Annons

Det historielösa folket

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
Exemplen i ursprungsposten låter mest som om personerna blivit utsatta för läxan som vi programmerare lärde oss långt innan datorer blev intressanta för fotografer: Det krävs ofta en diskkrash innan man tar säkerhetskopiering på allvar.

Tråkigt att personerna i exemplet istället för att ta lärdom om vad som krävs för att säkert bevara informationen istället kommit till slutsatsen att informationen är omöjlig att bevara...

Själv tycker jag digital information är överlägsen eftersom jag kan göra identiska kopior. Detta gäller speciellt för foton där jag, till skillnad från text, inte bara är intresserad av att kunna uttyda vad en bild föreställer eller vad dess mening är, utan där varje förändring av bildkvaliteten betyder något. Samtidigt har jag också genom förvaringsslarv lyckats förstöra analoga bilder, och tycker inte det är något ursäkt för att ge upp.
 
Senast ändrad:

wsaar

Aktiv medlem
Tänk att det ska vara så svårt att inse att detta orkar/hinner/vill inte den vanliga Svensson göra. Det här är en hantering som en mycket liten grupp gör. Vare sig man är datornörd, familjefotograf, halvproffsfotograf eller statsminister.

Bilder är färskvara, när Svensson har tittat på dem ett par gånger är de glömda. Då finns i alla fall de analoga kvar i någon form med skiftande kvalite, medans de digitala sakta försvinner i ettor och nollornas kyrkogård.
Många Svenssons kopierar nog sin gamla hårddisk när de köper en ny, och alla Svenssons som laddar upp sina bilder på ett webbhotell får säkerhetskopiering.

Det är ganska svårt att verkligen förstöra digital data genom en olycka, när folk väljer att inte skicka datan till den rätta räddningsexpertisen handlar det ju helt enkelt om att datan inte är värd kostnaden att rädda.
 

Anders Östberg

Guest
Alla media förstörs eller försvinner i olyckor.
Tvärtemot din beskrivning tror jag att vår nuvarande historia kommer att vara den mest och bäst dokumenterade vi upplevt, med den mängd bilder och annat material som produceras så kommer en mycket stor mängd att överleva. Kanske inte just dina bilder om du inte sköter backuperna, men miljontals andras.
 

urbano

Aktiv medlem
Noseman 2005 skrev:

Plötsligt slog oss en tanke. Fotografierna vi tar med våra digitalkameror finns inte. De existerar möjligen tillfälligt i form av digital information på en hårddisk, ett minneskort eller en diskett, men där finns inget negativ, inget original. Och förr eller senare kommer den att vara helt försvunnen, om man inte skriver ut den förstås. Våra lagringsmedia håller inte måttet. De kan inte bevara jpg-, gif-, tif-, eller ens rawfiler och låta fjärran generationer förundras över deras innehåll. De kommer att försvinna spårlöst.
Det var en välskriven och intressant fundering du lägger fram. Mina tankar går åt liknande håll. En del av förklaringen kan finnas i det väldiga nätverk vi samtalar i nu - Internet. Jag är fortfarande fascinerad av dess kraft - även om det virtuella besöket på Louvren 1995 med Netscape 0.85 och 28.8 modem blev en liten besvikelse.
En filosofisk fråga kan vara; "vad är Internet?" Jag tycker inte det finns helt enkla svar på den undringen.

Att visa sina fotografier på fotosajter har blivit en självklarhet för många. Klart det är underbart att snabbt nå ut till så många! Men samtidigt finns en slags flyktighet i detta. Hos mig föder det en längtan efter att begrunda en enstaka bild bakom ram och glas på en vit vägg?

Strömholutställningen On Verra Bien blev en tankeställare för mig (då entusiastisk och högproducerande digitalfotograf). Här fanns dessa underbara bilder från 1950-talet bevarade. Vad hände med alla mina .jpg .tiff och .raw? Hmm...

Tänkte också på de gamla fotoalbumen från mitt föräldrahem med bevarade bilder från 1920-talet, 1930-talet osv. Intressanta bilder som jag kan se gång på gång.

Ingenting är för evigt. Allt är förgängligt. Visst är det så. Även emulsionen på negativ film är förgänglig och kommer att förintas. Problemen med förvaring av digitala bildfiler gör mig däremot mörkrädd. I min lilla värld vill jag i alla fall att ett par generationer efter mig ska kunna se ett och annat fotografi. Så efter moget övervägande beslutade jag att ta fram en gammal kamera från 70-talet och ge filmen en chans.

Nu kan inga lockrop få mig att ändra kurs. Det är en speciell känsla att "vänta" också. På framkallningen som Prolabbet sköter exemplariskt och inte minst när pappret ligger i framkallningsskålen och kopian börjar träda fram.
Jag kommer aldrig att bli någon mörkrumsexpert, men har redan fått ihop en ansenlig mängd familjebilder som jag gladeligen ger till barn och barnbarn.

Konsten att vänta. Den är nog bortglömd. Och jakten på den "bästa" kameran fortsätter som ett fåfängt jagande efter vind.

Mina digitala bilder (som en del kanske minns här på fotosidan) har jag ingen som helst känsla för längre. En del var nog rätt "bra", men det spelar ingen roll. De flesta är borta för alltid.

Tack för din fundering Jan som var öppenhjärtlig och ärlig!

/Ulf
 

boran

Aktiv medlem
Personligen tror jag att arkeologerna i framtiden kommer att ha riktigt mycket information kvar från vår tid just för att det produceras sådana ofantliga mängder musik, bilder, bloggar, böcker, tidningar, filmer osv. Tidigare nämnda bibliotek i Alexandria innehöll relativt sett väldigt mycket information då. Nu finns mycket mer information i godtyckligt småstadsbibliotek just för att det är enklare att producera böcker och tidningar idag.

Just mina alster i form av program, uppsatser och bilder (analogt såväl som digitalt) är förmodligen borta om 100 år. Å andra sidan har jag inget som min farfarsfar producerade heller.

Edit: Bra inlägg av trådskaparen, förresten!
 

Roger.m

Aktiv medlem
Kanske är så att mängden information i universum är konstant. Om det så är på papper eller digitalt eller på sten. Så för att få plats med mer bilder måste några försvinna eller så får en gammal bibel brinna upp, eller en runsten bli grusgång...

Så det är ju bara att välja ut det minst värdefulla...svårt val..och låta det förpassas till historien...

Eller så kan man ju ta en buddistisk vinkel på det hela och bara acceptera att det var dax för de här bilderna att försvinna, att de har gjort sitt och fortsätta framåt. förhoppningsvis är man då i det "nya livet" bättre på att spara undan på bättre sätt.

Eller så kan man bil jätte sur och vill aldrig mer ta i en (digital)kamera, skaffa sig en annan hobby, målning kaske och flytta til Frankrike....och hoppas att målingarna håller längre än de bilder man har tagit...
 

madsen1

Aktiv medlem
Canion 5Ds Mk III
Paketet innehåller även stor huggmejsel för att hugga in dina bilder i större stenblock

/Adam
 

.Z.

Aktiv medlem
Det är för mig en total gåta att så många inte kan inse att detta är ett problem, om inte för forskningens skull så åtminstone för familjernas skull.

All media försvinner förr eller senare men det är befängt att inte inse att det för familjefotografen trots allt är lättare, mindre arbete att bibehålla neg, dia & papperskopior i några år än att säkerhetskopiera om sina bildfiler gång på gång.

Nu snackar jag inte om att bilderna ska hålla i 50 eller 100 år utan jag har under några år nu hört familjefotograferande vänner runt omkring mig som tappar bilder gång på gång. Slarv, lathet? Ja kalla det vad ni vill men ett problem är det, åtminstone för dem...

En annan sak är att man som amatörfotograf ofta har perioder i sitt liv när foto ligger mer eller mindre nere. Nu har jag bara fotat i 25 år men ändå haft perioder på flera år när jag inte fotat. Vissa av dem som nu fotat aktivt digitalt i några år & är duktiga på att backupa kanske helt plötsligt hamnar i ett 8-årigt fotostiltje p.g.a. familjeförhållanden m.m. Vem ska då se till att medierna backupas?

Sen så var det en annan sak att vissa inte verkar bry sig om att det försvinner, det är upp till dem. Jag är dock glad över det som finns i foto & filmväg från min barndom & mina barn visar ett liknande intresse för bilder & videofilm från deras uppväxttid, detta oberoende om det finns katter med på bilderna;-)

Jag är för övrigt idag heldigital & trivs alldeles förträffligt med det men vägrar att ignorera de problem som helt klart finns...

//Larsa
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Dagens system för digital lagring som kräver en aktiv insats av användaren är bara en kort övergående fas i den tekniska utvecklingen. Om 5-10 år finns dessa system inbyggda och automatiserade, så all information lagras automatiskt över nätet. Därmed är informationen säkrad för all framtid, eller åtminstone så länge vår civilisation består.

Johannes
 

BugEyes

Aktiv medlem
Digitaltekniken har räddat min släkts gamla foton till eftervärlden. Vi har endast ett fåtal bilder från tidigare generationer som klarat sig till idag och dom är i olika skick från dåliga till usla. Negativen har nog ingen sett efter 1942 då dom flesta släktingar blev avrättade av nazisterna. Dessa bilder fanns utspridda bland oss som finns kvar i 4 olika länder.
Jag har samlat in dom, skannat dom och restaurerat en del till användbart skick. Det är inte bara bilder utan även viss korrespondens såsom min farmors sista brev till sin äldsta dotter som skrevs strax innan hon försvann under nazisternas härjningar. Sedan har jag skrivit ut dom och alla släktgrenar har nu tillgång till dom i både pappers och elektronisk form. Ansvaret för bevarandet delas mellan mig och en andra datamogna släktingar och backuper finns på 3 kontinenter.
Tar bara upp det som ett exempel på att tekniken även kan användas för att bevara bilder och dokument som annars hade varit dömda att gå under och glömmas bort.
Själv har jag just nu problem att hitta ett bra arbetssätt för att säkerhetskopiera mina egna bilder, DVD skivor börjar kännas små. Bör nog gallra mer och bara spara det som är värt att sparas.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Digitaltekniken har väl knappast någon relevans i sammanhanget. Möjligen har den gjort förfarandet enklare om man inte är så kunnig i traditionell fotografering.
Reprofotografering är en mycket gammal metod för avfotografering av gamla bildoriginal och ger ett alldeles utmärkt resultat.
Us
 

Sonnaren

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Jag är för övrigt idag heldigital & trivs alldeles förträffligt med det men vägrar att ignorera de problem som helt klart finns...

//Larsa
Min kristallkula (digital förvisso) är litet dunkel men det verkar som om det vi just nu ser av digital fotografering är en Betamaxversion .
Och hur framtidssäker den var vet vi ju alla.....;-)).
Us
 

Noseman 2005

Aktiv medlem
Det har kommit många intressanta svar och infallsvinklar på det jag skrev. Vissa oroas med mig, vissa ser inget problem alls. Precis som variationen på era svar, så pendlar även jag mellan hopp och förtvivlan.

Historien visar ju endast en bråkdel av vardagen för t.ex. 1500-talets människor. Vi vet förvisso ganska mycket om överklassens förehavanden, men beträffande "vanligt folk" - har vi endast ett fåtal ledtrådar att försöka följa och dra slutsatser av. Kanske vore några bilder på husdjuren - eller varför inte några suddiga partybilder - något som arkeologer och folklivsforskare verkligen skulle jubla över? Å andra sidan, vad av värde skulle vi lära oss av detta? Vilken betydelse skulle t.ex. bilderna från min ungdoms blöta fester hemma i Delsbo ha för människorna som lever om 500 år? Kanske ingenting.
Jag funderar på om hela idén med bevarande i sig är felaktig? Jag bläddrar igenom mina fotografier och jag tittar på era bilder - de som ni lagt upp här. Och jag inser att förutom det nostalgiska värdet är det knappt en procent (om ens det) som verkligen är värt att bevara för framtiden. Ett tråkigt fotografi på Tiskenparkeringen utanför centrala Falun är antagligen värt lika mycket - kanske mer - om 500 år än ett välkomponerat, konstnärligt dito, som snarare förmedlar en känsla än avbildar verkligheten. Men ett sådant foto skulle knappast få särskilt god kritik på en sajt som den här, eller hur? (Om nu någon överhuvudtaget skulle våga sig på att lägga upp ett sådant foto här...)
Fotografi har alltså flera syften. Vi har det konstnärliga, som jag hävdar är det som med rätta hyllas på sajter liknande den här, men vars bevarandevärde för det mesta är/blir tveksamt. Så har vi det dokumentära. Det som avbildar verkligheten utan krusiduller. Det som jag också vill hävda är amatörfotografernas styrka. De bara riktar kameran och trycker av. Utan tanke på gyllene snitt eller ljusförhållanden. Ur den aspekten tar min hustru bättre foton än jag, för hon är inte intreserad av annat än att dokumentera (även om hon inte kallar det så). Jag, därmot, måste springa runt och hitta vinklar, invänta ljusförhållanden och hålla på. Även om jag också helst av allt bara vill dokumentera. Av vår bildproduktion är hennes den som mest förtjänar att bevaras.
Precis som mina vänner knappast lär av sina misstag, så lär ju inte heller vi oss särskilt mycket av historien. Kanske är "historielösheten" ändå att föredra? Att utvecklas oberende av tidigare generationers misstag och klantigheter. Man talar om "skatter" och känner stor vördnad inför hundraåriga daguerrotyper, men vad skall man ha dem till, annat än att titta på? Har de något nyttovärde för mig som digitalfotograf? Nej, det enda jag tittar på är kläderna, frisyrerna, husen och bilarna i bakgrunden. Naturen. Jag blickar in i ett fönster som leder mig hundra år bakåt i tiden. Gyllene snittet kan kyssa mig därbak - om hundra år är det inte därför jag tittar på kortet. Bildkompositioner hör till nuet, medan värdet av det faktiska innehållet är tidlöst.

Det har talats om CD/DVD, RAID, lagring i titan, kontinuerlig säkerhetskopiering (som att prenumerera på sina egna fotografier - en lustig tanke) m.m. Kanske skall vi nu börja fundera på vad vi försöker att bevara.
Fotokonst á la www.fotosidan.se eller dokumentation á la "kattbilder"?
 

PMD

Aktiv medlem
Äh, det är ingen idé att gå omkring att ha ångest för att digitalt lagrad information kommer att försvinna.

Det som är värt att bevara för framtiden kommer att bevaras för framtiden. Så har det alltid varit och så kommer det att fortsätta att vara.

(Sen har säkert framtiden inte samma åsikt om vad som hade varit värt att bevara, men det gäller ju oss också när vi beklagar oss över sådant som gått förlorat i forntiden).

PD
 

BugEyes

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Digitaltekniken har väl knappast någon relevans i sammanhanget. Möjligen har den gjort förfarandet enklare om man inte är så kunnig i traditionell fotografering.
Reprofotografering är en mycket gammal metod för avfotografering av gamla bildoriginal och ger ett alldeles utmärkt resultat.
Us
Jodå, utan digitaltekniken hade det aldrig blivit gjort.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Jodå, utan digitaltekniken hade det aldrig blivit gjort.
Jovisst, det är det jag avser att det är enklare att göra digitalt. Men avfotografering av bilder är inte så värst komplicerat med film. Dock blir resultatet bäst med storformatskamera - eller i varje fall mellanformat.
 

Estethia

Aktiv medlem
men kan inte ni analoga fotografer med framtidsångest springa ut och dokumentera allt som ska bevaras för framtiden?
så slipper vi.
;o)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Estethia skrev:
men kan inte ni analoga fotografer med framtidsångest springa ut och dokumentera allt som ska bevaras för framtiden?
så slipper vi.
;o)
Sitt lugnt kvar och titta på din digitala kamera i soffhörnet - och vänta in nya modeller -Christel. (det är väl vad digitalfotografer mestadels gör??).
Analoga fotografer har skött om dokumentationen av omvärlden de senaste 150 åren -drygt det - och kan visst fortsätta, inga bekymmer!
(Du, det var ett vidöppet mål!!)
Us
 
ANNONS