Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digiscoping

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalle21

Ny medlem
Jag undrar om det går att ha en videokamera med filterdiameter 46, 52 eller 72 mm till digiscoping?? Jag vet att det ska gå till en videokamera men inte om det passar ovanstående fillerdiameter som över 50 mm. Sen har ju dom rörligt objekiv, autofokus. Så man behöver någon lösning på det med??
Jag har frågat en del kamera säljare men de vet ej.

Mvh jalle

Hur stor filterdiametern är spelar ingen större roll. Det är videokamerans frontlins som ska vara mindre än okularets lins. Min videokamera har 28mm men en på 25 mm skulle fungera bättre och inte ge någon vinjetering över hela zoomningen. Det är kul att fota/filma på enorma avstånd, jag har själv fotat havsörn på 1100 meter. Har man en tub och en videokamera så är digiscoping kul att köra ibland men. Ska man köpa nytt och vill ha kvalitetsbilder så väljer man inte digiscoping, tub adapter videokamera kostar lika mycket som en proffsvideokamera + 2x tele lins.

Så videokameror med större objektiv passar inte vad jag förstår eller??
Blir det inte så bra kvalite av bilderna på digiscoping?? Vist man får en fin videokamera för det priset men inte så stor zomomfång. Du menar en telekonverter?? För å få längre brännvidd så måste man satsa på någon proffskamera med teleobjektiv till och då blir priset mycket mycket dyrare. Offantligt dyrare.

Nej, videokameror med frontlinser större än kikarens okular passar inte helt enkelt för att det blir stor vinetering, dvs svart ruta med bilden som ett runt hål mitt i. Jag testade att digiscopa med min gamla videokamera som hade en frontlins på 37mm och visst fungerar det men vineteringen är inte vacker. Jag fick zooma till max för att få bort allt svart på sidorna 25x. Digiscoping kvaliten blir aldrig samma som med kamera/videokamera. Visst kan man på nätet leta upp någon som har lyckats med några bilder men rent praktiskt är det onödigt svårt när man istället kan köpa ett riktigt kamerasystem att lägga energin på.
Har ingen aning om vilka kameror som passar bäst men här är några halvproffskameror som jag skulle titta på istället och priset ligger inte långt ifrån ett proffsigt digiscopingsystem.
http://www.scandinavianphoto.se/?31669
http://www.scandinavianphoto.se/?31663
båda har 20x zoom och till sammans med en 2x tele konverter så blir ju max zoomen 40x och det är inte så dåligt.

Vinetering med videokamera frontlins 28mm(det blir 10 gånger värre med 37mm) zoom 1x:

Bilagor

• fiskgjuse10153 solgen äspefall eksjö kn 2005-07-09 20 fs 400.jpg
    fiskgjuse10153 solgen äspefall eksjö kn 2005-07-09 20 fs 400.jpg
    35.5 KB · Visningar: 210
ANNONS
Götaplatsens Foto