Annons

dpi.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur det är det här med dpi egentligen. jag scannar med min Nikon CoolScan 40-ED så scannar jag i 2900 dpi. Och får bilder på ca 4000 pixlar där någonstans. Men när man från fotoaffären får bilder som är scannade i 300 dpi så är de ungefär lika stora. Förklara för mig dpi och pixlar. Det vore fint som snus.

DPI är egentligen inte ett längdmått som meter eller pixlar. DPI = punkter per tum. Så, om du vet längden i tum och vet upplösningen i DPI så kan du räkna ut hur många pixlar det blir.

Ett 4x6-kort i 300 DPI blir 1200x1800 pixlar.

Egentligen har du inte så mycket nytta av DPI i själva datorn, utan det är mest vid utskrift det har betydelse.

Din bild som är 4000 pixlar bred blir vid 300DPI utskrift 13,3 tum. Skriver du ut vid 150DPI så blir storleken 26,6tum.

Okok. Läskligt måste jag påstå. Vad är skillnaden på en 2900dpi bild och en 300dpi bild liksom? =).
I datorn alltså. Låt säga att de har lika många pixlar.

uchman skrev:
Okok. Läskligt måste jag påstå. Vad är skillnaden på en 2900dpi bild och en 300dpi bild liksom? =).
Ingen skillnad alls. DPI är bara ett mått som används för att ta reda på utskriftsstorleken.

en 4000 pixlars bild blir utskriven som 1,38 tum i 2900DPI, och som 13,3 tum i 300DPI.

Du kan säga att DPI används för att tala om hur stor varje punkt/pixel ska bli.

bilden kommer inte att ha mer eller mindre information, detaljer eller någonting bara för att du ändrar utskriftstorleken (DPI).

ulltand skrev:
dpi är pixlar per tum.

Nej, nej. Dpi är dots per inch, alltså punkter per tum.

Den korrekta benämningen är ppi - pixlar per tum. Ofta kallar folk ppi för dpi vilket ställer till det eftersom skrivares upplösning anges i dpi.
En skrivare kan använda flera punkter för att skriva en pixel och när man skriver ut en bild på 240 ppi på en skrivare med 2400 dpi blir det förvirrande om man kallar båda sakerna för dpi.

uchman skrev:
Jag undrar hur det är det här med dpi egentligen. jag scannar med min Nikon CoolScan 40-ED så scannar jag i 2900 dpi. Och får bilder på ca 4000 pixlar där någonstans. Men när man från fotoaffären får bilder som är scannade i 300 dpi så är de ungefär lika stora. Förklara för mig dpi och pixlar. Det vore fint som snus.

När du skannar en bild 2900 ppi så får skannern ut drygt 4000 pixlar på långsidan och 2700 pixlar på kortsidan. Genom att multiplicera de båda sidorna får man fram cirka 11,2 miljoner pixlar (megapixlar). Detta är så mycket bildinformation som finns och vi kan kalla det för bildens upplösning.

Vad fotoaffären pratar om är pixeltätheten som anges i ppi. Alltså hur tätt pixlarna sätter. Detta är inte alltid ett bra mått på kvalitet eftersom man lätt i photoshop kan ändra pixeltätheten under "bildstorlek/image size". Det är det totala antalet pixlar som är viktigast och detta som fotoäfferen borde prata om.

En del pratar om MB. Du kan se under "bildstorlek/image size" att din bild ligger på 32 MB okomprimerad. Detta är också ett sätt att beskriva totala antalet pixlar.
Olika användningsområden kräver olika pixeltäthet. Ska man skriva ut en bild som ska sitta bak på en buss så betraktas bilden på stort avstånd och pixlarna behöver inte sitta så tätt medan om man ska skriva ut ett vanligt fotografi som betraktas på kort avstånd måste pixlarna sitta tätare. En skärm visar bilder med väldigt långt mellan pixlarna, ofta pratas om 72 ppi, och därför kan en bild på en skärm vara ganska stor trots att det totala antalet pixlar inte är så stort.

I ditt skannerprograam kan du ställa in med hur många pixlar per tum som skannern ska skanna. Som mest klarar den 2900 pixlar per tum. Oftast kan man också ange hur pixeltätheten ska vara i filen som sparas. Du kan t ex ange 300 ppi som är vanligt då detta är den pixeltäthet som ofta används vid tryck. Detta kallas ofta "output" i skannerprogrammmen. Men du kan lätt ändra pixeltätheten i efterhand i photoshop under "bildstorlek/imagesize". Se bara till att du klickat ur den understa rutan ("ändra bildupplösning") så att inte antalet pixlar förändras.

När du ändrar pixeltätheten så ser du också att bildens mått i centimeter ändras. Ändrar du tillexempel från 400ppi till 200ppi blir längden på sidorna dubbelt så stora. Det är främst vid utskrifter eller tryck som pixeltätheten spelar roll. Blir pixeltätheten för gles ser bilden taggig ut. Men hur stora bilderna kan skrivas ut har med det totala antalet pixlar att göra.

En bild skannad i 2900 ppi klarar stora utskrifter och ungefär magaasintryck i A4 utan stora kvalitetsförluster. Men det förutsätter givetvis att bilden är skarp.

Senast ändrad:
2900dpi i scanner ger ju inte mer än typ 4000x2800 pixlar då ett negativ är 36x24mm, alltså är någonstans runt 1.4 tum gånger 0.95 tum.

300dpi i en färdig bildfil måste ställas i relation till antalet pixlar.

Pixlar på en sida delat med dpi är likamed längden.

Längden gånger dpi-talet är lika med antalet pixlar.

uchman skrev:

En bild på 2900 ppi ha totalt samma antal pixlar som en med 300 ppi men vid utskrift blir bildens fysiska storlek olika. Normalt skriv bilder ut i 200-400 ppi. Skriver du ut i 2900 ppi blir bilden 24x26 mm - alltså precis som negativet.

2900 ppi anges som skannerns maxupplösning med sedan kan du spara bilden i 300ppi och därmed kunna skrivaa ut bilen större. Någonstans i skannerprogrammet kan du säkert ange 300 dpi/ppi som "output"

Jadå. Jag har ett fritt program till FreeBSD för min scanner. Vet inte riktigt. Spelar mig ingen roll ändå tydligen eftersom jag inte är intresserad av att skriva ut. Skall jag hade det på papper går jag in i fotolabet.

DPI talar om hur tätt pixlarna skall skrivas ut. Ju tätare (högre DPI) desto högre kvalite, men mindre papperskopia.

Du kan läsa mer om DPI och pixlar här.
http://www.megapixeln.net under menyn upplösning.

Hoppas det går att begripa vad som står där.

ANNONS
Götaplatsens Foto