Annons

Digitalkamera till jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

CamillaO

Medlem
Vi har en hel del konferenser på jobbet och dessa ska nu mer aktivt fotograferas. Sedan tidigare har vi en Olympus kompaktdigitalkamera med 5 megapixlar.

Kan någon tipsa mig om en bra kamera med bra blixt som kan vara bättre?

Konferenssalarna är ganska stora och det är inte alltid som det finns möjlighet att komma nära personen som ska fotograferas.

Bra blixt...

Ingen blixt som är inbyggd i kameran är bra, detta eftersom det sällan blir bra när man blixtrar rätt i ansiktet på folk. Det blir lite som ett rådjur på landsvägen om natten i strålkastarljuset från en analkande långtradare. Inbyggda blixtar kan ses som "nödljus" och gör egentligen bara ett någotsånär hyggligt jobb i motljus eller som upplättningsblixt i starkt solsken.

Sätt dig en kväll framför TVn och titta på nyheterna, vad har fotograferna som vimlar förbi på div. TV-sända konferenser för prylar, vad har alla dessa gemensamt? Jo, oftast en blixt som kan riktas åt något annat håll än rakt i ansiktet på "offret", ofta också med en sk. "omnibouncer", dvs. en liten plastkåpa utanpå blixten som sprider ljuset.

Er kompaktdigital kan mycket väl fungera för ändamålet, om man kan koppla en extern blixt till den, men hurvida det är fallet med er Olympus vet jag inte. Alla systemkameror har dock den möjligheten, på dem kan man ju också byta optik, men sådana kameror kräver också ett visst kunnande hos fotografen för att komma helt till sin rätt.

Kanske en Fuji Finepix S9500, den har möjlighet till extern blixt, stort zoomomfång och möjlighet till ISO1600.

Allt beror på vem som ska ta bilder och vad de ska användas till. Alla är inte förtjusta i att bära med sig en extern blixt.
Sony har två modeller som visserligen saknar blixtsko men med inbyggd blixt som klarar lite längre avstånd:
Vidvinkel: 0,3-9,0 m, Tele: 0,9-6,8 m.

Kamerorna heter Sony DSC-H2 (6M pixlar) och Sony DSC-H5 (7M pixlar, släpps i maj). Båda har 12X zoomomfång.

Tack för alla svar. Är det någon som har prövat Fuji Finepix S9500? Har Fuji egna externa blixtrar som fungerar med kameran om man vill?

Jag har en själv har ifs bara haft den några månader men så här långt är jag nöjd. Jag har dock inte utforskat vilka externa blixtar som funkar.

Jag har en s9500 med en gammal sunpack blixt

Som nybliven fotomaniker tycker jag 9500 funkar utmärkt, det jag saknar lite är ttl på den externa blixtskon något som oxå kan ses som en nackdel är att den har en ganska hög inläningströskel (fördel för mig som verkligen vill lära mig slutartider bländare osv)men i övrigt har jag inte kännt ngt behov av att byta objektv /daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto