Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala svartvita bilder på papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Klick-en

Aktiv medlem
Hur gör man om man vill ha högkvalitativa svartvita bilder från digitala original?

Har provat snabblabbets variant, men är missnöjd med det färgstick man får i innomhusbelysning. Färgsticket varierar rätt mycket beroende på belysning. Bäst ser det ut i dagsljus, men i olika typer av konstljus ser det inte (tillräckligt) bra ut. Värst är det med lysrör.

Finns det något labb som skriver ut på "riktigt" svartvitt papper från digitala original?

Testa Crimson!
Billiga, snabba och framförallt bra.
Jag framkallade flera olika typer av bilder. Allt från kraftiga färger till helt svartvita bilder och sepiatonade varianter. De prickade rätt på var enda en, inget färgstick alls. Dessutom kunde jag skicka filerna i AdobeRGB utan att hudtoner blev bleka.

Världsklass!

Jag skulle kanske varit lite tydligare. Problemet är inte färgstick i bilden i sig, utan i pappret. Det labb som jag anlitade (bättre snabblabb) kopierar på färgpapper som har en yta som ger olika färgstick i olika belysningar. För färgbilder är det inte något problem, men för svartvita bilder syns sticket tydligt.

Tack för tipset om Crimson.

Klick-en skrev:
Jag skulle kanske varit lite tydligare. Problemet är inte färgstick i bilden i sig, utan i pappret.

Om det ser bra ut i dagsljus så har ju i alla fall du & labbet lyckats bra. De variationer du beskriver är ett problem jag haft med utskrifter från min skrivare också, beror enligt expertis på bläcket i kombination med papperet.
Dessa variationer upplevde jag även på färgfoton, dock inte lika mycket som på sv.

Har tyvärr ingen erfarenhet av sv från digitallab. men det lab. jag blivit mest impad av är annars www.proprint.se , du får testa & se.

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto