Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fågelfotograf som inte är helt nöjd med sin Canon R5 - Orsaken till de oskarpa bilderna har blivit identifierad

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Den mest logiska förklaringen är att du faktiskt inte gjorde exakt samma inställningar.

Det vill säga att du andra gången ställde in kameran som du avsett första gången, men att det första gången även vara något som oavsiktligt var annorlunda inställt.
Men vad mer än lång slutartid/skakningsoskärpa ska kunna göra hans RAW bild mjukare med andra inställningar ?
/ Staffan
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom en totalåterställning har avhjälpt problemet så tyder det på att det är något i programvaran. RAW-filen innehåller inte RAW-datat från sensorn utan innehåller RAW-datat som bildprocessorn spottar ur sig. Där görs justeringar.

Kan också vara hårdvarufel i minnesmoduler så att minnesdata hamnar fel i vissa situationer vilket orsakar detta felet.

Andra hårdvaruinstabiliteter som kan orsaka i princip vad som helst.
 

ArneB

Aktiv medlem
Nu har jag gjort ett liknande enkelt test men får ingen synlig skillnad i skärpa. Hoppas det löser sig med ett nytt hus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Canon tar sitt ansvar.
I går kom det ett mail från Canon RCC att jag får en ny kamera och till dess får jag ha lånekameran som kom i tisdags. Det kallar jag god service.
Hur klarar sig lånekameran? Visar den upp samma intermittenta fel, eller är den felfri?

Med andra ord: är du ett konstruktionsfel eller ett produktionsfel på spåret?
 

JanG

Aktiv medlem
När kameran och teleobjektivet som i det här fallet sitter fast i ett mycket stadigt stativ är det till en nackdel om is och ibisen är på. Det är bara när exponeringstiderna är riktigt korta som det inte har någon negativ påverkan.
 

catweazle

Aktiv medlem
Ljudet var så pass dåligt med låg nivå att jag skippade filmen om felet. svårt att höra trots att alla ljudinställningar var på max.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Efter ytterligare tester med flera olika Canon R5 är orsaken till de oskarpa bilderna identifierade.
I filmen får du också tipps på hur du kan undvika oskarpa bilder med Canon R5. https://jangustafsson.se/utrustning/min_egen_utrustning/r5/#strul3

Fler än jag har identifierat samma problem. https://www.dpreview.com/forums/thread/4519238
Har inte läst på allt om problemet, men är det så att det uppstår enbart med mekanisk slutare och vid en viss slutartid, 1/100?
 

JanG

Aktiv medlem
Det framgår av videoklippet som jag gjort när det uppstår. Tiden påverkar men det är inte bara på 1/100 sek.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Hej Jan
Tack för dina utmärkta filmer.
Det är inte ofta jag ser färdigt på filmer folk har lagt upp där de skall beskriva nya kameror eller problem med kameror beroende på att det mest är dösnack utan innehåll samt att det är för långa filmer.
Båda dina filmer i första inlägget såg jag färdigt till slutet pga att de hade värdefullt innehåll.
 

JanG

Aktiv medlem
Hej Jan
Tack för dina utmärkta filmer.
Det är inte ofta jag ser färdigt på filmer folk har lagt upp där de skall beskriva nya kameror eller problem med kameror beroende på att det mest är dösnack utan innehåll samt att det är för långa filmer.
Båda dina filmer i första inlägget såg jag färdigt till slutet pga att de hade värdefullt innehåll.
Tack Larsa
Det känns bra med beröm, särskilt eftersom jag fick en hel del skit i början. Man ifrågasatte min kompetens och skrev att det var handhavandefel. Noterbart är att Canon inte ifrågasatte mina tester utan tog dem på största alvar. De har nu vidarebefordrat mina tester till England, som är en nivå över Canon RCC i Göteborg.
 

gorock

Ny medlem
Oskarpa bilder och en kamera som hänger sig, https://jangustafsson.se/utrustning/min_egen_utrustning/r5/

Edit 20200919: Orsaken till de oskarpa bilderna har blivit identifierad; https://jangustafsson.se/utrustning/min_egen_utrustning/r5/#strul3
Jan har gjort ett bra jobb för att kartlägga problemet med att den mekaniska slutaren ger oskarpa bilder men som gammal forskare har jag grunnat på varför.

Och jag tror mig ha kommit på varför. Troligen beror det på skakningsoskärpa p g a att bildsensorn är upphängd i en IBIS-anordning som vibrerar till när slutaren öppnar. Jag har fotograferat mycket genom mikroskop och då lärt mig att vibrationer i utrustningen kan ge upphov till suddiga bilder vid tider runt 1/20 sekund. Det är runt den tiden som vibrationer i finmekanik brukar vara. Flera sekunders exponering eller mycket kort t ex 1/1000 s ger skarpa bilder.

Så jag tog min R5:a och fotograferade av en sedel med 2,5 s, 1/20 s och 1/1000 sekund med mekanisk slutare. Fjärrutlösare och bildstabilisering avstängd.

Med 2,5 s och 1/1000 s blev det skarpt men med 1/20 s blev bilden suddig precis på samma sätt som Jan Gustafsson har visat.20200920_0505-07.jpg
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack Larsa
Det känns bra med beröm, särskilt eftersom jag fick en hel del skit i början. Man ifrågasatte min kompetens och skrev att det var handhavandefel. Noterbart är att Canon inte ifrågasatte mina tester utan tog dem på största alvar. De har nu vidarebefordrat mina tester till England, som är en nivå över Canon RCC i Göteborg.
Ja, det verkade som handhavandefel från början. Men när samma fel återkom, och dessutom på flera kameror verkade det inte längre så.
Filmerna, särskilt den sista, känns härligt gammaldags. Men det hade gått betydligt fortare att få de två meningar som beskrev lösningen direkt i tråden istället för att behöva lyssna på bildband.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jan har gjort ett bra jobb för att kartlägga problemet med att den mekaniska slutaren ger oskarpa bilder men som gammal forskare har jag grunnat på varför.

Och jag tror mig ha kommit på varför. Troligen beror det på skakningsoskärpa p g a att bildsensorn är upphängd i en IBIS-anordning som vibrerar till när slutaren öppnar. Jag har fotograferat mycket genom mikroskop och då lärt mig att vibrationer i utrustningen kan ge upphov till suddiga bilder vid tider runt 1/20 sekund. Det är runt den tiden som vibrationer i finmekanik brukar vara. Flera sekunders exponering eller mycket kort t ex 1/1000 s ger skarpa bilder.

Så jag tog min R5:a och fotograferade av en sedel med 2,5 s, 1/20 s och 1/1000 sekund med mekanisk slutare. Fjärrutlösare och bildstabilisering avstängd.

Med 2,5 s och 1/1000 s blev det skarpt men med 1/20 s blev bilden suddig precis på samma sätt som Jan Gustafsson har visat.Visa bilaga 151097
Det var min spontana tanke också. Mekaniska vibrationer som påverkar IS-upphängd sensor. Men jag tänkte att så illa kan det väl inte vara.
Ska bli spännande att höra mer i ämnet.
 
ANNONS