Annons

En fågelfotograf som inte är helt nöjd med sin Canon R5 - Orsaken till de oskarpa bilderna har blivit identifierad

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tydligen tillfälliga fel. Att kameror hänger sig blir allt vanligare. Mest problem har jag med Fujifilm.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Surt med en så pass dyr och kompetent kamera!

Bra video du gjort!
Intermittenta fel är ofta oerhört frustrerande. Något verkar intermittent fel med din AF för annars skulle du aldrig fått bilden skarp överhuvudtaget ibland exv. när du nollställt genom att grundinställa eller ta ut batteriera och starta om. Kan du kolla om det är skillnad på skärpan om du kör med följande AF och om du väljer singleskott istället?

Att jag frågar beror på att jag erinrar mig liknande problem vi hade för några år sedan med Sigmas objektiv för Canon-fattning och deras MC-11 -adapter till Sonys spegellösa. Det var så illa att jag till sist gav upp bytte ut detta mot Sonys E-mountoriginal istället. Vi fick firmware på firmware till MC-11 men de fick aldrig till det innan jag tröttnade. Sonys originalobhektiv har aldrig visat den typen av symptom annat än i ett undantag och det var den första batchen som kom av Sony 24-105/4, som alla var defekta och fokuserade helt fel. I det fallet fick vi dock byta objektiven utan strul. Så trots designen i de spegellösa som inte borde tillåta felfokus så kan det bevisligen hända.

Jag har själv haft grava problem när jag hade DSLR:er, men det här är ju en spegelfri och då finns ju normalt inte mycket att skruva på eftersom de senare systemen har återkoppling. I 5R finns det väl en smart AF liknande den hierarkiska AF som funnits ett tag nu i Sonys senare kamror om jag inte läst fel. Kan det vara något fel i den logiken som strular. Kan man testa att koppla ur den automatiken på något sätt?

Kanske testa något annat objektiv också.

Lycka till Niklas och hoppas det löser sig. Behövs det en ny firmware så hoppas jag att en sådan kommer snabbt. Canon har nog kanske haft lite väl bråttom att få ut R5 på marknaden och detta kan ju vara ett exempel på bristande leveranskontroll.
 

danordgren

Aktiv medlem
Barnsjukdomar, känns som något man kallt får räkna med om man köper "ny" teknik i toppskiktet. Vare sig det gäller ny bil eller kamera. Brukar dock lösa sig eftersom med uppdateringar är min erfarenhet.

Givetvis tråkigt om det inte funkar som man vill, och som det borde göra sett till slanten man betalat, förstås. Men i fallet som beskrivs i filmen verkar det ju som sagt vara tillfälliga problem som löst sig. Så rubriken på hans film känns överdriven men genererar nog lite extra trafik på sidan.

Själv har jag haft min R5 i nån vecka nu, tagit 8-9000 (rejält skarpa) bilder utan vare sig överhettning, att kameran hängt sig eller något annat strul.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, barnsjukdomar är mer accepterade nuförtiden när uppdateringar distribueras över nätet.

Men att det tog en hel vecka att göra alla personliga inställningar gör nog att kameran platsar i tråden om Sonys mindre bra menysystem. :)
 

JanG

Aktiv medlem
Oskarpa bilder beroende på inställningar han gjort själv.
Och hängt sig en gång (hittills)
Om vi ska vara korrekta.
Korrekt ät allt annat än vad du är. Att anpassa kamerans knappar så att de bäst passar ens egna behov har inget att göra med att rawfilerna blir oskarpa och är det så, då är det fel på kameran. Om det sedan var en engångsföreteelse eller om felet återkommer vet jag inte, det får framtiden utvisa.
 

afe

Aktiv medlem
Inte så lätt att bedöma om felet beror på fotograf eller kamera, då vi inte har en aning om inställningarna varit exakt likadana före och efter återställning. Om allting är fotograferat i råformat torde det dock se likadant ut (förutsatt att det inte är craw eller något sådant).

Kan ha varit en av de segaste kamerarecensionerna jag sett på länge ...
 

oXo

Aktiv medlem
Jag har också gått från 5DSR till R5 och har inte stött på de problemen.
Tagit 1000-tals bilder och de är mist lika skarpa som 5DSR.
 

JanG

Aktiv medlem
Inte så lätt att bedöma om felet beror på fotograf eller kamera, då vi inte har en aning om inställningarna varit exakt likadana före och efter återställning. Om allting är fotograferat i råformat torde det dock se likadant ut (förutsatt att det inte är craw eller något sådant).

Kan ha varit en av de segaste kamerarecensionerna jag sett på länge ...
I videon sa jag: Sedan lade jag in alla mina personliga inställningar som de var innan. Jag vet inte i vilken värld du lever, men i min värld betyder likadant just likadant eller om du så vill exakt likadana före och efter återställning. Att jag fotograferade i Rawformat och inget annat framgick också tydligt i videon.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I videon sa jag: Sedan lade jag in alla mina personliga inställningar som de var innan. Jag vet inte i vilken värld du lever, men i min värld betyder likadant just likadant eller om du så vill exakt likadana före och efter återställning. Att jag fotograferade i Rawformat och inget annat framgick också tydligt i videon.
Den mest logiska förklaringen är att du faktiskt inte gjorde exakt samma inställningar.

Det vill säga att du andra gången ställde in kameran som du avsett första gången, men att det första gången även vara något som oavsiktligt var annorlunda inställt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det brukar gå att läsa ut rätt mycket ur EXIF:en, där kan svaret finnas om det var så att det var olika inställningar innan och efter.

Håller annars med om att filmen var lite seg, men bilderna på hemsidan var det trevligt att skapa bekantskap med.
 

afe

Aktiv medlem
Den mest logiska förklaringen är att du faktiskt inte gjorde exakt samma inställningar.

Det vill säga att du andra gången ställde in kameran som du avsett första gången, men att det första gången även vara något som oavsiktligt var annorlunda inställt.
Det var ungefär så jag också menade - ursprungsläget var troligen inte exakt likadant.

Förutsatt att det vara samma version av firmware i kameran när du ställde in den så kan den inte i princip bete sig på olika sätt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Någon inställning kan ha skett mellan produktion och leverans till slutkund. Kvalitetskontroll, någon i leverantörskedjan som velat testa den.
Alternativt att något gick snett när den programmerade i fabriken.

Men jag håller med om att eran teori är den mest troliga. Vem har inte av misstag ändrat någon inställning när man grötat runt i menyerna och tittat vad det finns för alternativ.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tydligen tillfälliga fel. Att kameror hänger sig blir allt vanligare. Mest problem har jag med Fujifilm.
Intressant. Fotar som sagt med både Canon och Fuji. Min Fuji X-H1 och X-PRO2 har nog gått över 15 000 bilder styck. Har vad jag minns aldrig hängt sig. Fast läst om andra som haft problem. Man kan jui fråga sig varför vissa får problem och för andra fungerar det perfekt. VAd gör skillnaden. Är det problem i tillverkningen eller hur man använder kameran.
Min X-PRO2 måste in på service. Den mekaniska slutaren värgrar att fungera på tider kortare än 1/250 del. DEn visar allt korrekt med överesponerar direkt i starkt ljus. Med elektronisk slutare fungerar det korrekt.
Kanske var det den där kajakturen när den fick lite stänk eller så har den åkt i backen när jag lånade ut den.
Ser inget fel när jag kikar på den mekaniska slutaren. Fast något är uppenbarligen fel.

Det är en Canon RCC och efter 2-3 dagar har jag prylarna tillbaka i bättre skick än när de var nya. Dessutom kan jag få låna en kamera medan min är på service.
OK jag är VIP kund hos Canon så det går lite snabbare.

Min Fuji får jag nog skicka till Stockholm för vidarebefodran till UK.
Det lär inte gå på 2-3 dagar. Snarare veckor.
Det är också något att tänka på när man väljer kamera
 

JanG

Aktiv medlem
Den mest logiska förklaringen är att du faktiskt inte gjorde exakt samma inställningar.

Det vill säga att du andra gången ställde in kameran som du avsett första gången, men att det första gången även vara något som oavsiktligt var annorlunda inställt.
Jag skrev ner alla inställningar jag hade gjort innan jag tog bort dem. När jag sedan lade tillbaka inställningarna tittade jag på anteckningarna så att det skulle bli precis likadant. Men även om jag inte lade in samma inställningar så ska inte rawfilerna påverkas av om jag har AF-ON-knappen för att stoppa AF eller för att välja fokuseringspunkt o.s.v.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dina knapp-inställningar borde givetvis inte påverka det minsta. Men någon annan inställning kan ha ändrats av misstag. Har hänt dom bästa och även lite sämre som mig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Intressant. Fotar som sagt med både Canon och Fuji. Min Fuji X-H1 och X-PRO2 har nog gått över 15 000 bilder styck.
En förklaring kan vara att jag fotograferar betydligt mer intensivt. För mig är det inte ovanligt att ta mellan tre och sex tusen bilder på en dag.

Har vad jag minns aldrig hängt sig. Fast läst om andra som haft problem. Man kan jui fråga sig varför vissa får problem och för andra fungerar det perfekt. VAd gör skillnaden. Är det problem i tillverkningen eller hur man använder kameran.
Dina kameror har några år på nacken och Fujifilm har gjort flera firmware-uppdateringar med officiella och okända ändringar. När jag testar kameror är det nästan uteslutande med den första "färdiga" versionen av firmware.
 
ANNONS