Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5000 - Dubbelexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorJ

Aktiv medlem
Hej!

Sitter och tittar på min ärvda EOS 5000. Går den att dubbelexponera med? Filmen sticker ju iväg automatiskt efter varje knäpp.

MVH,
Viktor

Attans! Nåja, jag var liks ändå inte så sugen på det här med dubbelexponering...*springer gråtandes och bankar på kudden*.

Hmm.. enligt Photozone.de (http://www.photozone.de/2Equipment/canoncamera.htm) så ska det gå..

Du kanske har en func. knapp på kameran, där du kan växla mellan olika funktioner (som syns på LCD-displayen?

Typ, röda-ögon, AEB, Om kameran skall pipa vid fokus.

Det ska i så fall dyka upp tre rutor, en genomskinlig, en skuggad och en svart på varandra. När du valt den, så kan du ställa antalet exponeringar med inmatningshjulet.

Låter klart intressant! Det skumma är att jag inte har någon LCD-display på min EOS 5000. Jag har bara en miniruta som visar hur många kort jag har kvar. Hur gör jag då?

Jeppe skrev:
Hmm.. enligt Photozone.de (http://www.photozone.de/2Equipment/canoncamera.htm) så ska det gå..

Du kanske har en func. knapp på kameran, där du kan växla mellan olika funktioner (som syns på LCD-displayen?

Typ, röda-ögon, AEB, Om kameran skall pipa vid fokus.

Det ska i så fall dyka upp tre rutor, en genomskinlig, en skuggad och en svart på varandra. När du valt den, så kan du ställa antalet exponeringar med inmatningshjulet.

Kollade vad de tyckte om min gamla EOS 1000F där det står att att multiple expouser är möjlig, De kan omöjligen mena dubbelexponering, för det har inte den kameran. De måste mena serietagning av bilder med frammatning av film.

Jag tror att jag (tyvärr) kom i kontakt med ett par EOS 5000 i somras. Nu är det svårt att se på Photozone.de:s lilla bild men om det är den modellen jag tror så har den inte ens ett inmatningshjul.

ANNONS
Götaplatsens Foto