Annons

Ef 24-70 2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

B Nord

Medlem
Tankte bara hora lite vad ni tycker om dette objektiv?

Tanken ar att anvanda det till min blivande Canon 20D och i framtiden kanske nagon film kamera for att kunna anvanda vidvinkeln maximalt, da det ar lite dyrt med de digitala motsvarande.

Skulle ju vara ypperligt att komplettara med en 70-200 2.8 L, om man far rad nagon gang.

Objektivet är säkert bra, men det väger på tok för mycket. Inget som jag skulle vilja släpa runt på i kameraväskan.

Jag tycker Tamron 28-75 matchar kameran bättre.

10-22 + 28-75 väger och kostar mindre.

Ett mycket bra objektiv. Man får vad man betalar för. Har själv modellen innan, 28-70 2,8L och är mycket nöjd. Den nya 24-70 är tätad mot fukt och damm, den har USM (mycket snabb och tyst focus) och har en mycket bra mekanisk kvalité och känsla. Själv har jag aldrig sett vikten som ett problem.
Objektivet har ett ganska stort motljusskydd där föredelen är att det täcker in hela brännviddsomfånget. Det gör inte Tamrons 28-75. Dock är det objektivet mycket skarpt och bra. Har en kollega som köpte det och skall sälja och byta till Canon. Det beror inte på bildkvalitén utan på de andra fördelar L-objetivet har, som jag beskrev. Men för många är det en fråga om pengar och då är Tamron ett mycket bra val.

Efter att ha provat sigma 28-70/2,8 så bestämde jag mig för EF24-70/2,8L, ett val som jag inte ångrar. Det där med vikt är nog en personlig grej, när man har släpat på EF70-200/2,8L så är denna en lättviktare. Om du har extra batterigrepp får du nog bra balans på kamreran oxå.

Bildmässigt så är skärpan mycket bra, jag har inte haft mitt så länge så att jag kan ge dig någon utförlig bedöming, men det tillfredställer min krav i alla fall.. mer än väl.

Hur e det å fokusera manuellt med tamronoptiken??
Har ingen som helst koll på af... kan man fokusera manuellt och köra af samtidigt med denna eller kopplar man om på objektivet eller kameran ellr????

Känns objektivet plastigt??

Re: red thing

f.billqvist skrev:
det är den röda linjen som man bara msåte ha på sin optik L thing :)

skämt
red is power

f
Förstår inte vad du menar, bildresultatet blir lika bra med tamronobjektivet och det är väl bildresultatet som räknas?

Upphovet till testerna är Hasselblads lab och de är publicerade i tidningen foto. Kim har skannat dessa för sitt eget och andras höga nöjes skull för att kunna kolla på testerna utan att springa till bibblan varenda gång.

Jag lånade en Tamron av en kompis en helg för ett tag sen och blev mäkta förvånad när jag märkte att avståndsringen vred sig när Af-en jobbade (!), man fick se till att hålla fingrarna borta från den ringen, eller kommer jag ihåg fel?
Väldigt ovant för en Canon-USM-objektiv-användare.

Tack for alla svar

Verkar som det inte finns nagra storre nackdelar an priset dock.
Tycker mer om nar det vager lite, kanns som att det talar for mer kvalite.
Min nuvarande F3:a vager en hel del och det kanns mer robust da.

maerklund skrev:
Jag lånade en Tamron av en kompis en helg för ett tag sen och blev mäkta förvånad när jag märkte att avståndsringen vred sig när Af-en jobbade (!), man fick se till att hålla fingrarna borta från den ringen, eller kommer jag ihåg fel?
Väldigt ovant för en Canon-USM-objektiv-användare.
Fokusringen rör sig, japp.

ANNONS
Götaplatsens Foto