Annons

En kanske korkad fråga om skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bibi

Aktiv medlem
Jag fick i går min nya dator och blev smått förskräckt då jag såg mina bilder som tycktes sakna täckning mest överallt. Efter att ha kollat runt på en del bilder ser jag att detta gäller även andras bilder, alltså är det skärmen som måste ändras på.

Nu till frågan: Hur gör jag för att ställa in skärmen optimalt? Det är en bärbar dator det gäller. Jag vet att det finns många "skärmtrådar" men är man skärmkorkad så är man och då är det lättast så här.

Du kanske kan testa att kalibrera den?
Det finns en massa program för att göra detta.
Ett enkelt alternativ som är helt gratis dessutom är QuickGamma som du kan ladda hem härifrån:

http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html#QuickGamma

I övrigt så skall man ha klart för sig att skärmar i bärbara datorer inte är speciellt bra.
Dom är ofta känsliga vad det gäller betraktningsvinkel. Se till att du har skärmen 90 grader mot ansiktet så att du tittar rakt på den så att säga. Annars är risken stor att det ser knepigt ut.

Kolla även så att kontrasten och intensitetet på din skärm inte är ställda för högt det brukar nämligen medföra att färger klipper.

Tack för de vänliga svaren. Har suttit och testat med olika färgprofiler men inte fått till det ännu. Jag har även en extern skärm och på den är det bättre. Så jag antar jag får fortsätta pröva mig fram. Inga sysselsättningsproblem åtminstone!

Jag skulle nog, när det är möljligt, använda den externa skärmen för bildbehandling och liknande.
Det är möjligt att det finns bärbara som har bra skärmar, men de jag har använt har inte hört till dem iaf. Samma sak är det med billiga (även en del lite dyrare) TFT-skärmar.
De brukar funka bra till ordbehandling och presentationsgrafik och liknande, men inte lika bra för fotografiska bilder.

Fortsätt för all del att testa. Det är ju bra om du får ordning på den. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto