Annons

Digitalt intermezzo

Produkter
(logga in för att koppla)

FrePe

Aktiv medlem
Huga buga, detta har hänt förut men jag hoppades på att slippa det igen.

Jag har ett gäng tiffar som jag kopierat lagt i ny mapp och gjort vissa ändringar i med PS, någonstans efter att jag sparade dom i ps så har de gått "sönder"... när jag ska öppna dem i PS så får jag bara upp rutan för ny bild men med rätt pixlar i BxH anget går jag vidare så får jag bara en tom bild... filerna är så stora som dom ska.... fel i indexet?

vilket program kan fixa filerna?

tack på förhand.

Då ingen tycks ha något bra förslag så långt testar jag med att lägga upp lite extra info.

(Problemet)

FIL> flytt till hårdisk >ändrad och sparad i PS > trasig låst fil

Jag har ett gäng tiffar, några jpegar också på en hårdisk dom är låsta (trasiga), dessa är kopior som jag håller på att sammanställa för en visning. Bilderna har jag backuppade på flera andra ställen men jag har gjort vissa ändringar samt katalogiserat dessa och det har tagit endel tid.

På den disk dessa ligger finns även andra typer av filer och det har tidigare hänt att några av dessa också blivit låsta.

De drabbade filerna kan jag dels inte öppna (bilderna blir i PS bara ett tomt dokument med rätt BxH förhållande och de går även inte att kopiera, flytta eller radera filerna)

Jag har kört CHKdsk odyl, vad kan göras?.

Är formatering och att ta förlusten det enda att göra??

Kan väl egenligen inte hjälpa till med själva problemet, men om du kommer till läget att du väljer formatering så testa hårddisken ordentligt först. De olika hårddisktillverkarna brukar ha små test/lågnivåformateringsprogram att tanka hem från hemsidan.

Själv har jag många Maxtordiskar och Maxtors program testar diskarna ordentligt och talar om ifall disken är på väg att rasa.

Nix egenskaperna är som de ska och försöker jag att ändra till t.e.x skrivskyddad så säger den bara "åtkomst nekad"... open as resulterar bara i ett tomt ark tyvärr... hoppas detta inte sprider sig allt för snabbt, än så länge verkar det bara drabba vissa filer på en partition, den andra partitionen på samma disk dras inte med problemet... konstigt detta.

Tack för försöken.

Stämmer filstorleken, dvs verkar den rimlig för aktuell bild? Har du provat alternativa program? Alternativa plattformar PC/Mac, gamla nya versioner av PS o andra program? jag har ett program på Mac som heter Graphic Converter, det brukar öppna det mesta, men ibland är filerna totalkorrupta, då hoppas man att backupen är hel...

ANNONS
Götaplatsens Foto