Annons

Digital kompaktkamera med RAW??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon digital kompaktkamera eller liknande som klarar fota i RAW?

Olympus Camedia C-7070 Widezoom klarar spara bilder i Raw men det är väl gränsfall om den kan tillräknas kompaktkamera.

Det är i alla fall en kamera jag funderar på att ha som komplement till min Nikon D70, det är ju inte jämt man vill släpa på hela utrustningen..
//MN

Senast ändrad:
jag testade Olympus C-7070 för en tid sedan och upplevde den som en mycket trevlig och prisvärd kamera. Att använda RAW med den är tidskrävande.
Det tog 7 sekunder att spara ner en RAW-fil.
Jag tror inte detta skiljer sig nämnvärt mellan denna och andra kompakter som klarar RAW.

Men du har rätt i att det inte är en liten kamera...Men skön i handen är den ivf.

Kolla bara så att kameran har en tillräcklig buffert för att kunna hantera RAW på ett vettigt sätt. Min gamla Dimage 7i klarar RAW men man måste vänta nästan 20 sekunder mellan varje bild, m.a.o. i princip oanvändbart. På 7hi & A1 så har man dock löst det...

//Larsa

EDIT: Ser att Jeppe hann före mig med varningen...

Tittade på Cyberphoto och Casio p600/700 klarar bara Jpeg o Tiff. Stod ingen om RAW.

Och Tyvärr verkar ingen av Nikons diton klara RAW.
Kollade på Coolpix 7600/7900 men där var bara Jpeg, annars trevliga små leksaker att ha i fickan.

//MN

Senast ändrad:
Tjena!

Gick i samma tankar idag, tänkte att man skulle ha en kompakt som reservkamera när man var ute på uppdrag, eller som just en kompaktkamera när man vill resa lätt.

Tittade främst på canons s60 resp s70 som hanterar RAW. Sony DSC V3 verkar också grym, men lite dyrare.

För min del lutar det åt S60 som har vidvinkelläge på 28mm samt att den använder CF-kort likt min DSRL. Billig är den också, under 4000kr.

Olympus Camedia C-70 ZOOM

Jag har en Olympus Camedia C-70 ZOOM, 7.1 Megapixel. Väldigt trevlig liten sak, den klarar RAW, men det tar tid...

Hade den haft en blixtsko på sig hade den varit perfekt. Blixten är inget att skryta med, men annars är jag väldigt nöjd med den. Väldigt många inställningar, allt från bländare, slutartid mm.

Senast ändrad:
Min gamla Olympus c-5050 klarar RAW, dock ganska långsamt, men snabbare än 7 sekunder. Man kan t.o.m. ta 3 bilder i serie med RAW! Dessutom gör det ganska mycket i kvalité att använda RAW tycker jag, även om det är långsamt och bökigt.

RAW

Nikon Coolpix 8400 kan du fota RAW med, 24mm vidvinkel inte så dumt heller har du sedan enSB600 eller SB800 till din D70 så passar den bra här också !

Re: RAW

Staffan Zetterlund skrev:
Nikon Coolpix 8400 kan du fota RAW med, 24mm vidvinkel inte så dumt heller har du sedan enSB600 eller SB800 till din D70 så passar den bra här också !

Tyckte den såg lite stor ut, är den lika stor som Olympus Camedia C-7070?
Den var lite för dyr.
4-5.000 kronor hade jag tänkt som pristak.
Helst bör kameran kunna ta Compact Flash

Senast ändrad:
Det vore värt guld om ex. Canon kunde släppa en Ixus med möjlighet till RAW. Tyvärr tror jag de små sensorerna begränsar möjligheterna med RAW något, jämfört med en DSLR. Det ideala vore om man kunde göra en Ixus med samma sensor som ex. 350D samt möjlighet till RAW. Jag skulle köpa en sån på stubinen.

Bussmicke skrev:
Ja gärna det, ska bli intressant att se hur det ser ut.
Skicka då till: [email protected]

ps. Tittade på dina bilder du hade ute och de var ju helt otrloiga, trodde inte det gick få så bra med en kompaktkamera. ds.

//MN

Det är ju rätt stora filer så jag lade upp dem istället. För att konvertera RAW-filen krävs en hyfsat ny version av dcraw, men jag lade upp en psd-fil också (med de inställningar jag brukar använda).

http://dl.nu/foto/dl/casio_raw_example/

Jag ska dock erkänna att jag sällan använder raw-läget, även om det är trevligt att ha. Casions bilder är så "orörda" och lämpade för efterbehandling även i jpeg att det helt enkelt är smidigare.

Linmajon skrev:
Det vore värt guld om ex. Canon kunde släppa en Ixus med möjlighet till RAW. Tyvärr tror jag de små sensorerna begränsar möjligheterna med RAW något, jämfört med en DSLR. Det ideala vore om man kunde göra en Ixus med samma sensor som ex. 350D samt möjlighet till RAW. Jag skulle köpa en sån på stubinen.

Det vore som guld med alkemi!!! Det är bara att förändra fysikens lagar lite så skall väl det gå. Allt är väl möjligt med datorns hjälp. (*ler*)

Jag är inte elak, fick bara ett ryck av humor.

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto