Annons

DX-koder ??

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon F65 som saknar ställer in filmens känslighet automatiskt. Jag skulle vilja prova att pressa film (på ett annat sätt än att ändra exponeringskompensationen).

Jag undrar om det finns etiketter med DX-koder som man kan klistra på filmrullen för att lura kameran. Var får man tag på dem?

Tack på förhand!
Marcus

Oj, snabbt svarat! =)

Jag förstår inte riktigt hur jag ska tolka bilden. Det är ju både vitt, svart och grått. Men dx-koderna (de jag har sett) är bara blanka eller svarta.

De gråa är blank metall och de svarta är ickeledande lack.

De vita kan du ignorera i illustrationerna. Det är ju olika syften med DX-kodningen så en komplett kodning får du genom att kombinera flera av illustrationerna. Därav de tomma vita ytorna.

Precis, måla bara med svart tusch där det skall vara svarta fält.
Fungerar riktigt bra. Jag använder en vanlig ”Permanent” med bred spets.

aha...

Men hur gör man med de svarta fälten som ska bli blanka? Skrapar man bort den svarta färgen med en kniv?

Hur funkar det om man inte vill framkalla själv utan lämnar in filmen? Kostar det mer att pressframkalla film? Funkar det trots att man har pillat med dx-koderna?

Ja, det kostar i regel mer att pressa filmen. Det har ingen betydelse om du har grunkat med kodningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto