Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drömoptik - önskelista

Produkter
(logga in för att koppla)

flygnord

Aktiv medlem
Tänkte helt oseriöst börja skissa på en önskelista på optik =)

Mitt bidrag - "The Mother Of All Lenses"
Nikon Nikkor 10-500mm f/1,4 AF-S D IF-ED DC Macro optional-fisheye VR

Ett ljusstarkt allroundobjektiv med en skärpa som ej är av denna värld. Självklart med Macro, välj allt mellan 10:1-1:2.
Med inbyggd DC - Defocus Control och även en specialknapp för att slå på fisheye de udda tillfällen det kan tillföra något till bilden (sällan). Utan tvekan väderskyddad.
Finns även i en specialvariant med tilt-shift, som nikon erbjuder till samma pris.
Den har även inbyggt motljusskydd som ser riktigt ballt ut, och är sjukt high-tech när det fälls ut på något vis.

Storleksmässigt är gluggen ungefär lika stor som en 50mm f/1,4 AF-S, och väger kanske 200g, högst! ;)

Priset blir ungefär 1500 kr, med livstids service och garanti.

Nä, men på riktigt.. vad saknar ni från nikon?

Själv skulle jag vilja se en motsvarighet till canons 24/1,4 USM, men det är jag nog inte ensam om.
Sen skulle de gärna få väderskydda ALLT! =)

Jag svarar som så oftast vid liknande frågor:

AF-S 300/4 VR och AF-S 400/5.6 VR

Varför? Helt enkelt av den anledningen att man ibland vill vara mer mobil. Att kunna handhålla prylarna när man är ute och "slippa" bära med sig det tyngre paketet med stativ/glugg/stativhuvud.

// Daniel

Ett AF-S 70-200/2.8 utan VR, prissatt så att man hade råd med ett utan att sätta sin själ i pant hade varit trevligt. Canon kan. Varför kan inte Nikon?
Att man skrotade AF-S 80-200/2.8 men fortsatte tillverka AF 80-200/2.8 har jag tämligen svårt att förstå.

Det var nog snarare så att de slutade tillverka AF-S 80-200 för att man introducerade 70-200VR, för att säkerställa att "alla" (iaf alla som vill ha AF-S) köpte den 2-3ggr så dyra 70-200VR istället.
Att sedan Nikon Sverige/Nordic väljer att inte ta in AF 80-200/2.8 är ännu obegripligare, vill man köpa ett sådant så är man hänvisad till utlandet. I sverige köper folk Sigma och Tamron istället och Nikon förlorar intäkter.

Ett nytillverkat, helmanuellt 35/1,2 med trevlig oskärperendering. Till denna vill jag ha en mycket liten FF-kamera utan nonsens. Men den måste vara välbyggd. Inget jävla smäck!

Eftersom detta aldrig kommer att inträffa så får jag snällt gå till Leica istället.

Ett nytillverkat, helmanuellt 35/1,2 med trevlig oskärperendering. Till denna vill jag ha en mycket liten FF-kamera utan nonsens. Men den måste vara välbyggd. Inget jävla smäck!

Eftersom detta aldrig kommer att inträffa så får jag snällt gå till Leica istället.

Är det inte ganska precis vad du får om du köper en M9 och t.ex Voigtländer 35/1,2 Nokton? (även om deras 1,4 ser ut att vara trevligare storleksmässigt).

Det var nog snarare så att de slutade tillverka AF-S 80-200 för att man introducerade 70-200VR, för att säkerställa att "alla" (iaf alla som vill ha AF-S) köpte den 2-3ggr så dyra 70-200VR istället.
Att sedan Nikon Sverige/Nordic väljer att inte ta in AF 80-200/2.8 är ännu obegripligare, vill man köpa ett sådant så är man hänvisad till utlandet. I sverige köper folk Sigma och Tamron istället och Nikon förlorar intäkter.

70-200 var väl knappast 2-3 ggr dyrare än 80-200 af-s..?

70-200 blev ju inte speciellt mycket dyrare, vad jag minns. Det stora prishoppet var mellan af-s och af-d.

/K

Skulle gärna se några varianter på canons populära serie, d.v.s:
17-40/4, 70-200/4 och gärna 300/4VR och 400/5,6VR, samtliga med bra bygg/bildkvalitet och gärna hyfsat billiga.....

Kan bara instämma. En Nikon digital D-RF, alternativt en välbyggd kompakt D-SLR med ett riktigt prisma (utan blixt), typ FM2.

På önskelistan står det dessutom; 60-70mm f1,2.

PS. Jag har använt 55:an ett tag nu. Den är riktigt trevlig!

/K

Är det inte ganska precis vad du får om du köper en M9 och t.ex Voigtländer 35/1,2 Nokton? (även om deras 1,4 ser ut att vara trevligare storleksmässigt).
Jovisst! Och det är därför jag ens vågat tänka tanken. Men, Nokton är faktiskt för stor och tung. Jag tror att ett riktigt bra 35/2 är trevligare. Vill man sen ha überkort skärpedjup så är det nog ännu roligare med ett 50/1,1, som faktiskt är lättare och kostar lika mycket (lite) som 35/1,2.

Jovisst! Och det är därför jag ens vågat tänka tanken. Men, Nokton är faktiskt för stor och tung. Jag tror att ett riktigt bra 35/2 är trevligare. Vill man sen ha überkort skärpedjup så är det nog ännu roligare med ett 50/1,1, som faktiskt är lättare och kostar lika mycket (lite) som 35/1,2.

Annars är ju ders 35/1.4 nokton (200g) rätt kompakt (ser det ut som på bild åtminstone), och om du kan stå ut med den sämre ljusstyrkan; 35/2.5 color-skopar pancake II (135g).

Någon 35/2 verkar de inte ha i produktion, men det här har du nog koll på redan :)

Annars är ju ders 35/1.4 nokton (200g) rätt kompakt (ser det ut som på bild åtminstone), och om du kan stå ut med den sämre ljusstyrkan; 35/2.5 color-skopar pancake II (135g).

Någon 35/2 verkar de inte ha i produktion, men det här har du nog koll på redan :)

Ja ett pancake objektiv ca 22mm gärna bländare 2.8 eller så vore mumma för gatufotografering!

Desutom skulle jag villja ha ett allternatift firwer till D3000 som i och för sig är ett väldigt smidigt kamrahus för gatufotografering och tror att många skulle köpa den kamran om man kunde byta ut programvaran till en mer entusiastbetonad dito som iomed enkelheten utnyttjar prosesorkraften efektivare.

Skulle ge en enastående kombination.
Micke

Jag har forskat väldigt djupt i detta dyra ämne, och jag har kommit fram till att 35/1,4 Nokton ger för mycket distorsion och för skruttig bokeh. Inte för att det skulle vara dåligt på något sätt, men köper jag en M9 så är det lika bra att verkligen analysera objektiven också.
Voigtländer 35/2,5 verkar riktigt bra! Snygg bokeh och mycket låg distorsion. Nackdelen är den "låga" ljusstyrkan. Som ju ändå är högre än med en 1-kilos normalzoom;-)

Vi är ju svårt OT redan nu... Leica Summicron 35/2 Aspherical kostar lite mer än 20 lakan. Man dör ju nästan bara av att titta på prislappen. Men sen tittar man lite på bildexempel från den.
Det var också den gluggen som satt på M9:an jag provade i butik. Den är så liten så att det är fånigt.

-------------------

Jaja, om vi då återgår till Nikon, som ju ämnet gäller. Ge mig en digital Nikon FM! Eftersom jag faktiskt ofta plåtar saker som kräver ganska precisa utsnitt så skulle jag föredra en spegelreflexkamera. Jag skulle banne mig också kunna leva med mitt befintliga Voigtländer 40/2 som enda objektiv till denna.

Jaja, om vi då återgår till Nikon, som ju ämnet gäller. Ge mig en digital Nikon FM! Eftersom jag faktiskt ofta plåtar saker som kräver ganska precisa utsnitt så skulle jag föredra en spegelreflexkamera. Jag skulle banne mig också kunna leva med mitt befintliga Voigtländer 40/2 som enda objektiv till denna.

den skulle jag också köpa, även om den gärna fick ha lite bättre ergonomi än gamla FM utan motorn på, och även en mer finkänslig ljusmätare ;)
Själv har jag lyckats med att få alla tre dioderna i ljusmätaren att lysa samtidigt på en FM, vilket enligt kameran innebär att bilden både är överexponerad, korrekt exponerad och underexponerad på samma gång =)

ANNONS