Annons

Digitalkameraval gör mig galen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Tänkte ta steget från "filmkamera" till digitalkamera, något som kommer att innebära en fet investering (med tillhörande sveda i plånboken) eftersom jag blir tvungen att byta märke helt och hållet (har Pentax nu och de har ju ingen särskillt bra digitalkamera).

Men då kommer den STOOOORA frågan, vilket märke ska man välja??? Är tyvärr inte så insatt i den digitala världen!

Så om man vill ha en prisvärld digital systemkamera som ligger nära en professionell standard, vilket märke bör man välja? Har hört att Canons nya ska vara bra, stämmer det??

/Joakim

Jo jag har kollat där, men det tycks vara Canons klubb för inbördes beundran som diskuterar. Dessutom orkar jag inte gå igenom 36 sidor som handlar om hur sugen man är på en kamera!

Så elak är jag! :)

Liax skrev:
Tänkte ta steget från "filmkamera" till digitalkamera, något som kommer att innebära en fet investering (med tillhörande sveda i plånboken) eftersom jag blir tvungen att byta märke helt och hållet (har Pentax nu och de har ju ingen särskillt bra digitalkamera).

Vad menar du med att Pentax inte har någon bra digitalkamera? Vad är det för fel på *ist D?

Sony CCD med 6,1 *effektiva* pixlar (sensorn har högre upplösning)
11 AF punkter med korssensorer
16 fälts 3D ljusmätning
2.7 bilder per sekund
1/4000 slutare med 1/150 standard blixtsync och 1/4000 höghastighets med P-TTL systemed (som använder 16-fälts 3D mätning).
Skärpedjupskontroll, HyperMode-lägen, en ovanligt stor sökare (inte "tunnelvision" som konkurrenterna har) och en massa andra fina saker. Kameran har visats på PMA och CeBit och kommer till Sverige under sommaren.

Rent tekniskt om vi ser till sensorn så är Pentax lika bra som EOS 10D och Nikon D100, men ser vi även till andra finesser så ligger Pentax före (exempelvis autofokussystemet).

Men eftersom du säger att *ist D "inte är särskilt bra" så vill jag gärna att du förklarar dig dupare, vad är det för fel på den?

Med vänlig hälsning
Roland

Varför måste du byta system? Om du måste göra det är väl 10D det bästa budgetalternativet. Eller kanske en D60.
Är det andra faktorer som spelar in så får du gärna presentera dem.

Ber om ursäkt Roland, visste inte att *istD fanns, jag skrev ju att jag inte visste något om digitalkameror.

Men den verkar ju inte så dålig, frågan är när den kommer till Sverige och vad den kommer att kosta.

Den vore verkligen något för mig som har objektiv från 17mm till 200 mm, dyr blixt, och en massa annan utrustning. Vore kanon om jag kunde fortsätta använda den!

Varför inte en Leica Digilux ?

Bra kamera med bra funktioner. Kostar runt 10.000:- Visst, den håller inte samma klass som M och R modellerna men titta på bilderna publicerade på Leicas eget forum.

Desstom har kameran en bra sökare.

Svar till Mats

Jag har inbillat mig att Pentax inte hade någon digitalkamera värd namnet. Vi Pentaxägare är ju inte precis bortskämda med nyheter i den lite avancerade kameraklassen, som tex Canon- och Nikonägarna är.

Men det verkar ju tydligen som den nya *istD ska vara något. Fast frågan är ju som sagt om den kommer att vara dyrare än Canons nya?

Liax skrev:
Men den verkar ju inte så dålig, frågan är när den kommer till Sverige och vad den kommer att kosta.

Den kommer att komma ut till handeln i Europa slutet på juni/början av juli, jag tror det gäller för Sverige också. Priset är inte fastslaget än, mycket beror på vad Sony vill ha betalt för sensorn. Pentax använder en specialversion av den sensor som Nikon använder i D100, enligt Pentax så är deras version bättre. Om priset har Pentax utlovat att det blir väldigt konkurrenskraftigt, dvs. lägre än för EOS 10D och Nikon D100. Kanske 15 000:- är en rimlig gissning. Vi får se, priserna sjunker ju hela tiden... Om Pentax ger ett svar idag, så kommer det priset ändå vara högre än kameran får när den finns att köpa i handeln om några månader - så det är lite meningslöst att ge ett pris idag. Utvecklingen går fort...

Den vore verkligen något för mig som har objektiv från 17mm till 200 mm, dyr blixt, och en massa annan utrustning. Vore kanon om jag kunde fortsätta använda den!

Inga problem. Enligt Pentax så är *ist D kompatibel med all Pentax optik sedan 1976, och även med tidigare skruvoptik (med K-adapter). Även blixten fungerar, men exakt vilka funktioner du får med blixten beror på vad det är för blixt. Allt från programmerad autoblixt (AFnnnSA) till analog-TTL (AFnnnT), digital-TTL (AFnnnFTZ) och P-TTL (AFnnnFGZ).

Med vänlig hälsning
Roland

Och, här får du bra hjälp.
Jag visste inte att du körde Pentax. Men som du redan har konstaterat så har de numer ett bra alternativ. Även om huset är dyrare än 10D så har du ju det mesta och kan köra analogt parallellt om du behåller ditt hus. Därför torde valet vara lätt och klart (under förutsättningar att inte *istD är skit – vilket jag betvivlar.)

Hej

köp en S2PRO, bäst av de 3 (D60, D100 o S2) enligt Foto.

Det bästa är att den dessutom finns nu.

Mvh
Johan

Verkar ju klart vettigast att köpa en pentax D-SLR om man har det systemet sen tidigare..den är säkert i klass med nikon och canons modeller.

Orientation sensor

Har *ist D "orientation sensor", dvs automatiskt sparar bilden rätt horisontellt/vertikalt?
En bra finess som nya Canon 10D har.

ANNONS
Götaplatsens Foto