Annons

Elakt gjort, eller kul?

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart tyckte klasskamraterna att detta var kul (jag med). Fotografen skulle naturligtvis sagt åt 15-åringen innan bilden togs att han inte fick ha på sig den t-shirten, då skulle killen ha haft en ärlig chans att byta eller vränga tröjan så att inte texten sågs, eller varför inte placera honom längst bak så man inte kunde läsa vad det stod på t-shirten.
 
Vet vi att fotografen inte gav grabben chansen att byta tröja? Det låter inte i artikeln som om man hört fotografens version tycker jag. Jag kan då inte dömma fotografen baserat på vad en kvällstidning skriver.

OBS skämtsamt menat: Kan inte "100% vit" åsyfta färgen på en T-shirt (jämför, "18% grå" som var på förslag för färgen på en fotosidan T-shirt), att bäraren är absolutist etc :).

/Richard
 
Senast ändrad:
Helt fel även om det var lite kul.
Är det rättsligt ok att göra som han gjort? editera och sedan ge ut skolkatalogen..
 
Jag håller med om att det egentligen var helt fel av fotografen att göra som han gjorde, han borde i första hand löst saken vid fotograferingstillfället som flera nämnt.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att skratta åt saken. För dom flesta av oss minns nog alla dessa tuffingar som alltid skulle synas och märkas i plugget. Och hur ofta önskade man inte då att någon skulle ge dom en knäpp på näsan!? Och ärligt talat, är det inte rätt harmlöst när det kommer till kritan. Hur hemskt är det med Nalle Puh? :)

/Joakim
 
Liax skrev:
Och ärligt talat, är det inte rätt harmlöst när det kommer till kritan. Hur hemskt är det med Nalle Puh? :)

/Joakim

Skulle du vilja att så fort någon såg dig kallade dig nalle eller puh?
Särskilt illa är det det nästan att det var just mot en som han. Eftersom något av det sista han skulle vilja bli förknippad med är Nalle puh. Jag vet i alla fall hur sur jag skulle ha blivit om något sånt här hade hänr mig!

Johan/ med högstadiet i färskt minne
 
Liax skrev:
Men samtidigt kan jag inte låta bli att skratta åt saken. För dom flesta av oss minns nog alla dessa tuffingar som alltid skulle synas och märkas i plugget. Och hur ofta önskade man inte då att någon skulle ge dom en knäpp på näsan!? Och ärligt talat, är det inte rätt harmlöst när det kommer till kritan. Hur hemskt är det med Nalle Puh? :)

/Joakim

Men! Är det Fotografens uppgift att ge denna "knäpp på näsan", Han vill ge killen ett straff för att han tycker han är lite för stöddig och ,wow..en vuxen yrkesman tar ut sin lilla hämnd på en fjortis..Blir han mindre tuff i fortsättningen..eller måste han nu bevisa att han inte är en Nalle Puh typ..

debatten fortsätter
göran
 
Jag ska citera mig själv; "Jag håller med om att det egentligen var helt fel av fotografen att göra som han gjorde".

Så skrev jag!

Men jag tycker ändå att det var rätt roligt. Förlåt!

/Joakim
 
himla onödigt att sätta dit en nalle puh-bild på den stackars alkoholglade raggarpojken.Inte konstigt att folk skriker "NEJ!!jag vill INTE va med på bild" så fort kameran åker fram...
En annan konstig sak tycker jag var att han inte ha på sej sin 100% raggare t-shirt

"Hela klassen samlades på nytt och en ny fotograf hyrdes in.
Nu valde Billy en ny T-shirt med trycket "100% raggare".
Men det visade sig att den nya fotografen ogillade Billies nya T-shirt.
Efter en kort tvist fick hela klassen gå hem, utan att någon ny bild tagits."
 
Re: Re: Politiskt korrekt?

forry4U skrev:
100% Vit, hänsyftar till ett rasförstryck av färgade människor som man kan hänga,skjuta, misshandla med mera, läs lite om Amerikas historia så förstår du nog att lite reklam om embränt är ganska så oskyldigt..
Det är alltså inte frågan om 100% ren sprit...

Jaha, du menar så!
 
Jag tycker det är helt sjukt.
Okej om han väljer att censurera bort trycket på tröjan vilket är lätt gjort, men att sätta dit en bild på nalle puh är ju bara för att håna den stackars killen. Tycker inte det spelar någon roll om den här killen var kaxig på något sätt. det blir knappast bättre av att göra såhär.

Riktigt skitigt gjort. Det är inte fotografens jobb att uppfostra ungarna, han ska bara ta kort på dem.
 
Okej, det är lätt att tycka att det är lite smått komiskt, men jag kommer själv ihåg hur det var i den åldern (inte för att jag var sån då, men ;)

Den där killen lider nog mer av det, än vi kan förstå. Stackars grabb, han kanske blir mobbad efter den här incidenten...

Jag tycker att det var fel av fotografen... sånna där händelser ger oss bara dåligt rykte :/


//J
 
Seriöst, tycker han inte verkar vara någon som utger sig för att vara cool, i alla fall inte så speciellt mycket. Kankske skulle han vara extrem i Stockholm, men "på landet" finns det en hel del 'avslappnade' människor.

jaja frågade tidigare: Är det lagligt av fotografen att göra sådär?
Jag stör mig som fasen på det han gjort. Hoppas verkligen att han får stå till svars..


Tycker inte att hembränt t.shirten var något speciellt att haka upp sig på heller.

/Johan, Norrläning.
 
Om man läser mellan raderna i artikeln så antyds det att eleven var "kaxig". Hur mycket eller vad han gjorde går däremot inte att förstå. Han kanske var skitjobbig, det vet vi inte. Själv kommer jag ihåg från högstadiet att vi och flera andra klasser fick ta om bilderna eftersom någon elev hade ändrat på kamerainställningarna i smyg. (iofs lite oproffsigt att inte kolla det som fotograf). Poängen är att aftonpressens texter är ofta rejält vinklade, så att man inte får tillräcklig information. Fotografen kanske bara gav igen litegrann för ovett han/hon fick? Isåfall omoget men förståligt. Jag har svårt att bli upprörd utan mer info.
 
Jag tycker det är rent ut sagt fördjävligt!

Inte nog med att han kanske gör en stackars grabb till mobboffer, det är dessutom fördjävligt mot alla fotografer! Det är såna som han som får folk att tro att "alla" fotografer retucherar sina bilder!

Hur kan vi veta att grabben var stöddig? Vi var inte där...visst, det är mycket möjligt att han var stöddig, men i så fall kanske på grund av att han är osäker och kanske till och med har blivit mobbad...så hans "kaxiga" attityd är ett försvar för att slippa bli mobbad...om det är så, då lär ju knappast bli mindre mobbad...

Och visst, "Nalle" kanske inte låter speciellt grovt, men för en osäker tonåring kan det vara nog så knäckande!

Nej, sluta skratta, dra ner smilbanden, och försök sätta er in i grabbens situation!

Christoffer som är förbannad på svin som skolfotografen...
 
Inte heller jag kan se det komiska i detta.

Är det upp till fotografen att lägga till eller dra ifrån i beställda bilder efter eget tycke och smak - det låter helt befängt ?

Att skolan kan ha en policy för vilka krav som ställs för att få vara med i en katalog är en helt annan sak.
 
Walle skrev:
Hur kan vi veta att grabben var stöddig? Vi var inte där...

Nej just det. Jag menade att "kaxig" kanske möjligtvis var en omskrivning för "såih-e jättejobbig", men för att krydda storyn lite så förbättrade kvällspressen den lite. Inget ovanligt. Om så skulle vara så är det ändå omoget av fotografen, visst. Men jag tror att det kan vara jävligt tufft att vara skolfotograf idag. Kanske fotografen till slut fick nog? Mänskligt men omoget. Om däremot grabben bara var "lite" jobbig, så har naturligtvis fotografen begått en blunder, det håller jag med om.
 
Senast ändrad:
ANNONS