Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt korrekt 100 spänn per ark ca för Canson Etiching Rag.
Och utskrifterna blir 10 ggr bättre än utskrifter på ett papper för 10 svenska pesetas/blad, antar jag 🤔!?

Jag tittade på några klipp på Fotospeeds Youtube kanal där dom jämförde papper, och precis som folk i allmänhet (vi) pixelpeepar kan man säga att jämförelsen mellan olika papper är i det närmaste samma.

I huvudsak kan man man kategorisera papper i tre huvudgrupper; Matt, Blankt och Luster. Allt utöver det är bara marknadsföring (eller marketing som Hr Cooper brukar uttrycka saken) enligt mitt menande.

I ram och bakom glas kan nog gemene man inte särskilja den ena utskriften från den andra från normalt betraktnings avstånd oaktat vilket papper utskriften är gjord på , skulle jag tro.
En skrivare kommer nog aldrig bli en sparbössa :)
Så sant, men det är ju inte därför vi skriver ut själva, utan för nöjet att se den egna bilden växa fram ur skrivaren. Åtminstone är det så för mig.

Höll inte alls hårt, men linjalen har någon form av "exklusiv" gummibeläggning som är väldigt svår att få läsaren att glida på, även om man håller den fjäderlätt.
Jo tack, jag känner till det. Jag försöker hålla läsaren med bara tre fingrar och trycka läsaren från mig, om det är förklarligt för dig.
Den för ScP matt är fortfarande, signifikant sämre än Canons standard matt profil.
Hm. Nu har jag inte skrivit ut med profilen från Canon på ScP matt, men det kanske jag skulle göra !?

Saken är den att efter det att du har skapat profilen kan du se hur den fungerar i programmet för Datacolor, genom softproofing i slutet av processen innan du bestämmer dig för att spara profilen. Har du testat det !?

Då får du blinkande grå fält som ligger utanför vad som kan återges av pappret med den profil du skapat. Just för ScP matt har jag lyckats få en profil som nästan täcker hela omfånget för tryckbarhets varningen (blinkande grå fält i softproof är väldigt litet), men det är förväntat av den anledningen att vissa av dessa färger ligger utanför vad skrivare och papper faktisk kan återge !

Återigen, läs manualen (det gjorde jag). Faktum är att jag skrev ut manualen och lusläste den, för att öka förståelsen och för att få ut så mycket som möjligt av instrumentet, istället för "trail and error" metoden.

Men läsaren behöver ju glida utan problem!
Ja, det är faktiskt märkligt att dom utformat "linjalen" på just detta sätt, det underlättar ju inte i processen, om man säger så.
Jag hoppas du får till det för det är ju ändå en del pengar för utrustningen och, framför allt, hoppet om att kunna skriva ut på alla sorters papper!
Precis, det känns lite som om man köpt grisen i säcken faktiskt.

Jag har sedan många år nu använd mig av Qimage
Funderar på att köpa det programmet enkom för att hålla skrivaren igång under min semester, så jag slipper en bläckslösande rengöringscykel när jag kommer hem.

Programmet lär ju betala för sig själv över tid, om man tänker vara borta längre perioder.
Layoutvarianter och färgkontroll och bästa metoderna för skärpning av bilder. Punkt. En klassiker.
Själv är jag ganska nöjd med PPL, men det programmet har du ingen erfarenhet av, gissar jag !?
Man får se upp så man inte blir perfektionist
Det är ju det, ja. Livet är en kompromiss, påstås det av en tänkare, (mig 😁).

Var på vippen att köpa en skärmkalibrator men insåg att skillnaden inte skulle blivit så stor i förhållande till investeringen så jag sparade mina penningar.
Med tanke på vad allting annat kostar runtomkring skulle jag säga att införskaffandet av en kalibrator som håller under överskådlig tid om den är av god kvalité, är en mindre kostnad i det hela, och helt klart ett viktig steg i färghanteringsprocessen för bildredigering och utskrifter, men du vet bäst själv vad som passar dig.

Nyligen har köpt den bok som Hr Cooper talar sig så varm om, "Real World Color management", väntar bara på att den skall landa i brevlådan, s a s.
Det slår mig att jag inte ännu har skrivit ut i A3 eller A3+, trots att jag har en massa sådana papper. Känns som att en sån stor utskrift verkligen måste vara genomtänkt och välplanerad. A4-utskrifter är mycket lättare att besluta sig för. Undrar hur jag skulle resonera om jag kunde skriva ut i A2? 🤔
Gick i samma tankebanor och även om jag bara skrivit ut ett fåtal i A2 hittills, landade jag i slutsatsen att kostnaden är i det närmaste försumbar och hellre att bläcket hamnar på papper än att det hamnar i "slasken" för den verkliga kostnaden efter inköpet av skrivare, är tveklöst bläcket.
Men nog är en kalibrerad eller profilerad skärm också nödvändig eller nästan nödvändig.
Tveklöst så !
Men att skriva ut dyra stora bilder utan att ha ett colour managed workflow verkar rätt konstigt i mina gamla öron.
Kan bara hålla med, då blir ju resultaet "som det blir" istället för förutsägbart, som ju är själva tanken med ett "colour managed workflow."
utan mer tankar kring vilka bilder som duger att skriva ut så stort (och då menar jag inte teknisk bildkvalitet).
Förstår ditt resonemang till fullo, jag brottas nämligen med samma problembild (!)

Önskar jag er alla en Glad utskrift Påsk 🐣 ! Själv skall jag jobba hela helgen, (men jag är inte ledsen för det).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto