Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos MkIII ???

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Tror ni det kommer en sådan modell och när ? Jag har planer på att skaffa mej en med Fullformat.Och att köpa Eos 1Ds MkII är kanske ingen ide ifall en ny modell är på gång. Är ej intresserad av 5D så jag väntar hellre på en ersättare till den jag nu har.. Eos 1d MkII !! Nya N versionen är de ju heller ingen ide å byta till ..

De flesta tycks gissa på Photokina i september nästa år. När kameran sen levereras är en annan fråga. Canons Eos 1-or presenteras ju ibland långt innan de levereras.

froderberg skrev:
De flesta tycks gissa på Photokina i september nästa år. När kameran sen levereras är en annan fråga. Canons Eos 1-or presenteras ju ibland långt innan de levereras.

Tjenare Magnus !!

Ja de blir väl o vänta 1 år då :) Ifall man inte får fnatt och likväl byter till En Eos 1Ds MkII !!

Det kanske är kapitalförstöring att köpa 1Ds mk II om du bara ska ha den i ett år. men å andra sidan hinner du ju ta en del bilder under året.

Jag siktar i alla fall på Eos 5D och hoppas att den håller vad den lovar.

froderberg skrev:
Det kanske är kapitalförstöring att köpa 1Ds mk II om du bara ska ha den i ett år. men å andra sidan hinner du ju ta en del bilder under året.

Jag siktar i alla fall på Eos 5D och hoppas att den håller vad den lovar.

Stämmer !! Jag är jättenöjd med min kamera som jag nu har men vill gärna ha Fullformat och det har ju iofs Eos 5d men den är ändå inte lika stryktålig som MkII modellerna + att MkII modellen är som gjorda för min hand.

Eos 5D ligger mycket bra i min hand, betydligt bättre än 20D.

Eftersom jag bär runt på mina kameror så är vikten en fråga av stor vikt. Jag gillar smidigheten hos Eos 5D och jag vet från 20D att kamerahuset säkerligen klarar både det ena och det andra. Men framförallt så är 1Ds mark II för dyr och omotiverad för mig.

Frågan för mig är istället 5D eller 1D mark II N?

froderberg skrev:
Eos 5D ligger mycket bra i min hand, betydligt bättre än 20D.

Eftersom jag bär runt på mina kameror så är vikten en fråga av stor vikt. Jag gillar smidigheten hos Eos 5D och jag vet från 20D att kamerahuset säkerligen klarar både det ena och det andra. Men framförallt så är 1Ds mark II för dyr och omotiverad för mig.

Frågan för mig är istället 5D eller 1D mark II N?

Jo att Eos 1ds MkII är dyr råder det ingen tvivel om. Men är det så pass bra uppdateringar på nya N versionen så man vinner något på å byta till den ?? Man har ju inte FF då heller .. Jag kommer till Sthlm 20 Okt då ska ja kolla i någon butik ifall man får testa Eos 5D och 1DsMkII husen !!

Finns ingen anledning att byta 1D mark II mot 1D mark II N. Det säger t o m Canons säljare. Däremot kan man ju komplettera med en till - och det är vad jag hade tänkt mig. Men 5D kom i vägen.

Skillnaderna på dne nya modellen är bara 2,5 tums skärm mot 2 tum och 48 bilders buffert mot 40. (hälften i RAW). Inte bättre bildkvalitet. Det finns också några funktioner som gjort smidigare som att man kan lagra jpg på ena kortet och raw på andra. perfekt för kommersiella fotografer som kan lämna iväg jpg-kortet till formgivaren direkt. Det är också lättare att skifta mellan de två minneskorten.

froderberg skrev:
Finns ingen anledning att byta 1D mark II mot 1D mark II N. Det säger t o m Canons säljare. Däremot kan man ju komplettera med en till - och det är vad jag hade tänkt mig. Men 5D kom i vägen.

Skillnaderna på dne nya modellen är bara 2,5 tums skärm mot 2 tum och 48 bilders buffert mot 40. (hälften i RAW). Inte bättre bildkvalitet. Det finns också några funktioner som gjort smidigare som att man kan lagra jpg på ena kortet och raw på andra. perfekt för kommersiella fotografer som kan lämna iväg jpg-kortet till formgivaren direkt. Det är också lättare att skifta mellan de två minneskorten.

Precis .. Så N modellen kan man glömma direkt ;) Har nu mitt Fisheye monterad på en vanlig Eos 300 med en 36 bildersrulle i .. Ska ut o leka i solen nu ;)

StudioG skrev:
Jo att Eos 1ds MkII är dyr råder det ingen tvivel om. Men är det så pass bra uppdateringar på nya N versionen så man vinner något på å byta till den ?? Man har ju inte FF då heller .. Jag kommer till Sthlm 20 Okt då ska ja kolla i någon butik ifall man får testa Eos 5D och 1DsMkII husen !!

Vaf tror ni annars om en Uppdaterar version av Eos 1Ds MkII som också får ett N efter sej !

Tvivlar på att Canon ännu ens har kunnat leverera 1Ds markII hus till alla som har lagt ordrar på den. Att då gå och vänta på nästa modell? Om man gillar och vänta mer än att ta bra bilder så...

//mats

mats lindfors skrev:
Tvivlar på att Canon ännu ens har kunnat leverera 1Ds markII hus till alla som har lagt ordrar på den. Att då gå och vänta på nästa modell? Om man gillar och vänta mer än att ta bra bilder så...

//mats

Jag är så lyckligt lottad att jag klarar av bägge sakerna samtidigt.. Vänta på en ny modell samtidigt som jag fotar med min nuvarande kamera :)

StudioG skrev:
Tror ni det kommer en sådan modell och när ? Jag har planer på att skaffa mej en med Fullformat.Och att köpa Eos 1Ds MkII är kanske ingen ide ifall en ny modell är på gång. Är ej intresserad av 5D så jag väntar hellre på en ersättare till den jag nu har.. Eos 1d MkII !! Nya N versionen är de ju heller ingen ide å byta till ..

Mitt råd är att köpa en 1Ds Mk2 nu. Det kommer alltid nya prylar, men vad är det som säger att du måste byta för att det kommer något nytt? En EOS 1Ds Mk2 lär du inte behöva byta förrän den går i sönder om typ 5-10 år...

Jag är benägen att hålla med. En efterträdare kommer sannolikt ha ännu fler pixlar, men på vidvinkelsidan kan inte dagsen modell ens utnyttja 12 MP. Nikon D2X ger högre upplösning på bilderna.

Eftersom du har en 1D mark II kommer även kamerorna matcha varandra med laddare och handhavanade. Min gissning är att merk III:eek:rna kommer att få ett nytt hus med nya batterier. Det är osmidigt att resa med två olika laddare och olika uppsättningar batterier.

Dessutom lär du inte få din Eos 1Ds mark III förrän om kanske 1,5 år....

Jag fick precis min 1Ds Mark II (2 dagar efter 5D lanseringen) och va ju i början lite bitter eftersom den kanske är lite overkill för mig...

Men nu känns det så rätt, kamerahuset är helt underbart att jobba med och bilderna blir väldigt bra.

Jag valde att ta min på 3års leasing tillsamans med ett 70-200/2.8 L IS. Eftersom jag kört med 10D fram till nu så tror jag inte att 1Ds kommer kännas "gammal" innan leasingen går ut. Jag har fullformat, vilket var ett krav på min nästa digitalkamera, och jag har alla pixlar jag någonsin kan tänkas behöva.

Visst, det kommer komma modeller med bättre pixlar som hanterar vidvinkel bättre. Kommande 1D modeller kommer troligen även vara lättare tack vare ny batteriteknik.

Nä, köp du en Mark II. Nu kan man dessutom få ganska snabba leveranser tror jag. T.ex. YFO signalerar 1-3dagar på 1DsMkII.

wikman skrev:
Visst, det kommer komma modeller med bättre pixlar som hanterar vidvinkel bättre. Kommande 1D modeller kommer troligen även vara lättare tack vare ny batteriteknik.

Det verkar som att det snarare är nya vidvinklar på gång. Canongubbarna antyder det.

Men visst kan det komma specialanpassade microlinser på nästa modell, det är visst något som Leica jobbar mycket på till sin nya M Digital.

froderberg skrev:
Det verkar som att det snarare är nya vidvinklar på gång. Canongubbarna antyder det.

Men visst kan det komma specialanpassade microlinser på nästa modell, det är visst något som Leica jobbar mycket på till sin nya M Digital.

Lite OT, men på tal om Leica så finns det en 90 sidor(!) lång jämförelsetråd mellan 1Ds Mk2 och Leica R9/DMR på http://www.fredmiranda.com/forum/topic/267995/0 och jag har blivit väldigt imponerad av vad Leica R9/DMR presterar!

Jag har varit ute och plåtat en hel dag med Leica DMR i Köpenhamn. Läs nästa nummer av Kamera & Bild som kommer om några dagar. (fd Allt om Digitalfoto)

ANNONS
Götaplatsens Foto