Annons

Dummaste fråga hittills!

Produkter
(logga in för att koppla)

Soheill

Avslutat medlemskap
Det står i kamera boken att man ska inte foto solen direkt.. vilket är självklar o inget som jag har avsikt att göra 😂 men va händer om man ska ta bild på någon och solen är bakom de eller bredvid ? Hur försiktigt ska man vara för att inte förstöra sina ögon eller kamera sensorn 😓😅?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Måste väl bero på linsens brännvid och hur högt uppe på himlen står solen. Med vidvinkel är det inget större problem att ta med solen, jag får ibland med solen i sådana sammanhang. När jag fotade solförmörkelse i fjol med 300 mm så hade jag filter som motsvarade 64 000 gångers dämpning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kamerasensorn förstörs inte.
Ett häftigt tele kan innebära problem för ögat om man riktar det rakt mot solen.
Förr när ridåerna var i tyg så var det inte så bra om man la kameran ner riktad mot solen. Objektivet skapar en brännpunkt ungefär där ridån sitter o kunde bränna hål på tygridån. Men det går inte på ett ögonblick.

Så du behöver inte vara så orolig.
 

joakim d

Aktiv medlem
För korta (normala) slutartider och med brännvidder som inte är för långa är det inget problem för varken ögon eller kamerasensor
 

UlfHan

Aktiv medlem
Om korta slutartider är relevanta, hur är det med en spegellös? Där är ju slutaren öppen hela tiden när ,man tittar i sökaren.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Förr när ridåerna var i tyg så var det inte så bra om man la kameran ner riktad mot solen. Objektivet skapar en brännpunkt ungefär där ridån sitter o kunde bränna hål på tygridån. Men det går inte på ett ögonblick.
Lite sidospår, men det behöver inte vara tygslutare för att råka ut för det du beskriver: Jag har gjort brännmärken på det sättet på slutaren och i spegelns underkant i en D70s. Och varken slutaren eller definitivt inte spegeln är gjord av tyg :)

Men som du säger, det tar en stund, i mitt fall låg kameran med ett 30 mm-objektiv med objektivet uppåt i en soffa innanför ett fönster. Man kan se ett kort spår på slutaren där "brännpunkten" vandrat fram medan ljuset letade sig in i glipan mellan spegelboxens golv och spegelns underkant.

Men jag håller annars med dig: man behöver inte vara orolig för kamerans del att fotografera mot solen. Däremot skall man som sagt vara rädd om ögonen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om korta slutartider är relevanta, hur är det med en spegellös? Där är ju slutaren öppen hela tiden när ,man tittar i sökaren.
Det är nog bara om du sätter kameran på stativ (dvs den är exakt stilla under en ganska lång tid) som du ens är inom möjligheternas gräns för att kunna få problem. Och troligen bara med en vidvinkel (som ger en liten sol i bilden och därmed en koncentrerad brännpunkt).

Jag har (som nämnt i ett föregående inlägg) råkat brännskada en kamera, men det tar en bra stund.
 

afe

Aktiv medlem
Kamerorna som sitter i min bil filmar oavbrutet med solen i bild (så länge det inte är molnigt) utan att ta synbar skada :)
 

Erik X

Aktiv medlem
Kamerasensorn förstörs inte.
Jodå, har man tillräckligt ljusstarkt objektiv plus håller kameran riktad mot solen tillräckligt länge så kommer slutaren (eller sensorn om slutaren är öppen) att skadas. Frågan är bara var gränsen går..
Jag skulle inte lägga ifrån mig kameran riktad mot solen med något slags tele monterat..
Visst har jag solen i bild ibland med EF24-70 f4, har gått bra hittills.
Borde inte något fotonörd redan ha gjort vetenskapliga mätningar hur varmt det kan bli i fokuspunkten? Kanske går att leta upp på nätet? :p

Canon 5D3 manual: (varningen dyker på sid 174, 186, 201)
1644963385548.png

sid 39 och 390
1644963617271.png

sid 390
1644963690749.png
sid 228
1644963836010.png
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag har sett exempel på pajjad sensor faktiskt, men då troligen med långt teleobjektiv och stor bländaröppning. Och antagligen nån gammal mögig CCD.

Ögonen borde man inte behöva oroa sig för; även på spegelreflexkameror sitter ju en mattskiva emellan. Du märker nog att det är obehagligt långt innan ögat pajjar.
 

Erik X

Aktiv medlem
..och stor bländaröppning..
Såvitt jag vet så står bländaren fullt öppen ända tills man trycker på avtryckaren.. Alltså borde det vara ljusstyrkan på objektivet som är avgörande?
Sen misstänker jag att bandpassfiltret och bayer-färgfiltren blir stekta redan innan kislet i sensorn överhettas. Filtren borde rimligen ta upp merparten av energin..
Hur stabila är färgfiltren om de utsätts för hög temperatur?
 

Makten

Aktiv medlem
Såvitt jag vet så står bländaren fullt öppen ända tills man trycker på avtryckaren.. Alltså borde det vara ljusstyrkan på objektivet som är avgörande?
Sen misstänker jag att bandpassfiltret och bayer-färgfiltren blir stekta redan innan kislet i sensorn överhettas. Filtren borde rimligen ta upp merparten av energin..
Hur stabila är färgfiltren om de utsätts för hög temperatur?
Mja, de flesta moderna kameror bländar faktiskt ner om det behövs, redan innan bilden tas. Vilket i och för sig i så fall motsäger det jag skrev. 😁 Men jag minns bara att jag sett bilder från trasig sensor på grund av sol, inte vilken utrustning som användes.

Jag vet inte om bandpassfiltret absorberar eller reflekterar IR faktiskt, men jag antar att du har rätt om det handlar om absorbtion. Dock brukar de ju kallas "hot mirror", så det kanske handlar om reflektion snarare. Och då borde det ju vara lugnt.

Sen kanske det inte är pixlarna som sådana som pajjar, utan utläsningselektroniken. Vill minnas att exempelbilden såg ut ungefär som när man får sån där "bleeding" på CCD-sensorer, alltså ett stort jäkla streck rakt över sensorn.

Edit: Nu inser jag att om det var en äldre kamera så var det sannolikt en spegelreflexkamera, och då måste ju skadan skett när bilden togs. Alltså kanske med extremt klantiga inställningar, typ stor bländare och lång tid vilket ändå skulle resultera i en ickebild.
 
ANNONS