Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Eos 1 DS vs 5 D ?
- Trådstartare Taiga
- Start datum
FouFoto
Aktiv medlem
ywiz skrev:
Man slipper den sköna känslan att ha skickat iväg 24 laxar till ett en affär man aldrig varit i i ett land långt borta utan att få nånting i handen förrens flera dagar senare...
Jo, det är jag med på.
Men, om det är en tegelsten i paketet - vad är det för skillnad?
(fast nu väger la en tegelsten inte som en 5d utan snarare som en 1ds....)
Jerkan
Aktiv medlem
Snabelvarg skrev:
Du kan inte gämföra en D1s med 5D !!??
Ett arbetsredskap mot en hobby pryl??
D1s funkar helt ok på högsta iso (1250)
Kolla in mina bullar!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/586210.htm?set=lp
OBS inget fel på 5D, men den är ju dåck en hobby pryl, som ger mycket bra bild resultat.
D1 kamerorna har allt det där andra!! och den kommer aldrig att svika dig)
Tja..håller inte med riktigt!
visst har du rätt i att 1ds är en proffskamera och fortfarande levrerar kanonbilder. Den har dock ett antal år på nacken och det har hänt en del på digitalsidan sedan dess, bl a vad gäller bruset! Det är också svårt att bedömma brus på webben med småbilder..det märks först när man skriver ut i större storlekar.
Frågan det gäller här är vilken kamera som är ett bättre köp i dagsläget? En klart subjektiv fråga!
Tycker nog att 5d är ett bättre val med full garanti, bättre brus och lägre vikt. trots att 1ds är väderskyddad och har bättre af. skulle tro att de flesta 1ds som figurerar på marknaden också är aktuella för ett slutarbyte som innebär en merkostnad på ytterliggare ca:3000kr.
Visst kanske inte ett helt givet val....jag valde dock att satsa på 5:an...återstår att se om jag valde rätt
FouFoto
Aktiv medlem
Taiga skrev:
Medföljer bruksanvisning på Svenska, finns Svenska menyer i kameran ? Många frågor blir det)
L-G
Svensk meny.
Tysk manual
Du får ladda ned engelsk manual!
Jerkan
Aktiv medlem
Taiga skrev:
Medföljer bruksanvisning på Svenska, finns Svenska menyer i kameran ? Många frågor blir det)
L-G
Antagligen ingen bruksanvisning på svenska. Menyerna borde vara på svenska också...i alla fall på engelska!? ypperligt tillfälle att träna sin engelska ytterliggare...
Taiga
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Svensk meny.
Tysk manual
Du får ladda ned engelsk manual!
Ok, det blir nog en 5 D eftersom bilresultatet är det viktiga för mig. Har du köpt en 5 D Thomas ? Tack för all hjälp
Trevlig helg
Lars-Göran
FouFoto
Aktiv medlem
Taiga skrev:
Har du köpt en 5 D Thomas ?
Lars-Göran
Jag är på G....
PS. Här har du en engelsk manual till 5d:
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=314&modelid=11933
/Thomas
Senast ändrad:
Taiga
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Jag är på G....
PS. Här har du en engelsk manual till 5d:
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=314&modelid=11933
/Thomas
Tack Thomas !
mange78
Aktiv medlem
Taiga skrev:
Ok, det blir nog en 5 D eftersom bilresultatet är det viktiga för mig. Har du köpt en 5 D Thomas ? Tack för all hjälp
Trevlig helg
Lars-Göran
Hmm, såg en viss köpesannons här på FS. Har du ändrat dig? Blev lite nyfiken och undrar lite vad det var som fick dig att ändra dig isf?
FouFoto
Aktiv medlem
Taiga skrev:
Har du köpt en 5 D Thomas ?
Trevlig helg
Lars-Göran
Nu är den beställd!
/Thomas
Jerkan
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Nu är den beställd!
/Thomas
blev de pixxass?
Jerkan
Aktiv medlem
Har nu varit ute på första rundan med 5:an. blev mycket imponerad...95% av bilderna satt fokusen perfekt!Har haft lite problem innan med 20d.
Fast att det sägs att 20d och 5d brusar lika mycket(lite) så upplever jag att det är stor skillnad, 5:ans brus känns mycket renare..beror antagligen på den större sensorn.
Fast att det sägs att 20d och 5d brusar lika mycket(lite) så upplever jag att det är stor skillnad, 5:ans brus känns mycket renare..beror antagligen på den större sensorn.
macrobild
Avslutat medlemskap
Vilket är riktigt-dina iaktagelser alltså.
Bruset är likvärdigt men pga av ett antal miljoner pixlar mer ses brusbilden som mindre hos 5d vid återgivande av samma bildyta/motiv på skärmen.
Ta fram en stor kopia 20 x 30 från de båda kamerorna och berätta vad du ser.
Mikael
Bruset är likvärdigt men pga av ett antal miljoner pixlar mer ses brusbilden som mindre hos 5d vid återgivande av samma bildyta/motiv på skärmen.
Ta fram en stor kopia 20 x 30 från de båda kamerorna och berätta vad du ser.
Mikael
BME
Aktiv medlem
Hur är vertikalgreppet BG-E4 till 5D? Är det lika rangligt som BG-E2 på en 20D?
BG-E2 till 20D är ju definitivt inte 100% tycker jag, det går i alla fall inte att behålla greppet på kameran när man använder stativ. Inte om man förväntar sig ordentlig stabilitet i alla fall. Är 5D med BG-E4 mycket bättre? Om inte så tycker jag att det är ett stort minus gentemot 1Ds...
BG-E2 till 20D är ju definitivt inte 100% tycker jag, det går i alla fall inte att behålla greppet på kameran när man använder stativ. Inte om man förväntar sig ordentlig stabilitet i alla fall. Är 5D med BG-E4 mycket bättre? Om inte så tycker jag att det är ett stort minus gentemot 1Ds...
FouFoto
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
blev de pixxass?
Ja!
Damocles
Aktiv medlem
Bättre grepp, sitter bättre och tillverkat mer som huset och inte en skralltid plastbit. Personligen tycker jag fortfarande det är för bulkigt för att vara bekvämt, iaf jämfte greppet till 350D och de integrerade i 1D-serien. Men det finns ju inte direkt några alternativ.BME skrev:
Hur är vertikalgreppet BG-E4 till 5D? Är det lika rangligt som BG-E2 på en 20D?