänga av den och flytta på den för att komma åt att använda den raka banan och eftersom den väger 18kg eller nått så slipper jag helst springa omkring med den :cool:
Det var det jag misstänkte. Jag var lite skraj för att min Canon-skrivare skulle kräva utrymme bakom men det rör sig bara om kanske ca 12 cm när den manuella matningen fälls ut. Själva papperena läggs in i vinkel och jag har utan problem matat en A3+ på det sättet. Det räcker nog med 20 cm utrymme bakom skrivaren. Glad för Canons lösning här för man vill ju inte flytta på sådana här åbäken! 😄

En halvny fråga! Ni som kör med pigmentbläck, händer det ofta att när ni granskar en utskrift på direkten tycker att det ser lite konstigt ut för att sedan efter några timmar titta igen och allt har ordnat till sig? Detta hände ju med mitt mina utskrifter på Cansons Prestige 2, som jag redogjort för ovan i trådan men då rörde det sig om ett par dagar. Tidigare skrev jag ut på ett annat papper och vissa områden av en viss kulör blänkte annorlunda än omgivningen vilket var påtagligt. Nu när jag tittar igen så är den effekten lyckligtvis helt borta vid normal beskådningsvinkel. Utskriften var på Hahnemühle Photo Rag Baryta.

En halvny fråga! Ni som kör med pigmentbläck, händer det ofta att när ni granskar en utskrift på direkten tycker att det ser lite konstigt ut för att sedan efter några timmar titta igen och allt har ordnat till sig? Detta hände ju med mitt mina utskrifter på Cansons Prestige 2, som jag redogjort för ovan i trådan men då rörde det sig om ett par dagar. Tidigare skrev jag ut på ett annat papper och vissa områden av en viss kulör blänkte annorlunda än omgivningen vilket var påtagligt. Nu när jag tittar igen så är den effekten lyckligtvis helt borta vid normal beskådningsvinkel. Utskriften var på Hahnemühle Photo Rag Baryta.
Nej, det har inte hänt mig iaf.

ANNONS