Nu har jag med Jonas hjälp experimenterat lite med och jämfört ICC profiler skapade med PrintPrism vs Datacolor Spyder Print. Väldigt intressant hur det kan skilja sig så mycket mellan olika profilskapar verktyg.
Vad som är rätt eller fel är upp till var och en att bedöma, men profilerna funkar som de ska, skärmen och utskrifterna är i det närmaste identiska (så nära man rimligtvis kan komma) med softprof och profiler.
Här är ett exempel på SCP Matte Pro, det jag testat mest med än så länge, men ser ungefär liknande resultat med SCP Satin och ett annat satin papper, åter kommer till det i ett annat inlägg. Utskriften är på samma papper, var sin halva av ett a4 och avfotograferad i dagsljus med Samsung s24 och vitbalanserad mot papprets vita yta för att bli så rättvisande det nu går.
Profilernar är skapade med standardinställningar "normal"/"neutral" i de båda programmen.
SpyderPrint ger generellt högre kontrast, mer färgmättnad och varmare utskrifter. Se t.ex. kvinnans hy och den lilla tjejens rosa tröja i övre raden.
PrintPrism ger profiler som lyfter fram detaljerna i skuggorna både i färg (mannen med basfiolen) och svartvitt (trappan). Med PrintPrism kan man tydligen även välja ett läge "boost shadow" som ska ge ännu bättre detaljer, men jag kan inte säga att jag ser någon större skillnad mellan de två lägena.
Jag tycker också att PrintPrism ger mer neutrala svartvita bilder än SpyderPrint som tenderar att dra lite lätt åt sepia hållet.
Chilifrukterna ser ut att vara mer "korrekt" röda i PrintPrism profilen, samtidigt som jag tycker kyrkan, himlen, gräsmattan och solnedgången (nedre vänstra kvadranten) ser bättre ut med SpyderPrint.
Ska experimentera mer med det här och se vad jag kan lära mig. Helt klart är i alla fall att PrintPrism och en Epson ET-8550 är en väldigt kapabel lösning för att skapa bra ICC profiler.
Några tankar från forumets experter och lärda männ?