Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en rolig fråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

billextreme

Aktiv medlem
Hej alla,

Vore det helt omöjligt att förse en digital SLR kamera som t.ex. Canons värstings modeller med en video funktion?

mvh
/B

Finns nog ingen större anledning till att göra det, hur det skulle fungera tekniskt vet jag inte, men de senaste kameror med Live LCD torde det ju gå på?

Klart att de går att bygga en kamera som kan spela in rörlig bild och och även ha en sökare som är elektronisk bildskärm.

Minns inte vart jag läste det men behovet av en kamera som klarar både video och stillbild ökar. Journalistiken blir allt mer multimedial i och med webben.

Journalistiken blir allt mer multimedial .....!
Självklart!
Snart kommer, troligen, en mobiltelefon från Sony-Ericsson,
med 12mp bildsensor från Sony, utbytbar optik från Zeiss, - alltså en liten D-SLR!
Bara stillbild, men ändå, en sensation!.

Jag har en kameratelefon från Sony Ericsson. Kanonbra till allt utom att plåta med.

Vad jag verkligen skulle vilja ha, är en telefonkamera, dvs en systemkamera med inbyggd telefon! Det vore nåt det. Bara telefonen inte blir lika dålig som kameran i kameratelefoner är.
Kanske dags för Canon och Sony Ericsson att slå sina huvuden ihop. ;)

Japp då kan dom heta "Sony Canon Ericsson". Produkten kommer att heta "Sony Canon Ericsson, Alpha 40D Walkman Cybershot 16-105 IS Play Station".

Allemyr skrev:
Japp då kan dom heta "Sony Canon Ericsson". Produkten kommer att heta "Sony Canon Ericsson, Alpha 40D Walkman Cybershot 16-105 IS Play Station".

Och dessutom kommer den att ha inbyggt rootkit som skickar över en kopia på allt du fotar till SonyCanonEricsson för du glömde att läsa det finstilta i köpevillkoren "allt material som produceras med denna enhet är SonyCanonEricssons egendom och får ej utan vårt tillstånd användas för annat än privat bruk".

Oj - fantastiskt vilka inlägg det kom här då.

Men ok, om det nu är möjligt att förse dessa monster kameror med en video funktion, en video funktion som kanske skulle kunna spela in i dubbelt HD format, varför har vi inte detta i kameran än?

Jag ser det som en förlängning av användningsområdet, ett extra tillägg för de som arbetar med kameran och riktar den mot intressanta objekt där en videoupptagning(30fps) skulle vara på sin plats.

mvh
/B

Vem skall köpa?

Bill, det går tekniskt att göra massor av saker men det måste finnas en tänkbar kundkategori som kan finansiera utvecklingen och ge vinst för att det skall vara mödan värt.

Kombinationsenheter blir alltid kompromisser och DSLR säljs framförallt till kunder med extremt höga kvalitetskrav. De har köpt DSLR just därför att de inte vill kompromissa med bildkvaliteten.

När man filmar vill man normalt ha betydligt mycket större zoomomfång än stillbildsfotografen efterfrågar. Visst det går att byta optik men det är i så fall nog intressantare för målgruppen att ha en högkvalitativ videokamera färdig i väskan än att börja byta objektiv. Många stillbildsfotografer har ju redan flera DSLR-hus just för att de vill slippa byta objektiv när de jobbar.

Den främsta anledningen för att integrera videofunktionen är väl att få färre saker att släpa på men om vi ändå måste ha en speciell videooptik med oss faller i stort sett det argumentet. Jag tror dessutom att väldigt få DSLR-fotografer är bekymrade över att ha mycket utrustning med sig, titta i deras väskor så förstår du.

Det finns dessutom redan videokameror med stillbildsfunktion för dem som verkligen vill ha kombinationsenheter och vartefter bildskvaliteten på dessa ökar minskar samtidigt efterfrågan på din kombination.

Det jag möjligen kan se nytta av är en enkel videofunktion, som i dagens kompaktkameror. Det är förmodligen ganska enkelt att slänga in utan betydande kompromiser (nu när Live view har slagit igenom på DSLR) och det kan användas som verktyg för att smidigt dokumentera förhållanden omkring stillbildsfotograferingen för egen del. T.ex. kan man ha det för att komma ihåg exakt på vilken plats man stod i förhållande till saker runtom när man tog de där viktiga stillbilderna.

Alltså, vilka är målgruppen som känner sig begränsade av att ha både en DSLR och en videokamera och som skall köpa underverket?

Allemyr skrev:

Lite kul nu att den nya A700:a kan köpas med 16-105 objektiv, tycker jag. Såg det på Cyberphoto precis.

ANNONS
Götaplatsens Foto