Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker den ser ganska bra ut på matt, med pro platinum får man nog permanenta brännskador på ögonen.
Ja, just denna bilden blev faktiskt väldigt bra på matt måste jag säga.

Men jag tror inte det finns någon risk för permanenta brännskador på ögonen om man skriver ut den på Pro Platinum, nä 😉. Svärtan i (framförallt) himlen blir djupare på Pro Platinum, men nu har jag ramat in denna utskrift, så den lär väl bli hängande (ett tag i alla fall).

Antar att du använde din egen profil för utskriften?
Ja, det gör jag. Det var den profilen jag lyckades med bäst, faktiskt.
Det gör att behovet för blanka papper blivit ännu mindre.
Det är jag inte riktigt säker på i o f s. Kanske kan man klara sig utan blankt (glossy) papper, men inte utan lusterpapper.

Svärtan man får i ett lusterpapper är vida överlägset den svärta man kan få på ett matt papper (enligt mitt menande), rätt eller fel.

Senast ändrad:
Svärtan man får i ett lusterpapper är vida överlägset den svärta man kan få på ett matt papper (enligt mitt menande), rätt eller fel.
Det har du helt rätt i, kanske inte "vida överstiger" men i vilket fall är den definitivt svartare, och ger högre kontrast.

Men jag var ändå imponerad över vad en egen profil gjorde för svärtan och kontrasten på det matta pappret.

Men jag var ändå imponerad över vad en egen profil gjorde för svärtan och kontrasten på det matta pappret
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att skriva ut med någon annan profil än den jag själv gjorde s a s, och återigen, just denna utskrift blev jag tillfreds med (på det matta pappret), så jag får lita på ditt avgörande utifall att du har erfarenhet av att skriva ut med annan profil (Canon) än den "egentillverkade," s a s.

Nu har jag bestyckat ett av mina kamerahus med mitt Tamron SP 90 mm makro (1:1) och väntar på att våren skall komma igång på riktigt. Hoppas att kunna fånga något spännande i skala 1:1 och sedan skriva ut i A2 storlek. Kan bli rätt häftigt, skulle jag tro.

Nu har jag med Jonas hjälp experimenterat lite med och jämfört ICC profiler skapade med PrintPrism vs Datacolor Spyder Print. Väldigt intressant hur det kan skilja sig så mycket mellan olika profilskapar verktyg.

Vad som är rätt eller fel är upp till var och en att bedöma, men profilerna funkar som de ska, skärmen och utskrifterna är i det närmaste identiska (så nära man rimligtvis kan komma) med softprof och profiler.

LRM_20260412_143542.jpg

Här är ett exempel på SCP Matte Pro, det jag testat mest med än så länge, men ser ungefär liknande resultat med SCP Satin och ett annat satin papper, åter kommer till det i ett annat inlägg. Utskriften är på samma papper, var sin halva av ett a4 och avfotograferad i dagsljus med Samsung s24 och vitbalanserad mot papprets vita yta för att bli så rättvisande det nu går.

Profilernar är skapade med standardinställningar "normal"/"neutral" i de båda programmen.

SpyderPrint ger generellt högre kontrast, mer färgmättnad och varmare utskrifter. Se t.ex. kvinnans hy och den lilla tjejens rosa tröja i övre raden.

PrintPrism ger profiler som lyfter fram detaljerna i skuggorna både i färg (mannen med basfiolen) och svartvitt (trappan). Med PrintPrism kan man tydligen även välja ett läge "boost shadow" som ska ge ännu bättre detaljer, men jag kan inte säga att jag ser någon större skillnad mellan de två lägena.

Jag tycker också att PrintPrism ger mer neutrala svartvita bilder än SpyderPrint som tenderar att dra lite lätt åt sepia hållet.

Chilifrukterna ser ut att vara mer "korrekt" röda i PrintPrism profilen, samtidigt som jag tycker kyrkan, himlen, gräsmattan och solnedgången (nedre vänstra kvadranten) ser bättre ut med SpyderPrint.

Ska experimentera mer med det här och se vad jag kan lära mig. Helt klart är i alla fall att PrintPrism och en Epson ET-8550 är en väldigt kapabel lösning för att skapa bra ICC profiler.

Några tankar från forumets experter och lärda männ?

Några tankar från forumets experter och lärda männ?
Det enda jag spontant kan komma på är att med print Prism är/blir man mer bunden till att använda sig av (i detta fallet) Epson ET-8550, medans man med Spyder Print inte har de begränsningarna, men det har ju inget med kvalitén på profilerna att göra.

Sedan kvarstår frågan; Vilken av bilderna är mest "rätt" utifrån hur man skall tolka de olika rutorna i testbilden, (som finns beskrivet i manualen för Spyder Print) !?

Det där var "neutral"-profilerna. Jag har mailat dig nya "Warm"-profiler nu.

Jag håller i stort sett med om din bedömning men noterar framför allt skuggdetaljerna och att utskriften med PrintPrism-profilen mer liknar det man ser på en profilerad eller kalibrerad skärm. (Detta sista säger jag under förutsättning att den nya testbilden från Datacolor inte ändrats på andra sätt än att den gulfärgade kvinnan bytts ut! Min testbild är alltså den äldre)

Men, och det är viktigt tänker jag: man lär sig hur det funkar och jag redigerar nästan alla mina färgbilder åt det varma hållet eftersom jag gillar det. I slutändan är det inte så stor skillnad mellan profilerna, man får bra utskrifter med hjälp av dem alla (ColorMunki Photo, Spyder och PrintPrism).

Det enda jag spontant kan komma på är att med print Prism är/blir man mer bunden till att använda sig av (i detta fallet) Epson ET-8550, medans man med Spyder Print inte har de begränsningarna, men det har ju inget med kvalitén på profilerna att göra.
[...]
Nja...
Gällande PrintPrism använder man skannern i ET-8550 (eller någon av de andra stödda skannrarna. Man är bunden till någon av dem för att kunna göra profilerna (till vilken skrivare som helst).
Gällande Spyder Print använder man Spyder Print-manicken. Man är bunden till den för att kunna göra profilerna (till vilken skrivare som helst).

Gällande PrintPrism använder man skannern i ET-8550 (eller någon av de andra stödda skannrarna.
Jag trodde (felaktigt) att det bara var Epson ET - 85580 som var en fotoskrivare med skanner inbyggt !?
Gällande Spyder Print använder man Spyder Print-manicken. Man är bunden till den för att kunna göra profilerna (till vilken skrivare som helst).
Ja, men det är det jag menar; Man är inte begränsad till att använda en fotoskrivare med inbyggd skanner för att kunna använda PrintPrism, till skillnad från Spyderprint. Eller har jag missat något här !?

Jag trodde (felaktigt) att det bara var Epson ET - 85580 som var en fotoskrivare med skanner inbyggt !?

Ja, men det är det jag menar; Man är inte begränsad till att använda en fotoskrivare med inbyggd skanner för att kunna använda PrintPrism, till skillnad från Spyderprint. Eller har jag missat något här !?
Grejen jag menar är att man förstås alltid behöver en viss hårdvara.

PrintPrism fungerar med ett antal (inte jättemånga men även ett par billiga, en Canon LIDE 300 till exempel kostar cirka 850 kr) skannrar. En del är ihopbyggda med en fotoskrivare, en del är fristående "enbart" skannrar.

Jag har en ET-8550 för att den verkar vara bra (litade på allas vår keith Cooper där) och billig i drift. Att den har en skanner och att den stöds av Printprism var bara en lycklig slump. "Detta måste provas!"

Grejen jag menar är att man förstås alltid behöver en viss hårdvara.
Då är vi på samma planhalva.
Jag har en ET-8550 för att den verkar vara bra (litade på allas vår keith Cooper där) och billig i drift.
Ja, Keith Cooper talar fördelaktigt om just den skrivaren, så är det.
Att den har en skanner och att den stöds av Printprism var bara en lycklig slump. "Detta måste provas!"
Visst var det en lycklig slump och uppenbarligen fungerar det, det är bara att gratulera till ett lyckat köp !

ANNONS
Götaplatsens Foto