Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelexponera i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

canona

Medlem
Är det nån vänlig själ som kan ge tips på hur jag kan lägga ihop flera bilder till en dubbelexponering i PS?

Jag testade att:
1: öppna bilderna jag vill lägga ihop.
2: skapa lager för var bild,dra ner opaciteten så att personen dyker upp på olika ställen.
3: här kommer mitt problem, personen är halvgenomskinlig på bilderna, jag får en bra bakrund men vad gör jag sen för att personen ska bli bli helt ogenomskinliga/mättade?

Tacksam för svar:)

Med markering och urklipp kan du komma långt...

Med markeringsverktygen kan du markera det du vill ha med i dubbelexponeringen och klippa ut och sedan placera in i den bilden du vill ha som huvudbakgrund, om du är noggrann kan det bli ett rätt ok resultat.

Med lite mer jobb så kan du frigöra delar av bilden på motsvarande sätt, placera i olika lager ovanpå varandra och tona ner delar av bilden före du lägger samman till en dubbelexponering. Om man slår samman lagren innan så påverkar man hela bilden annars, kan man experimentera med att lägga delar om varandra för lite roliga effekter...

Prova på!

Lagermask är ett bra alternativ också. Då kan du sudda bort saker i den ena bildens mask du inte vill ha med, och om det blir fel så kan du måla tillbaka dem i masken. Du förstör ingenting i originalbilderna på detta sätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto