sagan
Avslutat medlemskap
Re: Re: Tack för alla svar...
Hur vet du det?
FotoZ skrev:
samtidigt som den är lika stryktålig.
Hur vet du det?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FotoZ skrev:
samtidigt som den är lika stryktålig.
Det var väldans vad du gillar automatik, hypermode, AF sensorer och finesser nu. Det lät annorlunda 2003-02-21:FotoZ skrev:
Dessutom lär Pentax nya digitala systemkamera bli riktigt bra, på många sätt och vis. Lättare och mindre än konkurrenterna, samtidigt som den är lika stryktålig. Enklare och smidigare att använda tack vare HyperMode - exponeringslägen (du rör en inställning, kameran den andra. Automatiskt byte mellan tids- och bländarautomatik beroende på vilken ratt du snurrar, men om man mot förmodan inte skulle gilla detta finns det en sedvanlig menyratt a'la Nikon som gör att man låser kameran på ett exponeringsläge). Avancerad autofokus (11 AF sensorer varav flertalet är korssensorer, EOS D10 har 7 AF sensorer varav endast en är korssensor. En korssensor är känslig för både vertikala och horsontella linjer, så ju fler korssensorer - desto högre precision), avancerat blixtsystem som i praktiken kan sägas kombinera de bästa bitarna från Nikon 3D matrix och Canon E-TTL. Helt jämförbar med Minolta ADI.
...men det är ju skönt att folk kan ändra sig;-)FotoZ skrev:
Jag undrar också vad man ska med en Nikon F5 eller EOS 1 till. Det är ju kameror för amatörer som inte kan, inte vill eller inte har tid med att lära sig ljusmätning eller fokusering. En fotograf som inte kan ta professionella bilder med en manuell kamera, kallar jag inte för proffs. Det som skiljer amatörer från proffs är att proffsen har kunskaper om ljusmätning, fokusering, framkallning samt ett bildseende - egenskaper som de tjänar pengar på. Så var det iallafall förr i världen. F5 och EOS 1 gör snabbknäppare till proffs. Jag tycker inte att det är helt positivt.
OK...now you lost me....what's this all about? How can ebay tell you which camera is best? Am I missing something here?[/B]
Calle S skrev:
Det var väldans vad du gillar automatik, hypermode, AF sensorer och finesser nu. Det lät annorlunda 2003-02-21:
...men det är ju skönt att folk kan ändra sig;-)
FotoZ skrev:
Dessutom lär Pentax nya digitala systemkamera bli riktigt bra, på många sätt och vis
bugkiller skrev:
Jobbar du på Pentax? Har du alltså provat denna kamera och vet att allt det du säger kommer att uppfyllas? Att bara tro på en tillverkares specifikationer och utgå ifrån att allt det de säger är sant, och dessutom dra långtgående slutsatser om bildkvalité mm känns inte trovärdigt för mig.
FotoZ skrev:
Du är alltså av uppfattningen att Pentax *ist D kommer att vara en ren skitprodukt, kan du förklara för mig vad du grundar detta på?
...och du harvar på med tekniken. Vore det inte lämpligt att läsa vad andra skriver, Roland?FotoZ skrev:
Fler saker att nämna...
P-TTL - Pentax nya blixtsystem lanserades med MZ-S för två år sedan. Jag ser ingen anledning till att tro att det kommer att fungera sämre med *ist D. Om du vill prova det själv, så varför inte gå till en affär och prova lite? Sergel Foto (Stockholm) har MZ-6 och AF360FGZ blixten i sitt skyltfönster, det är bara att prova...
Systemet har alltså funnits i ett par år och fungerar väldigt väl, det kan jag intyga.
P-TTL innebär möjligheter som trådlös blixtstyrning och höghastighetsblixt. När man tar bilden i P-TTL läge så skickar blixten ut en förblixt och detta ljus analyseras sedan av kamerans sedvanliga exponeringssystem. Ända sedan lanseringen i början av 90-talet har Pentax multifälts system avläst fokuseringsavståndet från objektiven (all AF optik sedan 1987 sänder avståndsinformation till kameran). När förblixten har sänts, datan analyserats, så ställs blixten in efter det multifältssystemet kommit fram till, och blixten fyras av. Detta sker så snabbt att man inte hinner märka förblixten, utan allt blir som en enda blixt.
Självfallet kan exponeringskompensation ställas in på blixten, om man mot förmodan inte trivs med kamerans val.
Sync på andraridån, kontrastkontroll med externa blixtar och med den inbyggda, flerblixtsync - är givetvis självklara möjligheter.
Med vänlig hälsning
Roland
bugkiller skrev:
Det räcker inte med att läsa specifikationer eller grunda sig på tidigare (analoga) produkter för att avgöra detta.
Jag förstår inte vitsen med att tala om hur otroligt bra en produkt som inte ens finns är.
Detta är dessutom deras första digitala systemkamera.
Calle S skrev:
...och du harvar på med tekniken. Vore det inte lämpligt att läsa vad andra skriver, Roland?
Vadå tänder till? Det är du som misstolkar vad folk skriver:FotoZ skrev:
Herrejösse namn, jag försökte bara svara på Davids fråga efter bästa förmåga och du tänder till...
Jag tänder inte till, men har fått uppfattningen av att du, med all respekt, gärna misstolkar lite.FotoZ skrev:
Du är alltså av uppfattningen att Pentax *ist D kommer att vara en ren skitprodukt, kan du förklara för mig vad du grundar detta på?
Ingen kan anklaga mig för att inte plåta, du är hjärtlig välkommen att besöka mina album här på fotosidan. För bilder, det har jag. Att du inte gör slag i saken och plåtar lite själv, då när soler skiner;-) För övrigt inte mitt favoritljus, för hårt.Take it easy! Var inte så himla allvarlig jämt. Solen skiner ute! Det är vår! Gå ut och ta lite bilder istället för att klaga på mig när jag försöker besvara frågor så gott jag kan.
FotoZ skrev:
Märkligt, jag redogjorde för personer som har provat kameran och du agerar som om jag inte har skrivit det jag vet att jag har skrivit.
Man kan även se det som så att Pentax har låtit Nikon och Canon göra misstagen, medan Pentax har väntat på att tekniken ska mogna och priserna ska gå ner.
bugkiller skrev:
Anledningen till att inte alla fotografer uteslutande använder Pentax antar jag är att de inte är tillräckligt insatta i systemets förträffligheter samt att Pentax inte lägger lika mycket pengar på marknadsföring som Canon/Nikon? Eller kan det möjligen vara så att alla system innehåller kompromisser, så även Pentax?
Du skriver själv att sensorn till *ist D inte ens har börjat tillverkas än...
Kanonkanån skrev:
Alla trodde contax dslr var bra också tills vi fick se bilderna. Eftersom pentax har misslyckats tidigare vill nog iaf jag se lite bilder
innan jag säger att den är bra.
Calle S skrev:
Vadå tänder till? Det är du som misstolkar vad folk skriver:
Jag med.FotoZ skrev:
Om du vill ha en "Det är inte jag som gör, det är du som gör" "diskussion" så får du ha det med en annan. Jag avböjer.
Jag använder uppladdningsbart. För miljöns och ekonomins skull.Solen skiner, jag ska på lunch och njuta av vädret. Plåta? Jag måste köpa batterier, tack för att du påminde mig.![]()
Återigen; läs vad han skriver. Andemeningen i hans inlägg är att han undrar hur du kan tycka att en kamera, som ingen har testat, är så bra.Jag tror inte att David tror att *ist D är ren skit, men han kritiserar mig för min åsikt om att den kommer att bli bra. Om man inte tycker att den är bra, då tycker man anagligen att den är dålig. Om man inte tycker något alls kan man fråga sig varför man yttrar sig överhuvudtaget.
Jag tror att *ist D kommer att bli en bra kamera. Huruvida den blir lika bra som eller bättre än Canons eller Nikons motsvarighet har jag ingen aning om, det får tiden utvisa. Men det var ändå inte det min kritik av ditt inlägg handlade om. Anledningen till att jag yttrade mig överhuvudtaget var alltså inte att jag ansåg att du hade fel om *ist D, utan jag ansåg att det som du presenterade som fakta om *ist D inte var fakta, utan förhoppningar. Nog ältat om detta för min delFotoZ skrev:
Jag tror inte att David tror att *ist D är ren skit, men han kritiserar mig för min åsikt om att den kommer att bli bra. Om man inte tycker att den är bra, då tycker man anagligen att den är dålig. Om man inte tycker något alls kan man fråga sig varför man yttrar sig överhuvudtaget.